Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Turbo och konstiga ljud

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    47

    Turbo och konstiga ljud

    Jag får en liten sekundlång ton vid gaspådrag som jag inte hört förut. Kan det vara turbon som börjar ge sig tro? Bilen är en NG900 2.0T 1997 med ca 26000 på mätaren.
    Vet någon vad det är för turbo på den, och vad kan en sådan kosta? Det är ju helt okej med en begagnad antar jag då bilen fungerar som familjens andrabil.
    Den laddar som den ska hur som helst, och inge fel på draget i bilen är det heller. Ljudet kommer när bilen är kall för att sedan avta med stigande motortemperatur..

    /Jonas

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Turbo och konstiga ljud

    Pja, kan det vara.

    Att säga någonting konkret utifrån en muntlig beskrivningen att "en sekundlång ton" hörs är förstås mycket svårt, men om vi antar att det är turbon (och ingenting värre) som låter så skulle jag nog rekommendera att du faktiskt fortsätter köra bilen till turbon börjar bli sliten "på riktigt". Det kan gå lång tid från det att den börjar låta konstigt till att den faktiskt rasar.

    Börjar bilen ryka mycket, eller tappar laddet, så är det hög tid att byta turbo. När den ryker är det hög tid att kolla oljan med korta intervall och fylla på vid behov också då det är olja som läcker från turbon som förbränns.. Men jag tycker inte att du ska byta "i förtid" när du så säger är en andrabil.

    På din bil ska det sitta ett Garret T25 (http://www.speedparts.se/shop/prod/r...o_900-93.shtml) om ingen varit och skruvat dit något annat aggregat.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    47

    Re: Turbo och konstiga ljud

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Pja, kan det vara.

    Att säga någonting konkret utifrån en muntlig beskrivningen att "en sekundlång ton" hörs är förstås mycket svårt, men om vi antar att det är turbon (och ingenting värre) som låter så skulle jag nog rekommendera att du faktiskt fortsätter köra bilen till turbon börjar bli sliten "på riktigt". Det kan gå lång tid från det att den börjar låta konstigt till att den faktiskt rasar.

    Börjar bilen ryka mycket, eller tappar laddet, så är det hög tid att byta turbo. När den ryker är det hög tid att kolla oljan med korta intervall och fylla på vid behov också då det är olja som läcker från turbon som förbränns.. Men jag tycker inte att du ska byta "i förtid" när du så säger är en andrabil.

    På din bil ska det sitta ett Garret T25 (http://www.speedparts.se/shop/prod/r...o_900-93.shtml) om ingen varit och skruvat dit något annat aggregat.
    Tackar för svar!

    /Jonas

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89

    Re: Turbo och konstiga ljud

    Jag hade ett liknande fenomen på min 9-5 aero men det var i intervallet -0.1 till 0.1 bar och jag trodde det var turbon som började ge upp då min bil gått ganska långt men det visade sig vara läckage på en vakum slang som gjorde detta fenomen. Läckaget var inte så grovt så man kunde höra det men jag la märket till de då jag bytte ut alla vakum slangar i motorrummet.
    Vet inte om det kan vara till någon hjälp med hoppas det
    Mvh A
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

Liknande ämnen

  1. Konstiga ljud bakifrån på XWD
    Av jonaska i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-11-08, 22:59
  2. Konstiga ljud i växellådan på 9-5 -04
    Av marcus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •