Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Saab 9-3 -01 .. Går inte på alla cylindrar, ryker ur motor.

  1. #1

    Saab 9-3 -01 .. Går inte på alla cylindrar, ryker ur motor.

    Saab 9-3 2.0Ts -01
    JT 3" Helsystem


    Check Engine lampan har lyst nu ett tag(felindikering på bränsle/tändsystem enl. instruktionsbok),
    , bilen var väldigt ryckig vid gaspådrag osv men har kört ändå.

    Sen nu så pressade jag ur bilen ganska rejält på en raksträcka.
    Vid själva urpressningen så smattrade han riktigt rejält, man hör på ljudet att någonting va fel, och rätt så ryckigt.
    (Jag har pressat ur bilen ganska många gånger och fått det ljudet, men då trott att jag helt enkelt bara har haft taskiga tändstift)
    Sedan vid själva inbromsningen så börjar Check Engine lampan att blinka istället för ett fast sken, och bilen gick då inte på alla cylindrar, väldigt konstig och ojämt tomgång.
    Vi stannade intill vägkanten och kollade runt i motorrummet efter lösa slangar osv. som kan ha orsakat problemet, men hittade inge fel.
    Testade att starta igång bilen och ge lite lite gas, och då började han ryka från motorn (ungefär området där avgasröret börjar).

    Någon som vet på ett ungefär vad detta rör sig om?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Saab 9-3 -01 .. Går inte på alla cylindrar, ryker ur motor.

    Att den ryckt och att CE lampan lyst kan ju vara vadsom i tändnings/bränsleväg.
    Att den nu inte går på alla cylindrar kan vara många anledningar alltifrån tändstift / DI kasett till sprucken kolv.
    Att det ryker beror på att motorn förbränner vatten eller olja eller att den skickar ut dessa vätskor i avgasröret via turbon.
    Har du t.ex turbinaxelhaveri skickas oljan ut i avgassystemet = det ryker som f-n och en viss del går in på kompressorsidan= sugs in i motorn vilket gör att den kan gå illa.

    Jag hade börjat med att kolla upp turbon.

    Mvh Jonas

Liknande ämnen

  1. 1,9 TiD som inte går på alla cylindrar
    Av Tjabo68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 23:49
  2. motor går inte på alla cylindrar
    Av kick96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 23:20
  3. Min Saab går inte på alla cylindrar ibland.
    Av Pangis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •