Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: 9000 2.3T A50 Tänder inte på 2an *LÖST* =)

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    46

    Re: 9000 2.3T A50 Tänder inte på 2an

    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Det funkar ju så att spridarna matas med +12v hela tiden för att sedan jordas via huvudjorden när de ska öppna...spridare tändkasett bränslepump matas via huvudreläet. Huvudreläet drar varje gång du vrider på tändningen om motorn varit avstängd 15minuter...eller du har nollat styrboxen. Så nolla styrdonet genom att dra -polen på batteriet. Sätt en voltmeter mellan +matningen till spridaren och jord...när du hör att bränslepumpen går ska du även få +12volt till spridaren...ska kanske vara i 5 sekunder eller du hör när bränslepumpen eller huvuderläet sluter dra.

    Eftersom du säger att den tänder på 2an när du skiftar kablar låter det högst troligt att du har ett kabelbrott...hade du haft problem med huvudreläet borde inte motorn startat. Även om huvudjorden falerer leder detta till startproblem...

    Det finns 4 olika trigger delar till tändkasetten i styrboxen...så hade du haft problem med gnistan så kunde det ha varit styrboxen men eftersom du har gtnista tycker jag det låter som problem med kabeln fram till spridaren...

    Bara att rulla ut röda mattan och lyfta hatten ska genast låna en multimeter och prova mäta lite


    Citat Ursprungligen postat av George
     Larzzon : Trevligt att läsa din inlägg.

     Buddis alias ” fotbolls proffs, ”Kim Kälkström” enligt mig, hoppas du är nöjd med Larzzon svar och felet är snart hittat.

    Med vänlig hälsning
    George
    Vet inte riktigt hur du mena med fotbolls proffs :P men nöjd är jag med den hjälp jag fått. Känns mycket bättre att lämna in en bil när man uteslutit de flesta felen själv, då slipper det bli så j*vla dyrt varje gång
    /Linuz

    Saab 9000 2.3T A50 -97

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: 9000 2.3T A50 Tänder inte på 2an

    Citat Ursprungligen postat av Buddis
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Det funkar ju så att spridarna matas med +12v hela tiden för att sedan jordas via huvudjorden när de ska öppna...spridare tändkasett bränslepump matas via huvudreläet. Huvudreläet drar varje gång du vrider på tändningen om motorn varit avstängd 15minuter...eller du har nollat styrboxen. Så nolla styrdonet genom att dra -polen på batteriet. Sätt en voltmeter mellan +matningen till spridaren och jord...när du hör att bränslepumpen går ska du även få +12volt till spridaren...ska kanske vara i 5 sekunder eller du hör när bränslepumpen eller huvuderläet sluter dra.

    Eftersom du säger att den tänder på 2an när du skiftar kablar låter det högst troligt att du har ett kabelbrott...hade du haft problem med huvudreläet borde inte motorn startat. Även om huvudjorden falerer leder detta till startproblem...

    Det finns 4 olika trigger delar till tändkasetten i styrboxen...så hade du haft problem med gnistan så kunde det ha varit styrboxen men eftersom du har gtnista tycker jag det låter som problem med kabeln fram till spridaren...

    Bara att rulla ut röda mattan och lyfta hatten ska genast låna en multimeter och prova mäta lite


    Citat Ursprungligen postat av George
     Larzzon : Trevligt att läsa din inlägg.

     Buddis alias ” fotbolls proffs, ”Kim Kälkström” enligt mig, hoppas du är nöjd med Larzzon svar och felet är snart hittat.

    Med vänlig hälsning
    George
    Vet inte riktigt hur du mena med fotbolls proffs :P men nöjd är jag med den hjälp jag fått. Känns mycket bättre att lämna in en bil när man uteslutit de flesta felen själv, då slipper det bli så j*vla dyrt varje gång
    Okej,
    jag som fotbolls fantast tycker du liknar fotbolls proffs, ”Kim Källström" på din foto.
    De var inget illa menad.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    46

    Re: 9000 2.3T A50 Tänder inte på 2an

    Citat Ursprungligen postat av George
    Okej,
    jag som fotbolls fantast tycker du liknar fotbolls proffs, ”Kim Källström" på din foto.
    De var inget illa menad.

    Med vänlig hälsning
    George
    Haha ja det lär man nog ta som en komplimang

    Åter till problemet
    Kablarna till spridarna är märkta 1 och 2, den är även blå med en röd rand på samtliga.
    Kabel nr 1 har kontakt med jord och har +12 volt när bilen är igång.

    (på spridare nr2)
    När jag mäter mellan stift 1 och 2 får jag ingen kontakt.
    +12 volt finns på stift 1

    (på spridare nr 1)
    Där får jag utslag på 3-4 volt. Det skulle jag vilja säga är normalt pga att det inte är konstant ström utan pulser.

    Nya frågor.
    Kan jag prova med en annan styrbox till 2.3T motorn?
    Finns det någon vänlig själ i Gävle området lust att låna mig en box eller har någon ligger?
    har någon ett kopplings schema till spridarna?

    EDIT: Vart leder kablarna från spridarna?
    /Linuz

    Saab 9000 2.3T A50 -97

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    46

    Re: 9000 2.3T A50 Tänder inte på 2an

    Bilen är nu lämnad till doktorn för diagnos (tech2) han skulle ringa imorgon.

    Någon som vet vilka stift på handsken till styrboxen man ska mäta på för att hitta eventuella kabelbrott fram till spridarkontakten?
    /Linuz

    Saab 9000 2.3T A50 -97

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: 9000 2.3T A50 Tänder inte på 2an

    Citat Ursprungligen postat av Buddis
    Någon som vet vilka stift på handsken till styrboxen man ska mäta på för att hitta eventuella kabelbrott fram till spridarkontakten?
    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13746.pdf
    "4" om jag läser rätt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    46

    Re: 9000 2.3T A50 Tänder inte på 2an

    Tusentack

    Stift tre går till 1an (Grå kabel)
    Stift fyra går till 2an (Blå kabel)
    Stift fem går till 3an (Gul kabel)
    Stift sex går till 4an (Vit kabel)

    om detta nu inte är felet blir det väll till att köpa ny styrbox antagligen blir det att köpa en maptun steg 1
    /Linuz

    Saab 9000 2.3T A50 -97

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    46

    Re: 9000 2.3T A50 Tänder inte på 2an *LÖST* =)

    Felet var att stiftet (stift fyra) i handsken hade hoppat ur.
    lämnade in bilen i torsdags och hämta den idag. Inga felkoder att läsa ut.

    Notan på 378kr betalades med ett leende på läpparna, känns ruskigt skönt att bilen nu går som den ska igen.
    /Linuz

    Saab 9000 2.3T A50 -97

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: 9000 2.3T A50 Tänder inte på 2an *LÖST* =)

    Grattis LM,
    du prickade mitt på!
    stor stark till honom och vi andra får dricka lättis.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3i -95 startar (tänder) inte
    Av slaktarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 09:41
  2. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04
  3. 9-5:a 2,0t -00 Tänder till men startar inte! *LÖST*
    Av SDJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 14:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •