Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Laddtryksproblem mm.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Laddtryksproblem mm.

    Hej, Jag har en saab 9-5 aero med steg1 den har gått kanon bra det sista fast idag va jag iväg och bilen stod lite på tomgång medans jag fixa en sak då höll bilen på att dö men sedan repa den sig själv och märkte inget mer med det. Nu senare på kvällen prova jag att dra på lite och då tycker jag den tappar ladd när man trycker fullt och betedde sig konstigt vid fullgas och den kändes inte alls lika pigg nu tog det emot rejält redan vid 160km/h.

    NY BYTT
    Vacum slangar "dom jag hitta"
    Luftfilter
    Bränslefilter

    Ska prova att byta tändstift i morgon med tror inte att det är dom men det är dags ändå.
    Någon som kan veta vad felet kan vara? ge mig annars tipps på felsökningar.

    Mvh// Jompa
    Saab 9-5 2.0t -04

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Laddtryksproblem mm.

    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    Hej, Jag har en saab 9-5 aero med steg1 den har gått kanon bra det sista fast idag va jag iväg och bilen stod lite på tomgång medans jag fixa en sak då höll bilen på att dö men sedan repa den sig själv och märkte inget mer med det. Nu senare på kvällen prova jag att dra på lite och då tycker jag den tappar ladd när man trycker fullt och betedde sig konstigt vid fullgas och den kändes inte alls lika pigg nu tog det emot rejält redan vid 160km/h.

    NY BYTT
    Vacum slangar "dom jag hitta"
    Luftfilter
    Bränslefilter

    Ska prova att byta tändstift i morgon med tror inte att det är dom men det är dags ändå.
    Någon som kan veta vad felet kan vara? ge mig annars tipps på felsökningar.

    Mvh// Jompa
    Gissningsvis kommer bilen repa sig efter nya stift, jag hade liknande problem innan. Om inte annat så kan det vara vevaxellägesgivaren som spökar alternativt DI'n. Börja på tändningssidan iaf, det brukar oftast vara något där som spökar när motorn rycker å har sig
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: Laddtryksproblem mm.

    Gissningsvis kommer bilen repa sig efter nya stift, jag hade liknande problem innan. Om inte annat så kan det vara vevaxellägesgivaren som spökar alternativt DI'n. Börja på tändningssidan iaf, det brukar oftast vara något där som spökar när motorn rycker å har sig [/quote]


    Det är ju så att den inte rycker utan det är mer som den begränsar laddtrycker eller nåt är fortfarande en mjuk gång, men den drar upp till halva röda på mätaren sen ner lite under röda sen upp lite sen ner sen lägger han sig stabilt lite under rött.
    Och ibland när jag har stängt av bilen och sen startar igen kan den gå kanon fint igen den är helkonstig faktiskt,
    Saab 9-5 2.0t -04

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Laddtryksproblem mm.

    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    Gissningsvis kommer bilen repa sig efter nya stift, jag hade liknande problem innan. Om inte annat så kan det vara vevaxellägesgivaren som spökar alternativt DI'n. Börja på tändningssidan iaf, det brukar oftast vara något där som spökar när motorn rycker å har sig

    Det är ju så att den inte rycker utan det är mer som den begränsar laddtrycker eller nåt är fortfarande en mjuk gång, men den drar upp till halva röda på mätaren sen ner lite under röda sen upp lite sen ner sen lägger han sig stabilt lite under rött.
    Och ibland när jag har stängt av bilen och sen startar igen kan den gå kanon fint igen den är helkonstig faktiskt,[/quote]

    Om det är temperaturberoende så kan det mycket väl vara vevaxellägesgivaren. När det händer, testa kyl ner den med vatten och kör iväg igen
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: Laddtryksproblem mm.

    Om det är temperaturberoende så kan det mycket väl vara vevaxellägesgivaren. När det händer, testa kyl ner den med vatten och kör iväg igen [/quote]


    Kom på ett symtom till va nere förra helgen på systemet bilen gick bra dit sen sprang in och handla sen starta inte bilen malde lite sen vänta jag 5min så starta den och gick bra igen.. kanske kan hjälpa lite?

    vevaxelgivaren är den svår att byta?
    Saab 9-5 2.0t -04

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Laddtryksproblem mm.

    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    Om det är temperaturberoende så kan det mycket väl vara vevaxellägesgivaren. När det händer, testa kyl ner den med vatten och kör iväg igen

    Kom på ett symtom till va nere förra helgen på systemet bilen gick bra dit sen sprang in och handla sen starta inte bilen malde lite sen vänta jag 5min så starta den och gick bra igen.. kanske kan hjälpa lite?

    vevaxelgivaren är den svår att byta?[/quote]


    Nja, tar väl en kvart att byta med några svordomar.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: Laddtryksproblem mm.

    Okej, Ska byta lite billiga saker först sen ska jag isf byta vevaxelgivaren då ajg vet att den kan ge startprobelm.

    Tack för hjälpen.
    Saab 9-5 2.0t -04

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    277

    Re: Laddtryksproblem mm.

    Bytte tändstift idag och köpte lite 5-56 och spaya i magnetventilen sen va jag ute och drog en fullgasrepa från 3an sen växla vidare upp till 200, sen drog jag en fullgas repa från 1ans växel direkt efter upp till 180 och nu märkte jag inget problem förutom att han sluta dra lite vid 180 andra repan men det kan ju bero på värmen. prata med en kille på mekonomen nu och han tyckte jag skulle avvakta att byta vevaxelgivare efter som den bara har vägrat starta en gång, så han trodde det va startspärren som hängt sig. men 5-56 i magnetventilen är det bara tillfällig lösning eller brukar dom hålla efter det?
    Saab 9-5 2.0t -04

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    46

    Re: Laddtryksproblem mm.

    Lånar tråden lite....
    Finns det vevaxelgivare på 9000 2.3t-98??
    Saab 9000 års 98, 2.3t BSR Steg1 235hk/401NM

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: Laddtryksproblem mm.

    Citat Ursprungligen postat av gregge12
    Lånar tråden lite....
    Finns det vevaxelgivare på 9000 2.3t-98??
    Ja.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •