Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: TCS-lampan lyser & ingen tomgång 9000

  1. #1

    TCS-lampan lyser & ingen tomgång 9000

    Tjena jag har problem med min TCS. TCS-lampan lyser i bilen och bilen har ingen tomgång. Hörde att det kunde vara mappsensorn som var felet så den är bytt men felet är fortfarande kvar. Har ni några ideer om vad det kan vara för fel?? Jag har altså en Saab 9000 cs 2,3 turbo

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    26

    Re: TCS

    Hej

    TCS skall inte påverka tomgång. Den kan reducera spjällets öppning över 30 km/timma. Vid tomgång, kan inte spjället stängas mer heller.

    "Ingen tomgång" skrev du. Stannar motorn ? I så fall kolla vanliga fel för detta såsom läckage vid insuget. Eller varierar motorhastighet ? Kolla om spjället rör sig själv lite. Den är motordriven. Om motorn eller spjällets potentiometer är defekta, kanske TCS varnar för detta fel.
    sok

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013

    Re: TCS

    Hej

    Jag skulle tippa på att det han menar med "ingen tomgång" betyder "limp home". Dvs att motorn går ner på Lågt varvtal (ca600rpm).
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-13 klockan 17:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 Turbo Sport 1992

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013

    Re: TCS

    Citat Ursprungligen postat av Waldo__52
    Tjena jag har problem med min TCS. TCS-lampan lyser i bilen och bilen har ingen tomgång. Hörde att det kunde vara mappsensorn som var felet så den är bytt men felet är fortfarande kvar. Har ni några ideer om vad det kan vara för fel?? Jag har altså en Saab 9000 cs 2,3 turbo

    Hej. Ja tcs är en envis liten plåga..

    Standard brukar ju vara att byta ut de två ventilerna. Den ena sitter på akvarieväggen ovanför insuget och den andra på höger innerskärm.
    Brukar väl kosta en 300kr styck.
    För att utesluta läckage så bör man byta ut vakuum slangarna till nya.
    Även den lilla backventilen som sitter mellan ventil -> spjällhus.

    Återkom gärna och avsluta tråden när felet är funnet så att nästa sökande med samma problem får något att gå på.

    Mvh Henrik
    9000 Turbo Sport 1992

  5. #5

    Re: TCS

    Jag menar att bilen verkligen stannar den har ingen tomgång alls överhuvudtaget. Och spjällhuset är nybytt för några veckor sen. Jag har inte kollat slangar och såna grejer. Men jag har ju som sagt bytt sensorn på torpedväggen och kollat den andra sensorn vid skärmen så där är det inga fel.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: TCS

    Kalibrerat spjällhuset efter bytet?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7

    Re: TCS

    Det var inte jag som bytte utan det var förra ägaren så jag vet inte om spjällhuset är kalibrerat. Hur gör man det? kan man göra det i efterhand? eller förstör man nån annan inställning då? är helt novis inom detta område.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: TCS

    Hej.

    Du ska ha 30ohm i ventilerna.
    E det det så e det antingen tcs boxen eller spjällhuset.
    Har du bytat spjällhus så måste du åka in till saab o få det kallibrerat.
    Titta om du har en tidig 92a eller sen.
    Boxarna uppdaterades vecka 50 92 o var mer tillförlitliga efter det.
    E det boxen som det e fel på så försök få tag i en från en 93a med Tcs nr 4300075 eller4300539.

    Såg att du bytat spjällhuset,
    Har det legat en längre tid så kan det ha bildats beläggningar inne i huset.
    I motorn så sitter det magneter som styr motorn o har dom inte kontakt så går bilen i Limp Home.

    Kan även va en Abs givare som e sönder då dessa båda system fungerar tillsammans.

    Kolla även kontakterna på bromsservon (sitter 4 st) då dessa kan ärja o ställa till problem.

    Du har även en kontakt under pedalstället inne i bilen som tillhör farthållaren,ser ut som en lång rund cylinder med en kontakt på. även denna kan ärga o e det den det så tar du bort skyddkablaget o rengör o sen har du det öppet om du förstår vad jag menar.

    Det bästa du kan göra e å åka in o läsa ut felkoderna på Saab.

    Det va lite tipps från mej men det kan va något annat också.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-13 klockan 17:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: TCS

    P.s Be din Saabverkstad att söka med ISAT istället för Tech2
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-13 klockan 17:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  10. #10

    Re: TCS

    Sök av med hjälp av en ISAT, som du får tag på en Saab verkstad.

    Hade du bott i närheten av Stockholm så hade jag kunnat hjälpa dej.

    Jag hade exakt samma problem, går den bara på grundladdtryck ?

    Jag bytte mitt "ETS" styrdon under förarstolen så funkade allt utan kalibrering,
    de kan lika gärna vara spjällhuset också men jag chansade och jag fick rätt.
    Så pröva med det !
    Saab 9000 672hk

  11. #11

    Re: TCS

    Tjena!
    Nu har jag varit inne på saab och fått det utläst vad felet var. Det var utluftningsventilen så den är bytt nu och nu funkar bilen perfekt. Den laddar som den ska och tomgången går utan problem och TCS lampan är borta. Var bara att byta ventilen behövde inte kalibrera eller nåt. Så nu har jag en bil jag trivs med igen
    Men tack för all hjälp. Bra att veta tills nästa gång nåt strular

Liknande ämnen

  1. Ingen kontakt med srs, airbag lampan lyser NG9-3
    Av Jan-Gunnar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-07-23, 23:33
  2. 9000 cse -93 abs lampan lyser
    Av klracing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 10:11
  3. Ingen tomgång engine-lampan lyser.Spjällhus?
    Av MoliJox i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 11:10
  4. Ingen tomgång och motorlampan lyser.
    Av Mackan_HBG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 18:14
  5. TCS off, check engin lyser, limp home och ingen tomgång.
    Av stammler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 18:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •