Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Missljud från motorn OG9-3

  1. #1

    Missljud från motorn OG9-3

    Hej, sista tiden har ett läskigt missljud mer och mer kommit från motorn på min 9-3 -99. Ljudet kommer från höger del av motorn, i färdriktningen. Det är ett slags metalliskt "klingande" på något sätt, dyker upp då och då främst på låga varv. Det låter något mer om jag slår på AC:n, men inte stor skillnad. Om jag varvar upp försvinner ljudet oftast.

    Frågan är alltså var detta kan komma från? Jag tänker först antingen kamkedjan som är känd för att bli utsliten, eller någon av löp/spännhjulen till multiremmen, eller vad säger panelen? Hur kan jag på smidigast sätt utreda detta?

    Tack på förhand
    /Björn

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Missljud från motorn 9-3OG

    Hej

    Jag hade något liknande fel på min 9000 jag hade. då var det spännaren och multiremmen som var utsliten. bytte ut dem och det var bra sen. och det lät bara på tomgång. kan ju vara kedjan med men det kan jag inte utala mig för
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  3. #3

    Re: Missljud från motorn 9-3OG

    Hej igen, har undersökt lite mera nu och troligen hittat felet. Remskiva nummer tre på denna bilden: "vandrar" axiellt så pass mycket att den i sitt inersta läge ligger an mot motorn och därmed skapar detta ljud, ser det ut som.

    Är det meningen att den ska kunna vandra något alls axiellt, och vad kallas den delen? Kan nämligen inte finna den på speedparts, vidare om någon har erfarenhet av att byta den mottages tips gärna!

    Tack på förhand
    /Björn

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38

    Re: Missljud från motorn 9-3OG

    Är inte det remskivan till AC'n ??
    9-5 -99 2,3t
    Vectra -00 2,0

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Missljud från motorn 9-3OG

    3:an är väl vattenpumpen? 2:an styrservopumpen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Missljud från motorn 9-3OG

    En og9-3 har ytterligare en remskiva!
    1= brythjul
    2= servostyrningspump
    3= vattenpump
    4= vevaxel
    5= remspännare
    6= generator
    och så en 7:e= AC-pump som ligger rakt nedanför hjul 3

    Sedan lär det också finnas äldre modeller med ett brythjul mellan 1 och 2 också!

    Per L

  7. #7

    Re: Missljud från motorn 9-3OG

    Tack för tipsen så långt, det stämmer som Per L skriver att min bil har ytterligare en remskiva. Men jag är fortfarande lite osäker, för den remskiva jag menar, som skulle motsvaras av 3an på den bilden alltså, ser inte ut att sitta på något "som drivs" utan mer som att det bara är ett medlöparhjul så att säga.

    Hursomhelst så ligger remmen med avigsidan, alltså den oräfflade ytan, mot denna skiva, vad jag kan se.

    Jag får gå ut och kolla noggrannare imorgon och ev. ta ett foto för att utreda det helt säkert kanske.

    Ett tillägg, hittade en annan bild och la till siffror efter det Per L beskrev, tror detta ska stämma;

    Isåfall är det alltså vattenpumpen jag har problem med. Bäst att köpa en helt ny antar jag? Då återstår frågan; hur byta?
    /björn

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Missljud från motorn 9-3OG

    Borde inte vattenpumpen vara något liknande samma som på 9000? att byta menar jag? att man får ta ner höger hjulet innerskärmen och sedan pumpen över vattenpumpen. och sedan ta bort drivremmen och efter det plocka ner vattenpumpen? 4 bult tror jag det var. men var försiktigt när du sätter dit den nya att få dit vattenrörena/slangarna somdet skall annars får man ta ner det igen som jag fick hehe
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  9. #9

    Re: Missljud från motorn 9-3OG

    Det låter som en ganska logisk mek-plan, en fråga bara; behöver man verkligen ta av framhjul och innerskärm?

    Om det bara är før att komma åt att plocka av remmen har jag fått høra att det inte skall behøvas om man inte är alltfør klumpfingrad, men kanske hjälper något med avplockandet av vattenpumpen också?

    Har fått tag i vattenpump på Biltema här før 549kr (Norge), tänkte prova byta den ikväll, har Haynes-boken till hjälp också.
    Kør med;
    Multirem, Vattenpump och Glykol från Biltema i detta bytet, ær det något av det som verkligen inte ær att rekommendera? Alltså frånsett alla "generella" biltema-varningar man kan få,heh.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    12

    Re: Missljud från motorn 9-3OG

    Tja. Enkelt är ju att ta lös drivremmen snurra på alla hjulen för hand. Kan ju även starta motor för att höra på den utan drivrem. Min ac låter förjävligt. Brukar va rätt vanligt med ac ljud med tanke på att dom har slirdrev. Hoppas det hjälpte. /Mvh Tobias

  11. #11

    Re: Missljud från motorn 9-3OG

    Hej igen, slutrapport från mekandet;
    Bytte ut vattenpumpen och multiremmen tidigare ikväll, tidsåtgång ca 2h med hjälp från kompis. Behövde inte ta lös något framhjul eller göra några särskilda andra grepp.

    Lagret till remskivan på vattenpumpen verkade ha skurit och rörde sig axiellt så pass mycket att det "svarvade" in i blocket. spåren var säkert 2-3mm djupa, lite oroväckande egentligen, får bara hoppas att jag bytte i tid nu då.

    Tack för hjälpen här!
    /björn

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •