Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Värmeproblem och SID byte?

  1. #1

    Värmeproblem och SID byte?

    Har nyss gått och skaffat mig en -96, 900.

    Tycker att ACCn beter sig lite konstigt!

    Ställer jag temperaturen på lägsta så den visar LO så kommer det fortfarande värme, ställer man upp temperaturen på ca 18grader så blir det nästan ingen skillnad (har förstås varit väldigt varmt dom sista dagarna) I luft ut blåsen till höger om stereon, så surrar det, hörs väldigt tydligt när man stänger av bilen. Kan tillägga att AC kompressorn är bort kopplad (trasig). Förslag?

    Angående SIDen så finns det 2olika modeller? En med analog klocka och en med större display och digital klocka? Går det att byta ut den med analog klocka mot en med digital? Behövs det något mer för att få det att fungera?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Värmeproblem och SID byte?

    Citat Ursprungligen postat av Mikael.Hedman
    Har nyss gått och skaffat mig en -96, 900.

    Tycker att ACCn beter sig lite konstigt!

    Ställer jag temperaturen på lägsta så den visar LO så kommer det fortfarande värme, ställer man upp temperaturen på ca 18grader så blir det nästan ingen skillnad (har förstås varit väldigt varmt dom sista dagarna) I luft ut blåsen till höger om stereon, så surrar det, hörs väldigt tydligt när man stänger av bilen. Kan tillägga att AC kompressorn är bort kopplad (trasig). Förslag?
    Börja med att kalibrera ACC:n genom att trycka in "AUTO" och "OFF" samtidigt.

    Citat Ursprungligen postat av Mikael.Hedman
    Angående SIDen så finns det 2olika modeller? En med analog klocka och en med större display och digital klocka? Går det att byta ut den med analog klocka mot en med digital? Behövs det något mer för att få det att fungera?
    Det finns till och med tre olika modeller av SID, här stå det lite om uppgradering:
    http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... d_unit.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Värmeproblem och SID byte?

    Känns som det blev lite bättre efter kalibreringen, men ACCn låter väldigt konstigt, trodde det var vid luftintagen men det är själva enheten! Ska dem surra på och låta när man har stängt av bilen? Gör inte så på våran 9-5 men den är ju några år nyare!

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Värmeproblem och SID byte?

    Citat Ursprungligen postat av Mikael.Hedman
    Angående SIDen så finns det 2olika modeller? En med analog klocka och en med större display och digital klocka? Går det att byta ut den med analog klocka mot en med digital? Behövs det något mer för att få det att fungera?
    Njae. Det finns bara en med helt digital display, vilken är pytteliten och den visar typ bara tiden och temp eller vad det är. Alltså väldigt basic.

    Sen finns det lite olika modeller med analog klocka och fler funktioner (Sid 2 och Sid 3).

    De du tänker på som har "större display" är inte en ng900 SID utan sidden till og9-3. Det går inte att sätta in en og9-3 sid i en ng900 utan rätt omfattande modifikationer då det är ett annat system med annan stereo och annan SID i Saab 9-3.

    Om man är jättekåt på just digitala siffror (varför förstår jag inte) så kan du få fram den digitala klockan på åtminstonde SID 3,orna genom att trycka + och - samtidigt tror jag det är (eller är det SET och Clear?) så dyker en digital klocka upp i några sekunder...



    Citat Ursprungligen postat av Mikael.Hedman
    Känns som det blev lite bättre efter kalibreringen, men ACCn låter väldigt konstigt, trodde det var vid luftintagen men det är själva enheten! Ska dem surra på och låta när man har stängt av bilen? Gör inte så på våran 9-5 men den är ju några år nyare!
    Det är den lilla kupétempgivaren som låter. (Sitter bakom det lilla gallret vid stolsvärmen) Sök på ämnet. Har varit uppe jättemånga gånger förut.

    Det du behöver göra är att göra ren den sensorn då den dels börjar bli lite sliten och dels säkert fått in några kilo damm där, och eftersom det sitter en liten fläkt där inne som suger in luften (och dammet) till sensorn som ska mäta temperaturen i kupén så kan det vara där felet sitter.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: Värmeproblem och SID byte?

    Jo vill bara få bort den analoga klockan, tycker den med digital ser lite mordernare ut! Samt en del pixelfel i den SIDen jag har just nu!

    Ahh, då ska jag peta upp det och rengöra!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •