Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Adapter till stereon

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    10

    Adapter till stereon

    Vill behålla originalsteget och bara koppla ett steg till att driva baslådan på.
    Någon som vet hur man gör och som har lust att förklara hur man skall gå till väga? Tacksam för alll hjälp jag kan få!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507

    Re: Adapter till stereon

    Citat Ursprungligen postat av Nathanson
    Vill behålla originalsteget och bara koppla ett steg till att driva baslådan på.
    Någon som vet hur man gör och som har lust att förklara hur man skall gå till väga? Tacksam för alll hjälp jag kan få!
    vad är det för bil? Lada samara?
    9-5 Aero -02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eksjö
    Inlägg
    10

    Re: Adapter till stereon

    900 2.0 Turbo -98

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ed
    Inlägg
    288

    Re: Adapter till stereon

    Citat Ursprungligen postat av Nathanson
    Vill behålla originalsteget och bara koppla ett steg till att driva baslådan på.
    Någon som vet hur man gör och som har lust att förklara hur man skall gå till väga? Tacksam för alll hjälp jag kan få!
    Hej igen!

    Du har inte kollat på baksidan på din stereo elle? När jag kollade så hade jag ingen DIN-kontakt ledig men däremot så hade jag ju en ISO-kontakt ledig. Mailade Backe´s tidigare idag o får nog svar nu till veckan.

    Eftersom vi har samma problem o båda vill ha originalslutsteg kvar + ett extra steg till baslådan så kan vi ju hjälpas åt för du har väl oxå AS3? Jag hör av mig så fort jag vet mer. Ha de!
    Mvh//Chrille #4977 Tidigare: Saab 900 T8 -84, Saab 900 Talladega -97
    Nu: Volvo 940 Turbo -95

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ed
    Inlägg
    288

    Re: Adapter till stereon

    Citat Ursprungligen postat av Chreli
    Citat Ursprungligen postat av Nathanson
    Vill behålla originalsteget och bara koppla ett steg till att driva baslådan på.
    Någon som vet hur man gör och som har lust att förklara hur man skall gå till väga? Tacksam för alll hjälp jag kan få!
    Hej igen!

    Du har inte kollat på baksidan på din stereo elle? När jag kollade så hade jag ingen DIN-kontakt ledig men däremot så hade jag ju en ISO-kontakt ledig. Mailade Backe´s tidigare idag o får nog svar nu till veckan.

    Eftersom vi har samma problem o båda vill ha originalslutsteg kvar + ett extra steg till baslådan så kan vi ju hjälpas åt för du har väl oxå AS3? Jag hör av mig så fort jag vet mer. Ha de!
    Hallå!

    Nu har jag fått svar av Backe´s o det var som jag ante mig. Du/vi ska ha adaptern på bild nr: 8 (SAAB3) o då fungerar även original slutsteg. Återkommer med kabeldragningen in till stereon från batteriet osv.
    Mvh//Chrille #4977 Tidigare: Saab 900 T8 -84, Saab 900 Talladega -97
    Nu: Volvo 940 Turbo -95

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ed
    Inlägg
    288

    Re: Adapter till stereon

    Citat Ursprungligen postat av Chreli
    Citat Ursprungligen postat av Chreli
    Citat Ursprungligen postat av Nathanson
    Vill behålla originalsteget och bara koppla ett steg till att driva baslådan på.
    Någon som vet hur man gör och som har lust att förklara hur man skall gå till väga? Tacksam för alll hjälp jag kan få!
    Hej igen!

    Du har inte kollat på baksidan på din stereo elle? När jag kollade så hade jag ingen DIN-kontakt ledig men däremot så hade jag ju en ISO-kontakt ledig. Mailade Backe´s tidigare idag o får nog svar nu till veckan.

    Eftersom vi har samma problem o båda vill ha originalslutsteg kvar + ett extra steg till baslådan så kan vi ju hjälpas åt för du har väl oxå AS3? Jag hör av mig så fort jag vet mer. Ha de!
    Hallå!

    Nu har jag fått svar av Backe´s o det var som jag ante mig. Du/vi ska ha adaptern på bild nr: 8 (SAAB3) o då fungerar även original slutsteg. Återkommer med kabeldragningen in till stereon från batteriet osv.
    Hittade en likvärdig adapter hos Biltema för 60:- istället för 340:- hos Backe´s men undrar hur länge den håller?
    Mvh//Chrille #4977 Tidigare: Saab 900 T8 -84, Saab 900 Talladega -97
    Nu: Volvo 940 Turbo -95

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Hmm, har du nån bild på adaptern från Biltema, testat den så den funkar??

    60kr är billigare än 160kr lr va de nu va som jag skulle få ge på Brl...

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849

    Bra jobbat!

    Tjena! Detta intresserar mej, jag har nämligen gått i samma tankar!

    Om denna adapter/övergång finns på biltema och nån av er har köpt den så kan jag kanske få ett Art. Nr???

    OCH. om jag fattat saken rätt, bör dito steg till bas ha ingång för högnivå??
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280
    Är det en "högnivå till lågnivå"-adapter bara eller är det en som särar på signaljorden oxå? Är det det förstnämnda så har många slutsteg den funktionen i sig från början högnivåingång kallas det då.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849

    jaha.....

    Är det så enkelt att det går att sno signal direkt från högtalarna så är det ju bara att ta biltemas variant och hänga den på de bakre högtalarna i bilen. Lätt att dra lågnivå...Heh.

    Trodde vi var seriösa, funkar visserligen, men denna variant känns dock ganska B....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ed
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Hmm, har du nån bild på adaptern från Biltema, testat den så den funkar??60kr är billigare än 160kr lr va de nu va som jag skulle få ge på Brl...
    /Marcus
    Hallå!

    Har tyvärr ingen bild men artnr: 31-554 på www.biltema.se där är det bild oxå förresten. Ja, billigt e de ju om man jämför vad Backe ska ha=340kr för nästan samma grej. Ska åka till Biltema på fredag tänkte jag så ska vi se hur den fungerar, om den inte gör det så får det bli Backe´s för 340kr Men det löser sig.
    Mvh//Chrille #4977 Tidigare: Saab 900 T8 -84, Saab 900 Talladega -97
    Nu: Volvo 940 Turbo -95

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    329
    Hur gick det?

    Fungerade det med biltema adaptern?

    // Johan
    9-3 Aero ´00 med Steg 3
    Volvo S40N T5 AWD

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av MaDmAz
    Hur gick det?

    Fungerade det med biltema adaptern?

    // Johan
    Lyfter en gammal tråd , någon som vet om biltemas adapter är "likvärdig" med backes eller om den fungerar iöverhuvud taget ..

    /Patrik
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av prm
    Citat Ursprungligen postat av MaDmAz
    Hur gick det?

    Fungerade det med biltema adaptern?

    // Johan
    Lyfter en gammal tråd , någon som vet om biltemas adapter är "likvärdig" med backes eller om den fungerar iöverhuvud taget ..

    /Patrik

    Biltemas adapter är inte likvärdig med backes, inte efter vad jag kan se på bilderna.

    Biltemas kanske funkar om man vill ha ut lågnivå, men backes adapter gör att signalerna även går vidare till orginalsteget som innan. Backes SAAB3 är helt enkelt pålödda RCA kontakter på kablarna som levererar lågnivå till orginalsteget.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Heavymental
    Citat Ursprungligen postat av prm
    Citat Ursprungligen postat av MaDmAz
    Hur gick det?

    Fungerade det med biltema adaptern?

    // Johan
    Lyfter en gammal tråd , någon som vet om biltemas adapter är "likvärdig" med backes eller om den fungerar iöverhuvud taget ..

    /Patrik

    Biltemas adapter är inte likvärdig med backes, inte efter vad jag kan se på bilderna.

    Biltemas kanske funkar om man vill ha ut lågnivå, men backes adapter gör att signalerna även går vidare till orginalsteget som innan. Backes SAAB3 är helt enkelt pålödda RCA kontakter på kablarna som levererar lågnivå till orginalsteget.
    Okej, men om man inte har orginalsteg fram så bör denna vara likvärdig?
    Saab 9-3 Aero (2009) 2,0t Biopower mit Maptun Steg 1
    http://www.garaget.org/?car=324082

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    Citat Ursprungligen postat av Heavymental

    Biltemas adapter är inte likvärdig med backes, inte efter vad jag kan se på bilderna.

    Biltemas kanske funkar om man vill ha ut lågnivå, men backes adapter gör att signalerna även går vidare till orginalsteget som innan. Backes SAAB3 är helt enkelt pålödda RCA kontakter på kablarna som levererar lågnivå till orginalsteget.
    Okej, men om man inte har orginalsteg fram så bör denna vara likvärdig?
    Ja har man inget intresse av att ha kvar signalerna till orginalsteg, utan bara vill ha lågnivå till egna steg borde biltemas fungera. Jag har ju inte känt på biltemas, men det ser ut att vara en likadan kontakt som på backes.

    Sen är det ju det vanliga problemet med att lågnivåsignalen är balanserad och man kan få göra om den för att slippa brus och störningar efter vad jag har förstått. Men det är samma med Backes SAAB3, den gör heller inte om signalen.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Heavymental
    Citat Ursprungligen postat av wrath_child
    Citat Ursprungligen postat av Heavymental

    Biltemas adapter är inte likvärdig med backes, inte efter vad jag kan se på bilderna.

    Biltemas kanske funkar om man vill ha ut lågnivå, men backes adapter gör att signalerna även går vidare till orginalsteget som innan. Backes SAAB3 är helt enkelt pålödda RCA kontakter på kablarna som levererar lågnivå till orginalsteget.
    Okej, men om man inte har orginalsteg fram så bör denna vara likvärdig?
    Ja har man inget intresse av att ha kvar signalerna till orginalsteg, utan bara vill ha lågnivå till egna steg borde biltemas fungera. Jag har ju inte känt på biltemas, men det ser ut att vara en likadan kontakt som på backes.

    Sen är det ju det vanliga problemet med att lågnivåsignalen är balanserad och man kan få göra om den för att slippa brus och störningar efter vad jag har förstått. Men det är samma med Backes SAAB3, den gör heller inte om signalen.
    på ng900 finns inte de problemet...

    köpa adaptern på backes... hmm nja tycker den är svindyr... grejerna kostar ju knappt 50 lappen att köpa, kan man löda lite finns ingen anledning med att gå och köpa en adapter för 400kr

    de är väldigt lätt att koppla på lågnivåp ut på orgsteget.

    2 dinkontakter, en vanligt nätverkskabel ca 1 meter och 2st rcakontakter räcker för att göra sina egna DIN kabel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Adapter till SID M/04
    Av KK i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 137
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 17:14
  2. Adapter till ställbar btr?
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 23:01
  3. Är adapter plattan samma till 900 som till 9000 ?
    Av hammarslag i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 22:32
  4. Adapter till tryckgivare?
    Av backhead i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 13:12
  5. Adapter 4 till 5 bult (108-4) till 5-bults (110-5) För 9000
    Av i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •