Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Har någon lyckats byta kopplings/bromskonsolen på saab 9000?

  1. #1

    Har någon lyckats byta kopplings/bromskonsolen på saab 9000?

    Hej.

    Fästet till huvudcylindern för kopplingen på min 9000CDE (LTT 96) har gått av,
    och då måste man ju byta hela pedalkonsolen, vilket visade sej vara ganska krångligt.

    Efter att ha plockat bort en massa prylar, och alla fyra muttrarna till pedalkonsolen, så visade det sej ju att det var en till som satt överjävligt, efter STORA problem så var även den loss.

    MEN.. den går inte loss ändå, det tar i balken som den övre skruven sitter i, trots att alla skruvar är loss och den går att vicka.

    Hur ska man göra detta ? någon som har gjort det ? det känns nästan lite omöjligt, men den måste ju ha kommit dit på något sätt..

    eller måste man riva hela instrumentpanelen ? isåfall känns det ju nästan som att det är bättre att skrota bilen :P

    Det är alltså nummer ett på bilden nedan som är problemet, och det är uppe vid skruv 12 (som var toksvår att lossa) som det tar i.

    http://www.surmule.se/koppling.gif

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957

    Re: Har någon lyckats byta kopplings/bromskonsolen på saab 9000?

    Jorå det går.
    Det är lite bök men det går att byta utan att ta ut panelen.
    Svårt att förklara hur man gör men jag vet att det går då jag har gjort det så det är bara att fortsätta med lite milt våld.

    Åke
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  3. #3

    Re: Har någon lyckats byta kopplings/bromskonsolen på saab 9000?

    Det var ju trevligt att veta att det går iaf, då kan man ju kanske ha gott samvete att använda lite mer våld..

    Minns du om man ska tvinga den över M8-skruvarna (dom fyra) eller ska man bända upptill där den tar emot (och det är toktrångt) ?

    Finns det nåt bättre sätt att få fast den övre skruven än att lirka in en nyckel och skruva en millimeter i taget (tog några timmar att få loss..) ?

    All hjälp är mycket välkommen, ny konsol är beställd och dyker med mycket tur upp hos lokala saabhandlaren i morron måndag..

    ..Det är ju typiskt att bilhelvetet jämt ska gå sönder när man behöver den på semestern också..

  4. #4

    Re: Har någon lyckats byta kopplings/bromskonsolen på saab 9000?

    snabb fråga... Måste man dra ut bromsservot frammåt in i motorrummet? I så fall funkar det utan att koppla bort bromsrören?

    För nu är den loss förrutom att bromscylindern är i vägen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    57

    Re: Har någon lyckats byta kopplings/bromskonsolen på saab 9000?

    Den övre skruven går att nå med en lång förlängare och hylsa om du tar bort plasten runt ratten.

    Jag var tvungen att flytta in huvudbromscylindern en liten bit i motorrummet för att att få ut pedalstället. Jag har visserligen bara gjort detta på en 9000 -91 som har en annan huvudbromscylinder (tror jag) än din -96:a men för mig gick det bra utan att lossa bromsledningar.

    Vad jag kommer ihåg så var det riktigt jobbigt och jag funderade flera gånger om bilen var byggd runt pedalstället, så lycka till!

    /Niklas

Liknande ämnen

  1. Någon som lyckats byta färg i SID 03-04? dvs AAPL versionen?
    Av slippin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 17:10
  2. Någon som lyckats sänka en 9-3og med 235 sulor?
    Av wasse i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 22:00
  3. Kopplings diameter?saab 9000 2.3t -93
    Av zonix86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-28, 21:41
  4. Lättade 9000, hur bra har ni lyckats?
    Av jonTe i forum Allmänt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 09:30
  5. Kopplings byte saab 9000
    Av subsix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •