Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    Har letat men hittar inte någonstans om bilen går på endast grundladdtryck eller om den har en ventil som ställer upp trycket en aning.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737

    Re: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    Alla T7-motorer har en magnetventil till laddtrycksregleringen (utom 3.0t).
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    Hur högt tryck skall den ge max och vad är wastegaten ställd till? Normalt att mätaren går in en aning i det röda eller bör man fundera på det? Lite jobbigt att man ibland får fulltryck efter växlingar om man ger halvgas ibland, känns inte riktigt som att bilen är förutsägbar och gör det jag vill alltid. Skyller det på bra dumpventil och liiiiten turbo än så länge.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Skyller det på bra dumpventil och liiiiten turbo än så länge.
    Har du bytt avlastningsventil? I så fall, till vad?

    Man får inte montera öppna avlastningsventiler (s.k "dumpventiler") på T7-bilar eftersom det ställer till det för motorstyrningen.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    Nej, har inte bytt något. Bosch-ventilen funkar fint, bara lite knasigheter med vad saker heter och hur de uppfattas. För mig är dumpventil, avlastningsventil m.m. samma sak, och de kan vara återcirculerande eller öppna, men jag lär mig nog så småningom. Dessutom är jag helt klart för gammal för att uppskatta en öppen ventil....

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Skyller det på bra dumpventil och liiiiten turbo än så länge.
    Har du bytt avlastningsventil? I så fall, till vad?

    Man får montera öppna avlastningsventiler (s.k "dumpventiler") på T7-bilar eftersom det ställer till det för motorstyrningen.

    Mvh
    KK
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    Bra, då kan vi utesluta fel p.g.a eftermarknadsdump.

    Vad kör du på för bränsle? Hur ofta växlar du mellan BF och E85? När byttes stift senast?

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    Jag var mest nyfiken på vad det var för tänkt laddtryck på bilen och om det är normalt att man får en liten släng in i det röda området eller om man bör vara försiktig. Därav också fundering om det sitter magnetventil, lugnare utan så behöver man inte fundera så mycket på ev övertrycksslängar.

    Och eftersom jag antar att det sitter en pytteliten turbo antog jag att om man ger halvgas efter växling så är det normalt att trycknålen studsar upp till rödkanten och sedan sjunker tillbaka? Det är nog inget fel någonstans.... väl??? Också en fördel med större turbo, det blir inte lika hysteriskt utan att man vill...

    edit: Hmm... det är väl också fullt normalt att bilen känns som om den ger max effekt trots att det är en liten bit kvar till fullgas? På bensin? Har ju fullt laddtryck redan, så det finns ju inte så mycket mer luft att få.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Jag var mest nyfiken på vad det var för tänkt laddtryck på bilen och om det är normalt att man får en liten släng in i det röda området eller om man bör vara försiktig. Därav också fundering om det sitter magnetventil, lugnare utan så behöver man inte fundera så mycket på ev övertrycksslängar.

    Och eftersom jag antar att det sitter en pytteliten turbo antog jag att om man ger halvgas efter växling så är det normalt att trycknålen studsar upp till rödkanten och sedan sjunker tillbaka? Det är nog inget fel någonstans.... väl??? Också en fördel med större turbo, det blir inte lika hysteriskt utan att man vill...

    edit: Hmm... det är väl också fullt normalt att bilen känns som om den ger max effekt trots att det är en liten bit kvar till fullgas? På bensin? Har ju fullt laddtryck redan, så det finns ju inte så mycket mer luft att få.
    Hej,

    Det är alltid svårt att avgöra bara på beskrivning men det låter inte som att den beter sig helt normalt. Den ska normalt sett leverera det moment som mjukvaran begär vid ett visst varvtal och ett visst spjällläge, inte åka jojo upp och ner.

    Jag antar att du fortfarande har garanti på bilen? Jag hade åkt in med den och bett en kvalificerad verkstad kolla med TechII att den levererar rätt moment.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Medlem#
    9232

    Re: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    Min åker också lite fram och tillbaka så som beskrivs (även några millimeter in på det röda), men den följer ju fortfarande varvtalet. Ibland får man fullt ladd på halvgas och ibland blir det inget ladd alls, men då beror det ju på växel och varvtal :P

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    2,3t är väl en lättryckare? Ska väl va 0,4bar normalt för den ska väl inte gå mer än på s.k. GLT. Om den inte e konverterad för FTT förstås.

    0,4, ska de visst vara iaf, läste om nån som skrev max 0,5bar. 9000 ltt e 0,4.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    2,3t är väl en lättryckare? Ska väl va 0,4bar normalt för den ska väl inte gå mer än på s.k. GLT. Om den inte e konverterad för FTT förstås.

    0,4, ska de visst vara iaf, läste om nån som skrev max 0,5bar. 9000 ltt e 0,4.
    Hej,

    9-5 och 9000 är väldigt olika och går inte att jämföra m.a.p hur/hur mycket de laddar.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    15

    Re: 9-5 biopower 2.3t, laddtryck?

    Hej.

    Vet inte om detta kan hjälpa dig, men min gamla bil Saab 9-5 2.0t -99, laddade 0.6 bar. Och det är också lättrycksturbo i den.
    Och den gick på bensin.


Liknande ämnen

  1. Dåligt laddtryck i 9-5 biopower -08
    Av roadrunner9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-21, 23:24
  2. bränsleföbrukning och laddtryck 9-5 2,0 biopower
    Av dickbender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 20:21
  3. 9-5 2,3t biopower "klipper" laddtryck.
    Av Jonnyswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 19:10
  4. För lågt laddtryck vid Biopower steg 3
    Av Chrille74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-12-05, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •