Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 95 SC -07 Biopower. Motorstopp i värmen.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    95 SC -07 Biopower. Motorstopp i värmen.

    Har ett skumt problem med en 95 2.0 Biopower-07 med etanol i tanken.
    På en tur & retur resa Skåne-Göteborg stannade den en gång i resp riktning. På vägen upp la den helt enkelt av strax efter tankning och fick stå ca 5 min innan den gick igång igen. På vägen ner händer samma sak med bränslemätaren runt halv tank. Denna gång gick den inte igång före reservdunk införskaffats o pytsats i, ca 20 min. Det kan ju vara så att bränslemätaren visade rätt men att bilen behövde stå så pass länge för att vilja starta igen.

    Detta var i samma veva som det rapporterades om att en massa V70 stannade pga värmen/bensinpumpen.

    Nu har den varit på verkstad o det hittas inga felkoder, djupare analys verkar inte gjorts. Man kan tycka att ngn felkod borde finnas om bil stannar 2 ggr samma helg. Jag lutar åt att tro att det är en kombination av värmen o spriten som gjort att pumpen fallerar men hur skall man kolla det? Det var hustrun som var ute o åkte så jag var inte med i bilen o kan därför inte ge så mkt data
    kring hur den betedde sig i stoppögonblicket etc..
    Är det någon som har en teori om vad detta kan bero på eller varit med om samma sak? Behöver lite teorier före jag tar en diskussion med verkstan igen o släpper dem lösa på löpande räkning.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: 95 SC -07 Biopower. Motorstopp i värmen.

    Saab har tidigare haft en liten "återkallningskampanj" när man återkallade ett antal Biopower-bilar och bytte ut bränslepumpen. Min bil fick pumpen utbytt när förre ägaren hade bilen. Jag vet inte om det bara är 06:or som har fått den bytt eller om även 07:orna borde ha omfattats.

    Om din bil inte har fått den utbytt så är det helt säkert den som krånglar. Det var/är något med originalbränslepumparna som gör att den har problem med spriten, men jag vet inte exakt vad det är.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

Liknande ämnen

  1. Motorstopp på 9-3SS -05
    Av Vfr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 06:51
  2. Motorstopp 9-3og Aero(T7)
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 22:19
  3. Märkliga motorstopp
    Av fruktis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 18:32
  4. Motorstopp Saab 900
    Av neodymus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •