Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: seg att starta, og9-3

  1. #1
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    seg att starta, og9-3

    Jag vill att motorn ska starta direkt man vrider på nyckeln. Ingen tvekan och inget malande ska det vara. På min nyköpta og9-3 1999 med 154 hk Ecopower motor får man däremot köra runt startmotorn ungefär 5 sekunder innan motorn startar. Sen startar den och då går den alldeles utmärkt. Det spelar ingen roll om den är kall eller varm och precis avstängd. Tiden innan den startar är alltid densamma. Det irriterar och det antyder att nåt inte är som det ska vara.

    Nån som har nåt tips på var jag ska leta fel och vad jag ska åtgärda?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882

    Re: seg att starta, og9-3

    Backventiler från bränsletanken?

    När mitt bränslefilter sprack härom veckan märktes det först på ett symptom liknande det du beskriver, inte förrän det började läcka mer kunde jag konstatera att det var ett sprucket filter.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    Re: seg att starta, og9-3

    Skulle stämma mycket bra med symptomen. Filterbyte blir det

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    Re: seg att starta, og9-3

    Uppdatering lördag morgon, nu är nytt filter på plats och resultatet då; nja inte blev det sämre möjligen något bättre men fortfarande får startmotorn dra runt ett par sekunder innan den startar.

    Fler tips mottages tacksamt

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: seg att starta, og9-3

    Om du väntar lite från att du vrider nyckeln från läge två till start blir det nån skillnad då?
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  6. #6
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    Re: seg att starta, og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Om du väntar lite från att du vrider nyckeln från läge två till start blir det nån skillnad då?
    Ingen skillnad.

    Det finns ingen misständning eller hörbara försök till tändning under de här 5 sekunderna som startmotorn drar runt men sen så startar den bara på nåt som känns som första försöket. Inte helt enkelt att förklara lika bra som Bosse Bildoktorn men ni kanske förstår.
    Bränslespåret som LM beskrev stämmer perfekt på symptomen men det var ju tyvärr inte filtret

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: seg att starta, og9-3

    Samma "problem" här, bilen går underbart och har inga fel alls, bränslefiltret är bytt för omkring 50km sedan, även tändstift, tändkasset och lite annat i samband med tidigare felsökning, tycker dock att alla saabar jag haft är sega på att starta oavsett varm eller kall. Jag skiter it så länge bilen går bra och jag är nöjd så är det bara en piss i mississippi. Men håller med om att man faktist blir lite orolig ibland och undrar om biljäveln kommer hoppa igång, vilket den gör varenda gång i mitt fall

    mvh marre

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: seg att starta, og9-3

    Sjukt nog så blev jag av med det problemet när jag var hos sqr och skaffade steg1-program. Kan det vara nåt slags miljöbullshit som gör att 154hk-motorn drar några extra varv eller nåt liknande? För programvaran jag fick när jag skaffade steg1 verkar vara till 900.

  9. #9
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    Re: seg att starta, og9-3

    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Sjukt nog så blev jag av med det problemet när jag var hos sqr och skaffade steg1-program. Kan det vara nåt slags miljöbullshit som gör att 154hk-motorn drar några extra varv eller nåt liknande? För programvaran jag fick när jag skaffade steg1 verkar vara till 900.
    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Samma "problem" här, .... mvh marre
    Kan det vara så att det jag irriterar mig på är helt OK och ungefär som det ska vara med 154 hk motorn? Nån mer som kan kommentera....

    Steg 1 var intressant, både bli av med startproceduren och få lite mer kräm ur spisen? Håller en automatare för steg 1?

Liknande ämnen

  1. Starta en mek wiki?
    Av hjertis i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-12, 23:22
  2. Starta på aux ng9-3
    Av Klister i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 19:58
  3. 9-3 som tar tid att starta
    Av bratwurst i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 22:57
  4. og900i -88 går ej att starta
    Av Tegel2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •