Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 61

Ämne: Problem med steg3 OG9-5

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Problem med steg3.

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Aha okej har lite svaj på 4 när man segdrar. den svajar inge före man kommer upp i 1,3 när man nått det så svajar det och sjunker till ca 0,9-1bar.
    Been there, kan antingen vara för slapp fjäder i wgn, eller att din magnetventil är kass. Har du provmätt din magnetventil med multimeter? Ska vara 3ohm mellan stift 1-2 och 2-3. Lägger mina pengar på din wastegate dock. Finns en anledning till varför nordic har med en hårdare wastegate i hårdvaran till steg 3.

    mvh marre

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Problem med steg3.

    magnetventilen har jag testat med en helt ny ur kartong och även 2 andra men ingen skillnad alls. verkar mest som fjädern eller boxen tycker jag just nu. var kan man få tag på ny fjäder alternativt ny wastegate? vad skulle det gå på?
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Problem med steg3.

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Aha okej har lite svaj på 4 när man segdrar. den svajar inge före man kommer upp i 1,3 när man nått det så svajar det och sjunker till ca 0,9-1bar.
    Been there, kan antingen vara för slapp fjäder i wgn, eller att din magnetventil är kass. Har du provmätt din magnetventil med multimeter? Ska vara 3ohm mellan stift 1-2 och 2-3. Lägger mina pengar på din wastegate dock. Finns en anledning till varför nordic har med en hårdare wastegate i hårdvaran till steg 3.

    mvh marre
    Har pratat några verkstäder och dom sa att det inte är sådär super vanligt med slapp fjäder. men tycker fortfarande att det är konstigt att den går upp i 1,3bar på segdrag på 4an annars ligger den på 0,9 ungefär. och jag har testat en splitter ny magnetventil ifrån saab och det var ingen skillnad alls.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Re: Problem med steg3.

    Mitt låg helt stadigt på 1 bar tills jag efterdrog toppen på bilen då steg det till 1.2-1.3.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Problem med steg3.

    Aha okej. vad måste man ta ner för att dra åt den?
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Problem med steg3.

    Ventilkåpan

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: Problem med steg3.

    jag tror också det är wg fjädern(Tryckklockan). Garrett TB25 som du har i din bil har ju usla tryckklockor orginal. så det värksstäderna som du ringt till baserar sitt på är ju med all säkerhet för orginal-ladd vilket fjädern pallar.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21

    Re: Problem med steg3.

    Har du provat vad händer om du "nollställer" boxen? Ta loss batteriet i 15 min och prova sedan. Laddar den bättre då? Kan det vara att motorn knackar av nån anlädning och boxen sänker laddtrycket genom att byta till knack kartan? Det kan hända att jag är helt ute och cyklar
    9-5 2,3 Aero -07

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Problem med steg3.

    Nej det är nog inte spikning då jag har kört med tech2 och den utger inga felkoder alls. fanns inte ens gammla felkoder. och nollställt boxen har jag med gjort. men ska prova annan mjukvara för att utesluta detta på torsdag är det inte det har jag testat allt utom wastegaten hehe så då får det bli ny sådan
    och det verkar som om att dessa wastegates inte är så bra till min turbo som du sa
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Problem med steg3.

    Så nu har jag testat att byta box men det blev ingen skillnad ligger på 1,0bar-1,1 som max. allt jag har testat fram tills nu är.
    Det känns som om något begränsar motor effekten tex när man seg drar att den dödar bilen vid 1,1.

    * Alla vacumslangar är bytta och kollade igen.
    * Helt nya tändstift.
    * Ny mjukvaru box.
    * trycksökt wategaten så den inte läcker.
    * Kollat annan dumpventil (orginal och icke orginal)
    * Har testat 3 olika magnetventiler och det var samma fel med dem.
    * Har gjort batteri reset på bilen

    Enda jag inte testat är efterdra toppen och wastegatens fjäder. vet dock inte hur vanligt det är med efterdragning av toppen. börjar bli helt matt.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  11. #31
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Re: Problem med steg3.

    Jag hade samma fel på en 9000 2,0T -96 att laddet inte orkade hänga med hela vägen, samt att laddet pulserade en hel del i det övre registret (har en filmsnutt på det).

    Felet var TRYCKKLOCKAN, skaffa en ny från en skrotad turbo från din lokala saabverkstad. Jag fick en "ny" från en 9-5:a för en vetelängd, det enda jag behövde göra vara att korta av axeln/stången då den är för lång och sedan gänga upp den en bit. Efter bytet var laddet stabilt över hela registret.

    Tänk på att din bil är några år och saker slits även om de inte är belastade till 100%.

    Rätt gnundladd är A o O för att bilen skall gå korrekt. Grundladdet är till bas för att reglera laddtrycket.

    Sluta vela byt tryckklocka nu. Återkom med resultat.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Problem med steg3.

    Låte som en bra ide du många säger detta nu så ska göra som du har gjort ta mig en titt på en annan tryckklocka iof så är ju bilen från 2000 så det är ju några år nej nu följer jag allas råd och byter
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Problem med steg3.

    Har nu ´testat att dra bort slangen från w till wastegaten och då laddar den på som idioten iallafall så turbon orkar med det. har dock inte prövat annan wastegate än men ska pröva det så fort jag kan.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Problem med steg3.

    Nu har jag testat med annan di kasett med men ingen skillnad alls.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  15. #35
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Problem med steg3.

    På en og 9-3 2.ot jag hade förut så fick jag samma problem när jag gick till steg 3, det löste Maptun åt mig genom att montera en modifierad tryckdosa och programvara. Fick då istälelt ett GLT på 0,6 bar, men laddtrycket var hur stabilt som helst och bilengick utav baar he*** Tror kort och gott att det är relaterat till tryckklockan.

    /Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Problem med steg3.

    Fan, jag beundrar dig som orkar testa allting, utom just det grabbarna här föreslår.
    Fantastiskt!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Problem med steg3.

    Har nu testat annan wastegate och har fått tillbaka laddet men dock så är bilen hur seg som helst i början :S turbon kommer inte före 4000-4500 rpm :S nu efter den starka fjädern men laddet ligger på 1,3 som det skall och inget svaj . dock ligger jag på 0,45 i grundladd och fjädern är till för 0,6 har det betydelse eller ska man ändra mjukvaran så den är till för den nya wastegaten? för det känns inte som man har turbo före 4000 rpm.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  18. #38
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Problem med steg3.

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Har nu testat annan wastegate och har fått tillbaka laddet men dock så är bilen hur seg som helst i början :S turbon kommer inte före 4000-4500 rpm :S nu efter den starka fjädern men laddet ligger på 1,3 som det skall och inget svaj . dock ligger jag på 0,45 i grundladd och fjädern är till för 0,6 har det betydelse eller ska man ändra mjukvaran så den är till för den nya wastegaten? för det känns inte som man har turbo före 4000 rpm.
    Jag är rätt säke på att mjukvaran måste ändras om du byter fjäder och höjer GLT, åtminstone om det ska funka som det är tänkt
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: Problem med steg3.

    aha okej. då blir det att skaffa sig chip ifrån ett annat ställe helt enkelt :P för laddet och allt funkar bra nu förutom att den är sjukligt seg i början hehe så visst var det wastegate fel. Det är bara nordic och maptun som gör mjukvara för förstärkt wastegate?
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Problem med steg3.

    Det måste väl ändå vara mest kostnadseffektivt att skaffa en WG-klocka till programmet du har, och inte tvärtom?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med P1300 och 0300 OG9-5 B235R Steg3
    Av tane54 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2023-09-10, 21:06
  2. steg3
    Av Aero-Sundorf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 20:43
  3. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:57
  4. 900/9-3 Steg3 VS. 9-5 Aero Steg3 ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •