Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Byte av spridare 9-3 2.0t Biopower -2009

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    41

    Byte av spridare 9-3 2.0t Biopower -2009

    Jag tänkte ge mig på att försöka byta spridare i min 9-3 2.0t Biopower 2009. Har använt sökfuntionen men hittar inget konkret hur detta går till. Nån som kan hjälpa med en beskrivning eller en länk till motsvarande?

    / HenkeM

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    14

    Re: Byte av spridare 9-3 2.0t Biopower -2009

    Hej,

    Är i samma sits, och hittar inget gällande byte av spridare på 9-3 2.0t Biopower.
    Någon som har några tips/beskrivning på hur denna operation går till?

    /Patrik
    9-3 SC Vector BioPower -08

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124

    Re: Byte av spridare 9-3 2.0t Biopower -2009

    Hej på er grabbar.

    En liten undran, varför skall ni byta spridarna?

    Är det så att ni skall chippa bilana så behöver ju även mjukvaran uppdateras. Hjälper inte mycket att feta på med mera bränsle bara.

    Är ju synd att ställa till något med så nya motorer.

    Så ring till någon av firmorna som håller på med chippning så får ni hjälp med hela paketet istället.

    Mvh Håkan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    14

    Re: Byte av spridare 9-3 2.0t Biopower -2009

    Hej,

    Sorry, lite förtydligande, jag tänker sätta in steg 3, så visst blir det byta av programvara som motsvarar spridarna. Tanken var att försöka byta själv, men om detta är en för svår operation så lämnar jag in bilen och får det gjort.

    Min undrar var mest om detta är svårt, och om det är någon som har en liten guide hur man gör, lite steg för steg anvisningar.

    /Patrik
    9-3 SC Vector BioPower -08

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: Byte av spridare 9-3 2.0t Biopower -2009

    Citat Ursprungligen postat av Pato
    Hej,

    Sorry, lite förtydligande, jag tänker sätta in steg 3, så visst blir det byta av programvara som motsvarar spridarna. Tanken var att försöka byta själv, men om detta är en för svår operation så lämnar jag in bilen och får det gjort.

    Min undrar var mest om detta är svårt, och om det är någon som har en liten guide hur man gör, lite steg för steg anvisningar.

    /Patrik
    Ja lätt och lätt vet jag väl inte, det är helt klart inga större problem om man är hyffsat bra/van med att mecka. Tycker att det borde vara en del härinne som har bytt spridare på den här modellen med tanke på alla problem... Själv har jag bara bytt en gång men även plockat bort spridarbryggan för att kontrollera tätheten..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    3

    Re: Byte av spridare 9-3 2.0t Biopower -2009

    Ingen som kan/vill svara??
    jag själv är oxså i behov av att byta spridare p.g.a att dom förmodligen är igensatta av den berömda smutsiga E85:an. (googla om ni vill veta..)
    Det jag har läst på nätet om spridarbyten handlar alltid om omprogrammering.
    vore bra att veta ifall det går att byta våra spridare utan massa extra jobb.
    Som jag förstått så har dom nya Biopower 93:orna Denso spridare (gråa).. till vad kan man byta ut dom till.... utan omprogrameringar???
    tacksam för svar

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Ingen jättebra guide men lite som jag gjorde! Ta bort motorkåpan,ta bort kåpan över tändspolarna och lossa skruven längst ut till höger som håller kabelhärvan har ingen bild på det men det märker man senare!
    På bränslerören sitter en ventil som ser ut som en däckventil,lossa ventilhatten o tryck in den lilla pinnen i ventilen o släpp ut övertrycket i bränslesystemet! Lossa mutrarna nr1 till kabelhärvan! Lossa bränslerören från spridarbryggan nr3! lossa vattenröret nr4! Lossa alla nr5 till kabelhärvan! Nu kan man lyfta av kabelhärvan tillräckligt mycket för att för att lossa spridarbryggan nr2! Sedan håll undan kablarna
    och dra ut spridarbrygan försiktigt jag fick bända lite försiktigt med en skiftnyckel för spridarna hadde sugit fast lite! Sedan bytte jag en spridare i taget lossa kabelskon lossa klippset som håller spridaren
    och dra ut spridaren från spridarbryggan sätt dit den nya spridaren lika dant! när alla nya spridare är på plats i spridarbryggan med insmorda oringar,"det följde med något fett till mina större spridare från maptun som jag använde"! tryck tillbaks hela paketet i spridarhålen försiktigt igen,sedan återmontera allt!20150626_153615.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Braxen00 den 2015-06-26 klockan 21:25.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Vibrationerna vid förhöjd tomgång försvann helt! Småryck vid full gas på låga varv med hög växel försvann och det blev en helt annan gasrespons!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    62
    Tog av spridarna för första gången och kan lägga till några tips till Braxen00 bra guide.

    Var noggrann och kolla hur delarna ska återmonteras. ex. muttrarna 2 och kopparbrickorna på vattenröret.
    Tog inte bort kåpan över tändspolarna utan lossade skruven till höger med 10 fast nyckel och lyckades bända ut kabelmattan så den låg ovanför kåpan.
    Jag lossade samtliga kablar på vänstersidan (passagerarsidan) så att kabelmattan mer kan vikas undan.
    Med tryckluft eller cykelpump kör runt hålen där spridarna sitter så slipper man skit/grus rakt ner i motorn när spridarna lossas.
    När bränslerören lossas var beredd med papper...
    Lossa även muttern till höger på vattenröret. Innan vattenröret nr4 lossas var beredd med mycket papper/wetex... då det läcker ut glykol ur motorn. Direkt när nr4 lossats skruva tillbaks den ihåliga skruven minus röret för o minimera glykolrinning.
    Lossa även slangen till BTR till höger på spridarbryggan. Papper...
    Fäst upp med snören hela kabelpaketet i motorhuvslåset.
    Lossa kablarna till spridarna. Nu kan du lirka ut hela bryggan med spridarna kvar i bryggan.
    Använd vaselin till gummiringarna vid återmontage.
    Ca. arbetstid 4 tim totalt.
    Senast redigerat av sungam17 den 2016-06-19 klockan 23:34.
    Saab 9-3 ss vector biopower 2.0t 08 steg 1
    Saab 9-5 kombi vector 2.3 02

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Ett enkelt tips för er med ryckig gång och missar på tomgång innan ni ger er på dyra spridarbyten. Prova rengöra spjällhus och luftmassamätare först. Trodde jag hade kassa spridare på min då alla symptom pekade på detta och spjällhuset redan var bytt för 10000 mil sedan. Rengjorde spjällhuset på plats med lite Brakleen och en trasa, tyckte det såg hyfsat rent ut först men trasan blev väldigt skitig snabbt. Verkar som det med tiden blivit en hinna med oljebeläggning och sotrester som fick spjället att kärva speciellt när bilen var kall. Rengjorde även LMM med elektronikspray för säkerhets skull och efter denna enkla procedur känns bilen som ny igen. Inga fler ryck eller missar på tomgång och gaspedalen svarar på minsta lilla rörelse.

    Glöm inte att kalibrera om spjället/pedalen när ni är klara. Dvs tryck ner gaspedalen i botten innan ni stoppar i nyckeln och startar bilen. När bilen startat släpper ni sakta upp pedalen till normalläge.

    3 användare gillar detta inlägg


    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    62
    Mina spridare var helt ok enl Björlanda Bil o Maskin (Torslanda). De bytte gummitätningar och filtren dock. Bilen startade och gick bättre direkt.
    Den stora skillnaden var dock när jag hällde i bensintanken 2 delar diesel + 1 del lacknafta (Halv liter totalt). Detta gjordes 3 veckor innan spridarkollen. Detta gjorde att bilarna började gå bättre och jämnare, faktiskt. Förbrukningen har dessutom gått ner.
    Ska även kika på Kolkanistern och Tanklocket då den inte är helt 100 dock...

    Kände på röret till spjället och tycker det sitter som berget! Bästa sätt att få loss röret? Och är det någon packning?
    Saab 9-3 ss vector biopower 2.0t 08 steg 1
    Saab 9-5 kombi vector 2.3 02

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av sungam17 Visa inlägg
    Mina spridare var helt ok enl Björlanda Bil o Maskin (Torslanda). De bytte gummitätningar och filtren dock. Bilen startade och gick bättre direkt.
    Den stora skillnaden var dock när jag hällde i bensintanken 2 delar diesel + 1 del lacknafta (Halv liter totalt). Detta gjordes 3 veckor innan spridarkollen. Detta gjorde att bilarna började gå bättre och jämnare, faktiskt. Förbrukningen har dessutom gått ner.
    Ska även kika på Kolkanistern och Tanklocket då den inte är helt 100 dock...

    Kände på röret till spjället och tycker det sitter som berget! Bästa sätt att få loss röret? Och är det någon packning?
    Sitter en slangklämma i metall som man får lossa på, sen är det bara att använda kraft för att få loss själva röret. Finns ingen packning vid själva röret vad jag kan minnas. Gummi har en tendens att sitta som berget efter några år i ett varmt motorrum. Jag greppade tag med två händer och snurrade på röret samtidigt som jag drog uppåt, men det satt som berget innan det lossnade. Om det sitter riktigt jävligt kanske det går att försöka bända lite försiktigt runt kanterna med en mejsel eller liknande först.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    62
    Ok. Kraft o teknik då...
    Saab 9-3 ss vector biopower 2.0t 08 steg 1
    Saab 9-5 kombi vector 2.3 02

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    62
    Gjort rent spjället. Det var ordentligt skitigt (olja/sot). Bilen går nu märkbart bättre o svarar direkt på gas samt mindre ryckingar osv. Att ta loss gick smidigt ändå.
    Saab 9-3 ss vector biopower 2.0t 08 steg 1
    Saab 9-5 kombi vector 2.3 02

  15. #15
    Sugmotor jownies avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    60
    Medlem#
    9938
    Detta måste jag prova då min också har små ryckningar ibland. BP 2.0t MY10
    Saab 9-3 Vector TX 2.0t BP MY10 Hirsch

    Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305579

Liknande ämnen

  1. Serviceintervall 9-5 2,0t biopower 2009
    Av lindererik i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 12:59
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 19:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •