Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Varför startar inte intsrumentpanelen? NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86

    Varför startar inte intsrumentpanelen? NG900

    Uppdaterar tråden då problemet består.. Varit lugnt väldigt länge sedan jag startade tråden och fenomenet endast kommit ett fåtal gånger, men nu har det eskalerat o händer säkert var 2:dra/3:je start... Har filmat fenomenet som inträffar..

    Alltså. Vrider nycklen till ON. Då ska allt tändas innan man drar upp till start.. Allt annat startar så som SID, stereo, AC, lampor på bilen m.m men inte instrument panelen.. Den är mörk. Det enda som händer är det som jag försöker filma vid ca 10 sek in i filmen att SRS samt en annan(oljelampan elller abs lampan) blinkar mycket svagt.. precis som att det inte finns tillräckligt med ström..

    Därefter ser ni med "fastenbelt" lampan hur jag vrider nycklen fram och tillbaka ca 3 ggr innan instrument panelen startar som den ska..

    http://www.tubeit.se/video/731/Elfel


    Struntar jag i att få igång intrsument panelen innan jag vrider till start är motorn svår startad, kanske får gå på startmotorn kanske 4 sekunder samt att tomgången är riktigt dålig och man tror den ska dö när som helst.. Så kan den stå i kanske 10-15-20 sekunder innan panelen startar och tomgången går igång och lägger sig som den ska..

    Sjukt tacksam för hjälp då jag inte har en aning om vad som kan vara felet..

    Bilen är en Saab ng900, och för er som undrar så får man stå på handikapp plats på jobbet mitt i natten
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86

    Re: Varför startar inte intsrumentpanelen samtidigt som motorn?

    Ingen som har en gissning??
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Varför startar inte intsrumentpanelen samtidigt som motorn?

    ända jag kan komma på att det skulle kunna vara är att just vis starläge på nyckeln (då startmotorn går) så släcks mycket saker ner för att det skall finnas så mycket ström som möjligt till just starten.

    Men låter ju skumt att det skulle hålla i sig så länge som du skriver.

    Tyvärr kanske inte ngt svar på din fråga men iaf en liten fundering
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Varför startar inte intsrumentpanelen?? ***FILM***

    Tändningslås, batteri, jordfel (glapp jord någonstans?) eller glappt huvudinstrument gissar jag på.

    Vet att jag har tjatat om mitt batteri på senaste tiden, men min bil var också helknepig för några veckor sen. Kunde inte fatta vad det var men det visade sig vara batteriet. Hade liknande symtom som dig. Så hittar du inget annat som är fel så testa med ett annat batteri. Du kan ju kanske låna av nån så du kan utesluta att det är det som är fel?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86

    Re: Varför startar inte intsrumentpanelen?? ***FILM***

    Batteriet är bytt i sommras till ett nytt.. Dock fanns inte detta fenomen innan bytet så kan testa med ett annat om det är ngt knas med detta..

    Om det nu är någon jordkabel, ngt tips var jag kan börja kolla??

    Satt och dummade mig med bilen idag, vred tändingen av o på hela tiden. Felen kommer helt random, kan funka 2ggr, sen inte fungera 3 m.m.. Sen helt plötsligt låste sig tändningslåset efter att jag tog ut nycklen, gick inte att vrida från det läget... Lite ryck o vrick så släppte det.. Kunde framkalla det några ggr till..
    Kan det bli så här om man vrider på nycklen hela tiden eller kan det vara något strul med låset??
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Varför startar inte intsrumentpanelen?? ***FILM***

    Citat Ursprungligen postat av puttep
    Sen helt plötsligt låste sig tändningslåset efter att jag tog ut nycklen, gick inte att vrida från det läget... Lite ryck o vrick så släppte det.. Kunde framkalla det några ggr till..
    Kan det bli så här om man vrider på nycklen hela tiden eller kan det vara något strul med låset??
    Låter ju lite lurt..

    Men tändningslåset kan i vissa fall kärva om man t ex kommer åt växelspaken eller liknande så den trycker mot växellåset. Eller så kan man behöva ta ur nyckeln och stoppa i den igen om man vridit från till hela vägen till "lock". Min bil är så, men har varit så sen jag skaffade den.

    Alltså om man stänger av bilen så kan man inte vrida på den igen utan att först plocka ur nyckeln och sätta i den igen. (kanske ska va så?)


    Ang. jordkabel, följ den från batteriet och kolla så att den verkar schysst. Samt kablarna från generatorn om man kan se dom. Annars har du en jordpunkt för elen inne i kupén på ett flertal ställen, men en av dom tror jag är nedanför vänstra a-stolpen, bakom tyget vid huvöppningen typ..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    86

    Re: Varför startar inte intsrumentpanelen?? ***FILM*** ***LÖST**

    Felet hittad, var tändningslåset som spökade och nu är allt som det ska igen
    Saab 900, Italiensk Aero -97
    Saab 9-3SC Aero -06

Liknande ämnen

  1. Ng900 2.0t startar inte
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 11:06
  2. NG900 startar inte??
    Av snalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 11:05
  3. Varför startar inte min OG900i?
    Av Jesper 1873 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 13:03

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •