Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Misständning och svajjande laddtryck B204E Steg 2

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Misständning och svajjande laddtryck B204E Steg 2

    Info:
    9000CSE 2.0t manuell 18.500mil
    B204E SQR/Trollspeed Steg 2 box + magnetventil
    Öppet filter
    2,5" simons sportsystem
    Laddtrycksmätare i kupe. (Mätare från GIK Turbo)
    Tankar 98-oktan.

    Grejer som är bytt:
    Bensinpump(scan-tech) ca 1år sedan
    Bränslefilter(Biltema) 2mån sedan
    NY! Magnetventil bara några dar gammal(Saab Orginal)
    Tändstift NGK BCPR7ES-11 ca 1månad gamla

    det är väl vad som är gjort på den.

    Nu till problemet. Vid max ladd (ca 1bar) så börjar den misstända(gå på 3cyl) släpper jag tillbaka litegrann så går den rent igen. Spelar ingen roll om jag smyger på gasen eller om jag stämplar direkt utan det är när den laddar max som den beter sig så. Ibland kan den gå bra med stadigt laddtryck också men för det mesta så börjar den misstända. Har även problem med att laddtrycket svajjar litegrann men rätt som det är så är det stabilt och bilen går bra. Ska inte ha nå luftläckage vad jag vet, har provat att gå över med startgas men ingen reaktion. Dock vid maxladd så pyser det ur laddtrycksmätaren, ska det vara så? Kan det göra så mycket?

    Det ända som jag inte bytt än är DI kassetten, men tror ni att det kan vara den som är boven i det hela? Jag har inga felkoder och ingen CE lampa som lyser/blinkar under körning. Vi har en 9-3a på jobbet med T5 motor i som jag ska prov låna DI-kassett med så får man se hur den går då. Men brukar inte kassetten bara lägga av eller så när den är trasig??

    Satt även och funderade om det kunde vara pumpen som inte pallade trycket, har lite onda aningar om scan-tech men dom kanske funkar bra?
    Kan det vara nån/några spridare som jävlas??

    Ja som sagt har många funderingar och tänkte höra efter om nån här har nån ide eller nåt. Har försökt beskriva så gott det går.

    EDIT: Bytt DI kassett sen så gick den som en klocka, dock lite svajjande laddtryck kvar att felsöka.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    228

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    låter som kasseten, faktiskt.

    kolla den, se ifall du kan låna en från en kompis som har en röd tändkasset.

    lycka till!

    mvh Symptom
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-13 klockan 19:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Det ända som jag inte bytt än är DI kassetten, men tror ni att det kan vara den som är boven i det hela? Jag har inga felkoder och ingen CE lampa som lyser/blinkar under körning. Vi har en 9-3a på jobbet med T5 motor i som jag ska prov låna DI-kassett med så får man se hur den går då. Men brukar inte kassetten bara lägga av eller så när den är trasig??
    Låter som ett typiskt exempel på "halvtaskig" DI, i alla fall vad jag upplevt flera gånger: Funkar klockrent förutom att den inte orkar driva gnista vid höga laddtryck.
    Hör av dig om du behöver låna en fungerande DI, dvs en som bevisligen funkar med tryck på drygt 1 Bar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Vi har en 9-3a på jobbet med T5 motor i med en ny röd tändkassett i, jag ska prov låna den så får vi se, men om det skulle strula med det så hör jag av mig.

    Denna DI har suttit i sen jag köpte bilen och då hade den gått 13.900mil och nu har den gått 18.500 och den har säkert suttit i ett tag före innan jag köpte bilen också så den har ju några mil och år på nacken.

    Hur långt/länge brukar en DI hålla?? Jag är skitnoga med att hålla den upprätt då jag byter tändstift då jag hört att det inte är nå bra att lägga dom ner, men det kanske inte stämmer?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-13 klockan 19:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    De kan hålla allt från 5km till 30000mil.

    Har haft ett par haverier, 23000mil, 5000mil, 18000mil.

    Tror nog inte det är någon större problem att snurra runt på DIn
    Jag vill minnas att den ligger uppochner i kartongen när man köper den ny?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Vad jag har hört så ska man inte ha dom upp o ner när dom är varma eftersom den innehåller nån olja föratt kyla nått ?!.... Jag har hört många olika historier men inget som är helt 100a bekräftat.

    Själv så lägger jag alltid den på motorkåpan, ej på högkant

    //Fabbe
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-13 klockan 19:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Nu har jag bytt till den andra DI:n och bilen går mycke mjukare och misständer ingenting alls nu så det blir till att införskaffa sig en DI kassett.

    Dock har jag fortfarande problem med lite svajjande laddtryck men jag uppfattar det som att det blir lite då och då inte jämt? Har bytt en massa vakuumslangar idag också och tätat slangar och klamrat, har även klamrat slangen där den sitter fast på laddtrycksmätaren och då vart den tyst så det av slangen som pyste och inte mätaren.

    Idag mitt på dan så visade den laddtryck på mellan 1,4-1,2bar ute i solskenet men dock så ville den svajja lite ibland ändå.

    Nån som har nå tips på hur man enklast gör om man vill provtrycka trycksidan före spjället??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Nån som har nå tips på hur man enklast gör om man vill provtrycka trycksidan före spjället??
    Har för mig att jag har en för ändamålet svarvad plugg med nippel liggande nånstans. Kan kolla om du är intresserad av att låna den?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Absolut, kolla å se om du hittar den för det vore ju perfekt.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-13 klockan 19:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Det är ju inte helt ovanligt att wastegateklockan börjar bli sliten efter några år.
    Det kan vara ett alternativ till instabilt laddtryck.
    Man lär så länge man lever.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Även magnetventilen är väl en vanlig misstänkt vid problem med svajande laddtryck?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Fast i det aktuella fallet:
    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Grejer som är bytt:
    Bensinpump(scan-tech) ca 1år sedan
    Bränslefilter(Biltema) 2mån sedan
    NY! Magnetventil bara några dar gammal(Saab Orginal)
    Tändstift NGK BCPR7ES-11 ca 1månad gamla
    Edit: Jag hittade förresten igår min svarvade plugg med nippel och tom en tillhörande reducerventil och manometer om jag såg rätt så det bara är att ställa in vilket tryck man vill provtrycka med oavsett matningstryck. PM:a om intresse fortfarande finns.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-13 klockan 19:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Ok, ja just nu så tycker jag att bilen går rätt bra så det är väl inget akut just nu, jag ska prova på bilen lite till så får man se hur allvarligt det är, det kan ju vara systemet själv som reglerar också.

    men vad ska man plugga andra sidan med, har du nåt lämpligt att tipsa om?? Om man nu vill prov trycka systemet. 1,5bar är väl gräns värdet det borde palla iaf eller ryker intercoolern då??
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-13 klockan 19:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Misständning vid maxladd - B204E Steg 2

    Min andra för ändamålet svarvade plugg kanske?

    Annars finns det flera som hävdar att man med fördel kan provtrycka rakt in mot motorn men det har jag inte testat själv: http://forum.saabturboclub.com/viewt...48329#p1448329
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-13 klockan 19:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Svajjande laddtryck STEG 3 t5suite SAAB 93 2,0T -99
    Av hedlunde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 14:24
  2. Svajjande laddtryck
    Av Jimpa_31 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 23:07
  3. svajjande laddtryck
    Av Xhail i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 16:19
  4. Svajjande, studsande laddtryck?
    Av Lövet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 15:54
  5. svajjande laddtryck
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •