Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Givare för ABS SAAB 9000

  1. #1

    Givare för ABS SAAB 9000

    Fick 2:a på besiktningen för lysande ABS-lampa, misstänkte bakre hjulsensor eftersom jag bytt den ena tidigare. Lämnade bilen på Mecanum Mölndal som konstaterade att det var den andra givaren bak som var trasig, hade ingen hemma och skulle få hem en nästa dag. Nu till det tragiska, det fanns ingen i Nyköping. SAAB sökte tydligen ny tillverkare men visste inte om man överhuvudtaget skulle lagerför delen i framtiden. Eftersom lampan slocknat när det har varit fuktigt ute(tydligen bättre kontakt) blev det bråttom till SBP i morse när dimman låg tät o fuktigheten var 100%. Lampan höllsig släckt o bilen gick igenom Eftersom givaren kostar ca 2300 + arbete får det rulla på så länge, kanske går att hitta på skroten men svårt att veta skicket
    Bilen är en 9000 CSE -96

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    13

    Re: Givare för ABS SAAB 9000

    ABS-sensor finns att köpa på speedparts.

    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_broms_abs.shtml

    / Swuppo
    Nybörjare
    SAAB 9000 2.3T A50 -97. Utan balanskedja.
    SAAB 9-3 SC Vector -08 BioPower

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Givare för ABS SAAB 9000

    Om de enbart kollat vilken givare som gav felsignal är det mer vanligt att det är skit på givarkransarna. På med högtrycket på baksidan av lagerhuset och spola rent. Fram sitter dom med en plastbussning mellan spindel och givare. Spola där också och liksom knacka till på ovansidan. Givaren reser sig ibland ur hålet pga oxidering så den hamnar för långt ut från kransen.

    Men som sagt, det KAN vara fel på givaren, men jag tror inte riktigt på det.
    Senaste 4 med ABS som blinkat/lyst till har jag gjort ovanstående på och alla funkar fortfarande.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: Givare för ABS SAAB 9000

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om de enbart kollat vilken givare som gav felsignal är det mer vanligt att det är skit på givarkransarna. På med högtrycket på baksidan av lagerhuset och spola rent. Fram sitter dom med en plastbussning mellan spindel och givare. Spola där också och liksom knacka till på ovansidan. Givaren reser sig ibland ur hålet pga oxidering så den hamnar för långt ut från kransen.

    Men som sagt, det KAN vara fel på givaren, men jag tror inte riktigt på det.
    Senaste 4 med ABS som blinkat/lyst till har jag gjort ovanstående på och alla funkar fortfarande.
    Tack för tipset blir till att prova när den börjar lysa igen. Mycket troligt att det är som du säger eftersom den slocknar när det är fuktigt, kanske leds signalen bättre genom smutsen när den är blöt
    Tack också för tipset om Speedpart klart billigare än på SAAB

Liknande ämnen

  1. Frågor ABS-givare saab 9000 -96
    Av Danne_W i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 09:10
  2. ABS givare Saab 9000
    Av Gerling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 17:14
  3. Abs givare(9000).
    Av ae86_driver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •