Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Frågor rörande avställning,service etc

  1. #1

    Frågor rörande avställning,service etc

    Hej!!

    Jag luskat fram ett garage att ha bilen i under vintern, dock kommer jag antagligen att nödgas starta upp bilen någongång och flytta på den, hur mår motorn av det, kan inte varmköra den då den är avställd så det blir tomgångkörning, får man upp nog med temp med enbart tomgångskörning?

    När bilen skall servas inför avst'ällningen räcker det med tomgångskörning(förhöjd) för att få oljan nog varm så att alla slaggprodukter skall försvinna med oljan ut?


    MVH Alexander

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Frågor rörande avställning,service etc

    är det bara över en vinter så är det bättre att lägga servicen så du har den åtgärdad precis innan avställning och sen låter du den stå bara. Finns inget som tar skada av en sån liten period och om du inte måste så finns det ingen anledning att starta den emellanåt. Ta med fördel ur batteriet över vintern och underhållsladda hemma nånstans. Eller om du har ström vid platsen så du kan ha en Ctek på hela tiden över vintern.
    I övrigt så är det väl bara se till att den står relativt torrt och sen att du har glykol i..........

  3. #3

    Re: Frågor rörande avställning,service etc

    Någon som har en tanke?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Frågor rörande avställning,service etc

    låt den gå på tomgången till den fått upp någorlunda värme sen är det ju bara att flytta den, inte svårare än så :P

    Är ju lite onödigt om du ska varmköra en bil som bara ska flyttas några meter.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  5. #5

    Re: Frågor rörande avställning,service etc

    Kanske skrev lite luddigt igår, mitt "problem" är att jag kan ha bilen i garaget dock kanske en bil måste in där någongång under vintern för att tvättas/tinas upp. Hur mår min avställda, nyservade bil av att startas upp och flyttas på under vintervila? Kan inte ta ut och varmköra den på väg då den är avställd innan den ställs in igen, är det ok för bilen att enbart bli varmkörd på tomgång innan den sälls in igen?


    Fråga 2

    Kan kanske bli nödgad att serva bilen efter det att den är avställd, vilket förhindrar mig från att ta ut den och köra den genomvarm innan oljebytet, blir oljan "avtappningsvarm" av enbart tomgångskörning i garaget?



    Med vänliga hälsningar


    Alexander

  6. #6

    Re: Frågor rörande avställning,service etc

    Upp

    MVH Alexander

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Frågor rörande avställning,service etc

    en nyservad bil havererar inte för en kallstart.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Frågor rörande avställning,service etc

    Byt olja på hoggen och låt den helst stå hela vintern. Det är optimalast och det som är att rekommendera. Men nu lever vi ju inte i en perfekt värld och måste du starta upp den några gånger så gör det. Byt olja igen till våren om det blir många gånger.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Ett par frågor rörande en 9000
    Av fabbebock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 13:58
  2. Frågor rörande bl a turbotryck og 900 T16 Cab -88
    Av Storebror Gunnervik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 11:30
  3. Frågor rörande bludder bla!
    Av fabbe72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 23:08
  4. Lite frågor rörande tysk 900t -96!
    Av fabbe72 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 05:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •