Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Köpa svets

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122

    Köpa svets

    Hej!
    Är i tankar på en ny svets!
    Vad ska man ha? Tänkte höra lite med er som kanske har det som yrke att suga i er farlig svetsrök hela dagarna
    Enfas eller trefas?
    Race, Kemppi, Esab mm och vilken storlek?
    Behöver inte ha ett monster men det kan ju vara bra att kunna svetsa lite annat än bara bilplåt. Vill att den ska vara bra men smidig max 8-10 000kr
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Köpa svets

    Trefas alla dagar i veckan om du har tillgång ett sådant uttag.
    Esab, Kemppi, en gammal AGA, det spelar just inte så stor roll vilket märke du väljer. Esab Smashweld 180 har jag goda erfarenheter av, dock var det ej min och den stod under bänk så jag vet inte om det är en eller trefasmaskin. Kemppi var jag ingen aning om, aldrig provat. Min bror köpte en gammal AGA maskin på 200 ampeere. Den har separat matningshuvud ovanpå själva svetsen och är byggd i början av 70-talet. Inga som helst problem att få tag i nya reservdelar till den i alla fall och den svetsar som en dröm...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122

    Re: Köpa svets

    Ok! Ja de sägs ju att enfas är prutt, men försäljaren envisades om att enfas ska funka bra i dag. Men det kommer nog bli en trea! Svetsar lite med Racesvets i dag i garaget som jag är i och den går fint, vet inte vilka som gör/gjorde dom (heter väl luna nu) Men det står Kempi på slangpaketet. Saken är den att jag skulle behöva en svets hemma i mitt garage också där av min funderan. Men hemma i mitt garage har jag bara 16 hanske så jag vet inte vad man ska hitta på för maskin? 16amp utag jämfört med 23amp hur är det, de större svetsarna sitter det väl 32 på? Kan du reda ut begräppen med strömstyrka osv vad man bör ha?
    Mvh/Andreas
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  4. #4
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150

    Re: Köpa svets

    Smashweld 180 är en trefasmaskin och är helt underbar att jobba med. (Ja, jag har en själv ) Stabil gammal arbetshäst som sällan krånglar om man håller dem i ordning.

    När det gäller val av märke kan det vara bra att ta något av de större som Esab och Kemppi för att trygga tillgången till reservdelar. Alla svetsar har ju inte standardkontakt på slangpaketet vilket kan göra det svårt att få tag på nytt slangpaket när det går sönder. Som tidigare skrivits, välj en trefasare om du har tillgång till trefasuttag.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Köpa svets

    Större svets än 16 ampeere lär du inte få in i garaget, om vi överdriver lite. Det räcker gott och väl med 16 ampeere i trefasuttaget. Det ger ju faktiskt bra mycket mer kräm än vad du behöver till en svets på 300 ampeere...

    När det handlar om svetsmaskiner så finns det ju lite olika:

    MMA = Pinnsvets. Kan ibland kittas upp med TIG-utrustning, oftast inte så bra TIG, men ändå...

    MIG/MAG = Metal Inert Gas / Metal Active Gas. Mig eller mag beror på vilken skyddsgas du använder. I övrigt ganska lika.

    TIG = Tungsten Inert Gas. Bågelektrod i volfram och en inert skyddsgas. Finns som likström, växelström och högfrekvent. Dom bästa kan köra alla tre men dom kostar därefter.

    Men den bra trefas Mig/Mag så kommer du väldigt långt inom svetsningen.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Köpa svets

    man kan inte jämföra en gammal enfasmaskin med en modern............det är skillnad som natt och dag i och med att elektroniken gjorde sitt intåg även i de mindre. Titta bara på små pinnsvetsar idag, en maskin som är som en liten handväska motsvarade för tio-tjugo år sen ledigt en maskin som stog på hjul och samma gäller mig svetsar. Brorsans Esab 180 smashweld svetsar minst lika bra som min egen Kemppi 180 och den förstnämnde lyfter man ensam in i en skuff på en bil medans Kemppin nästan kräver lyftkran.

    Visst är det lite mer industri över en rejäl svets och de håller säkert längre men man lär ju se till vad den ska användas till också. Man kan ju inte köpa en stor och kraftig svets bara för att sy ihop två balkar var femte år heller............

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Köpa svets

    Och då har ändå inte den gamla Smashweldsvetsen inverterteknik-numera finns även migsvetsar med sådan elektronik och en 180A enfasmig är lika liten som en handväska "Kemppi MinarcMig Adaptive 180" tex är en riktigt smidig bärbar migsvets som funkar klockrent i ett hemmagarage.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa svets

    Är det bara jag som har en 1 fas svets hemma och är nöjd?

    Tror märket är Telwin på den(omlackad så det går inte riktigt utläsa).

    Har funkat kanon till att göra div bilarbete, det är klart att den kanske inte är jättebra till att svetsa stora järnbalkar men i övrigt så fyller det klart alla mina hobby behov.

    Måste man inte svetsa en hel del innan det motiverar en relativt dyr 3 fassvets?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Köpa svets

    Lånar tråden lite.

    Har själv börjat märka av lite svetsbehov hemma. Dock är jag en riktigt glad amatör. Mest svetsat gas, lite pinne och lite MIG. Nu är jag inne i en annan prisklass än trådskaparen men hur är Biltemas svetsar? Skit värre, eller duger de till att laga gräsklipparen någon gång ibland. Eller är det bättre att titta på någon märkessvets begagnat?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Köpa svets

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Lånar tråden lite.

    Har själv börjat märka av lite svetsbehov hemma. Dock är jag en riktigt glad amatör. Mest svetsat gas, lite pinne och lite MIG. Nu är jag inne i en annan prisklass än trådskaparen men hur är Biltemas svetsar? Skit värre, eller duger de till att laga gräsklipparen någon gång ibland. Eller är det bättre att titta på någon märkessvets begagnat?
    Jag tror att Biltemas fungerar skapligt för att inte vara så mycket pengar.

    Jag har en Biltema pinnsvets.
    Jag tycker faktiskt att den fungerar förvånandsvärt bra.
    Första gången jag använde den gick det inte alls, men det kan ha varit fuktiga elektroder eller något. svetsade ihop ett avgassystem så sent som igår. Till tunn och rostskadad bilplåt tycker jag dock att MIG är bättre. Biltema pinnsvets är svår att svetsa riktigt tunnt med.

    Jag är också påväg att köpa ny svets nu. Tror att jag kommer att satsa på en begagnad MIG av välkänt märke. Längtar tillbaka till MIG, men kan nog ändå rekomendera Biltemas pinnsvets till enklare arbeten.

Liknande ämnen

  1. Ny svets, men vilken?
    Av Schäfer i forum Off Topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 19:13
  2. Var köpa tillbehör till Miller svets?
    Av HELLracing i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 22:37
  3. Jula svets
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 09:19
  4. Svets/rostskarven
    Av Davidt8 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 00:47
  5. Pinnbult vs svets
    Av saab_speed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •