Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Livslängd på ett originalbatteri till 9000?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Livslängd på ett originalbatteri till 9000?

    Har nu haft min 9000 i fyra år. Batteriet var nästan nyinköpt då jag köpte bilen. Är märkt Saab och 60ah ( stå det väl). Förmodligen har Saab kanske bättre kvalite än tex Biltema så jag undrar vad man kan tänka sig för livslängd? Bör man byta i "förväg"?

    Än så länge fungerar allt. Har läst att voltmätaren skall visa över 13.5 för att det skall vara normalt. Min har alltid visat ca 13.4 under dessa år när man kör. Kan gå upp till 13.7- 13.9 kalla vintermorgnar vid start.

    Tycker också det är svårt att se vattennivån. Finns något bra knep att få vattnet att stå på lagom nivå?

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Livslängd på ett originalbatteri till 9000?

    Jag skulle inte alls förutsätta att SAAB:s originalbatterier håller högre klass än något du finner på Biltema.....

    Batteriet i min bil gav upp när bilen var nästan exakt 3 år gammal.....Visserligen finns det olika faktorer som påverkar batteriets livslängd, men förvänta dig inte att SAAB:s batterier är någe vidare überbra.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Livslängd på ett originalbatteri till 9000?

    Fast jag är ganska säker på att Saab köper in från ett märke som har gott rykte. Tror mig ha läst ett par trådar om det. Men minns bara vagt.

    Men på detta eminenta forum lär det säkert komma fler svar.

    Men oavsett kvalité - hur länge brukar ett batteri hålla?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4

    Re: Livslängd på ett originalbatteri till 9000?

    Som sagt väldigt olika beroende på handhavande.
    Farsans Peugeot från 99 hade orginal batterit kvar tills i höstas, stod alltid ute oavsett väder och temp.
    Hade själv en Golf innan som jag bytade batteri på höll 8 månader sen var det kass. Vet inte vad felet var på det men det blev ett nytt på garanti i vart fall efter det var det aldrig något problem med den mer. Men håller batterit strömmen och det inte är några andra problem med det så verkar det bara dumt att byta. Står bilen länge kan det ju vara en idé att köpa en laddare(typ ctek, riktigt bra laddare det) som underhålls laddar batterit.
    Saablös på okänd framtid

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Livslängd på ett originalbatteri till 9000?

    Livslängd är väldigt svår att uppskatta.
    Har man originallarm så får man räkna med max 5 år. Fast kör man typ 6 mil om dagen minst, så kan de hålla hur länge som helst ändå. Hade ett 1,5 år gammalt SAAB 70Ah som kraschade pga taskig diodbrygga i, som det visade sig, den fulrenoverade generatorn. Suck. Så jag tycker att batteri av geltyp som inte klarar några urladdningar är skit.

    De Excide-batterier jag använt av gel-modell har klarat både 25 minus och taskiga generatorer. Skitsaabbatteriet gav mig inte ens en chans. Gick inte att skrämma igång när generatorn rasade. Och jag körde bara 1 kilometer med endast batteriström. Svagt. Köpt batterier på Rusta som varit bättre.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Livslängd på ett originalbatteri till 9000?

    sen så får man ju komma ihåg att man sällan märker när ett batteri blir dåligt av ålder om man har en bil som alltid startar. En bil som startar klockrent klarar sig ju på ett skitbatteri i evigheter men skulle man bli tvungen nån gång att nöta lite extra så dalar nog kraften ganska omgående.
    Rimlig livslängd brukar ligga på runt 6-8 år, sen lever det nog på övertid.
    Billigare batterier kanske lite mindre och det som gör de billigare är nästan aldrig kvaliteten som sådan utan att de snålar in på mängden plattor i dem. Mindre bly är lika med billigare att tillverka.
    Man får oftast vad man betalar för när det gäller batterier men självklart finns det både och även där.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Livslängd på ett originalbatteri till 9000?

    Intressanta erfarenheter. Men jag vill ändå tro att jag läst några trådar om att man bör köpa vissa sorter.

    I vintras startade min utan problem i -23 grader. Då hade det varit ner mot -25 under natten. Utan motorvärmare och andra hjälpmedel
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31

    Re: Livslängd på ett originalbatteri till 9000?

    När jag köpte min 9000, tre år gammal då, hade den ett nytt Volvo-batteri eftersom original var dött när vi skulle provköra hos handlaren. Det höll ganska exakt 4 år, tvärdog över en sommarnatt! Köpte då ett Excide Ultra 60Ah som funkat klockrent nu i sex år Har toppat upp med vatten en gång.

Liknande ämnen

  1. Förväntad livslängd 9000 2.0t motor
    Av Garten47 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 22:43
  2. Livslängd 9000 låda?
    Av vwmania i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 04:08
  3. Ampere på 9-3ss MY2003 originalbatteri?
    Av Pebben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 15:43
  4. Normal livslängd på 9000?
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •