Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Rök från bakvagnen. Vad kan vara fel?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4

    Rök från bakvagnen. Vad kan vara fel?

    Efter en mindre rolig påskafton med bärgning (men fick iaf åka bärgningsbil ) och hyrbil m.m., vilket var mindre kul med en ledsen 3-månaders dotter, så ställer man sig naturligtvis frågan vad som kan ha gått sönder.

    Vi stannade vid en rastplats för att vår dotter satt och skrek, och då kände jag att det luktade bränt vid bakluckan, så jag sa åt min fru (som körde) att stänga av motorn. Först trodde jag att något fattat eld, men som väl var detta inte fallet.

    Eftersom det var påskafton så tänkte jag att det kanske kunde vara en påskeld som transporterat hit röken, men så var ju inte fallet.

    Vi bytte så att jag skulle köra, och jag märkte direkt att det rök ganska mycket från avgassystemet, och att motorn varvade konstigt om man gasade på, ungefär som att det var läckage någonstans, och att motorn tappade effekt, så vi körde bara ett par hundra meter innan vi stannade igen, och ringde en bärgare.

    Min första spontana tanke var att det kanske var turbon som lagt av, med tanke på att motorn varvade konstigt när man gasade på lite. På instrumentpanelen lyste det inga varningslampor, så där fick man inte mycket hjälp.

    Är det någon som har en gissning på vad det kan vara? Jag är tyvärr rätt så grön när det gäller bilar och motorer (jag bara kör...).

    Bilen är en Saab 95 kombi -99 2.0t med 190 hk, och den har gått strax under 15 000 mil. Verstaden öppnar ju först på tisdag, så man får väl vänta tills dess innan man får domen.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Låter ganska likt ett turbohaveri på det du beskriver.

    När turbon ger upp, så läcker oftast turbon genom olja. Antingen direkt ut genom turbin och ut i avgasröret, eller genom kompressorn så att oljan förbränns samtidigt som det "vanliga" förbränningen i motorn. Oavsett så för detta med sig ganska mycket rök, ofta hyffsat tjock blå/vit rök.

    Att motorn dessutom tappar kraft beror ju då givetvis på att turbon inte längre fungerar, den laddar alltså inte.

    Detta är inte farligt (förutom för plånboken?). Se dock till att byt turbo snarast!

    Hoppas nu att det "bara" är turbon och inget värre. Lycka till.

Liknande ämnen

  1. Knarrande ljud från bakvagnen
    Av Dumli i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-19, 13:44
  2. konstiga ljud från bakvagnen!
    Av RichiB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •