Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: "OnOff" bensinpump?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    9

    "OnOff" bensinpump?

    Bytte den trasiga bensinpumpen på min 9 5 2.0'a -98 i vintras och efter en hårdkörning idag från Göteborg la även den nya av, tror jag åtminstone. Jag lät bilen vila i en timme och då gick den igång, tillräckligt för att kunna köra på bilfärjan till ön. Av bilfärjan blev det till att putta bilen då pumpen definitivt inte gick igång. Har nu på kvällen testat genom att vrida på tändningen och då startar pumpen kanske 2, 3ggr sedan är det lögn att få den att "låta".

    Om jag låter bilen/pumpen vila lite, samma sak. Börja fundera på om det kan vara något relä som börjar tröttna? Hade samma sak på den andra bilen, en 745 och det visade sig vara ett relä där oljan hade runnit ur spolarna och därmed blev överhettat. Kan det vara samma sak på Saaben månne?

    Har kvittot kvar så om det är pumpen så borde det gå på garantin men det känns onödigt att meka loss allt och konstatera att det trots allt inte handlade om pumpen...

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: "OnOff" bensinpump?

    skulle sätta en 5a på att den lilla gummislangen du skarvat dit den nya pumpen med har havererat.
    Då kan bilen funka lite lätt men bli totalt skit när du gasar på då soppatrycket inte räcker.

    Såvidare du inte har bytt hela pumphuset.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    9

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Nja, tror inte på det då jag bytte hela armaturen. Glömde att skriva att det normala ljudet när pumpen kör upp trycket innan start, saknas. Pumpen är mao helt tyst när tändningen vrids på, vilket även hände i vintras.

    Det som hände idag var att på motorvägen började motorn att hacka för att sedan helt lägga av. När jag sedan skulle starta bilen, saknades ovan nämnda ljud. När jag nu har försökt, låter det dovare och "trögare" om bensinpumpen än normalt, vilket skulle kunna betyda att den är på väg att skära.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Citat Ursprungligen postat av jta
    Nja, tror inte på det då jag bytte hela armaturen. Glömde att skriva att det normala ljudet när pumpen kör upp trycket innan start, saknas. Pumpen är mao helt tyst när tändningen vrids på, vilket även hände i vintras.

    Det som hände idag var att på motorvägen började motorn att hacka för att sedan helt lägga av. När jag sedan skulle starta bilen, saknades ovan nämnda ljud. När jag nu har försökt, låter det dovare och "trögare" om bensinpumpen än normalt, vilket skulle kunna betyda att den är på väg att skära.
    Börja med att plocka upp den och se vad som hänt, det låter iaf som det vanliga när slangen har hoppat av eller börjat läcka.

    Det är ju inte helt omöjligt iaf, även om man köpt en komplett armatur.


    Bara en sånn där OT fråga, har man verkligen höre soppatryck när man gasar?
    Jag trodde det var mer konstant?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Får den ström pumpen? Kan ju vara reläet som är risigt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Kolla som tidigare sagt att strömmen till den är helt ok, prova tvångsmata ström till den.. Slit up säkringsdosan och ta ström från stereon och se om den låter någonting.
    Men vill som de andra gossarna sätta en slant på att slangen som siter på pumpen hoppat av, min uppförde sig också sådär då det hände.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    9

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Tack för tipsen!

    Har nu kollat på morgonen när bilen har varit helt kall, inga problem alls... Får se hur jag ska söka vidare. Börjar med att kolla priset på reläet.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: "OnOff" bensinpump?

    byt vevaxelgivaren så ska du se att bilen går som den ska igen..
    testa att köra på starten när bilen är varm och inte startar går varvmätaren ej upp lite då så har du ingen varvtalssignal.

    Mvh rikard

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Bara en sånn där OT fråga, har man verkligen höre soppatryck när man gasar?
    Jag trodde det var mer konstant?
    Bränsletryck = 3 bar (BTRens grundtryck) + laddtryck.
    Ex:
    1 bars laddtryck ger 4 bar bränsletryck
    -0,5bar (vacuum) ger 2,5 bar bränsletryck

    Detta för att tryckdifferensen mellan plenum och bränsle ska vara konstant 3 bar. Som exemplet vid 1 bars laddtryck så har du 4 bar soppa som vill in i förbränningsrummet, men ett tryck på 1 bar som håller emot.

    Hälsningar,
    Henrik Nilsson
    EXD Custom

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Bara en sånn där OT fråga, har man verkligen höre soppatryck när man gasar?
    Jag trodde det var mer konstant?
    Bränsletryck = 3 bar (BTRens grundtryck) + laddtryck.
    Ex:
    1 bars laddtryck ger 4 bar bränsletryck
    -0,5bar (vacuum) ger 2,5 bar bränsletryck

    Detta för att tryckdifferensen mellan plenum och bränsle ska vara konstant 3 bar. Som exemplet vid 1 bars laddtryck så har du 4 bar soppa som vill in i förbränningsrummet, men ett tryck på 1 bar som håller emot.

    Hälsningar,
    Henrik Nilsson
    EXD Custom
    Allt för att difftrycket över spridarna skall vara konstant och därmed ge en (någorlunda) förutbestämd bränslememängd per öppningstid. (Fast det kanske var det EXD skrev?)

    Dock bör man vara medveten om att pumpen kanske klarar att hålla trycket vid ett lågt flöde, däremot inte vid ett högre?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Allt för att difftrycket över spridarna skall vara konstant och därmed ge en (någorlunda) förutbestämd bränslememängd per öppningstid. (Fast det kanske var det EXD skrev?)

    Dock bör man vara medveten om att pumpen kanske klarar att hålla trycket vid ett lågt flöde, däremot inte vid ett högre?
    Det var ju det jag skrev?

    Vid högre tryck blir flödet lägre.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: "OnOff" bensinpump?

    VARFÖR skulle bilen starta när den är kall om slangen hoppat av? tycker det låter jättedumt.
    Nej jag sätter mina slantar VEVAXELGIVAREN

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Citat Ursprungligen postat av B234R
    VARFÖR skulle bilen starta när den är kall om slangen hoppat av? tycker det låter jättedumt.
    Nej jag sätter mina slantar VEVAXELGIVAREN

    För att slangen inte hoppar av uta spricker, när du då startar bilen och inte kör mer än på tomgång (vilket jag antog var starta när dne var kall, inte starta och tokgasa) så är iaf lite hål i slangen inget problem då soppan räcker till.

    Trycker du däremot plattan i mattan med denna slangen trasig så kommer inte den att kunna leverera soppan som behövs då den läcker ut i tanken och bilen kommer dö eller gå väldigt illa.

    Har för övrigt varit uppe iaf i 2st trådar där detta varit anledningen efter att man bytt soppapump.

    Problemet i sig ligger i att när man byter soppapumpen har den en större slanganslutning, detta löses genom att köpa en bit gummislang och trycka på, MEN det är just att det måste vara en slang som tål bensin både utvändigt och invändigt, vilket är väldigt svårt att hitta.
    Slangen vittrar med andra ord sönder utifrån, bilen får då inte den soppan som behövs och går illa allt går inte alls beroende på hur allvarligt slangen gått sönder.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Citat Ursprungligen postat av jta
    Nja, tror inte på det då jag bytte hela armaturen.
    Verkar ju som han bytt hela pumpenheten fattar då inte hur en slang kan hoppat av/gått sönder.

    mvh

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Citat Ursprungligen postat av B234R
    Citat Ursprungligen postat av jta
    Nja, tror inte på det då jag bytte hela armaturen.
    Verkar ju som han bytt hela pumpenheten fattar då inte hur en slang kan hoppat av/gått sönder.

    mvh

    Det är ju redan besvarat tidigare i tråden.

    Dock så vad säger att en slang inte kan hoppa bara för man köpt en komplett armatur?
    Den kan väl paja den med?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Jo det är klart den kan pajja, men jag har under alla år som mek aldrig bytt en pump/armatur pga något annat fel än själva bränslepumpen eller bränslemätarn.
    men men det är klart det kan hända.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Som sagt är det vanligt med folk som bara byter pumpen, tex till ng900 så finns den till väldigt fördelaktigt pris på biltema (340kr nått sånt).
    Problemet är själva slangstumpen som då måste sättas dit och träs utanpå den gamla slangen.
    Det är svårt att hitta en bensinslang som är tålig på både utsidan och insidan, insidan är inget problem men den du monsterar måste även klara utsidan.
    Sen även ganska vanligt att slangklämmorna lossnar, men det brukar inträffa innom några dagar.

    Därav att den havererar, går du till mekonomen mfl så får du bästa jävla slang de hittar i näven "den klarar allt", vilket i många fall visat sig inte riktigt vara så.

    Därav mitt första inledande svar till att det kunde bero på detta, det är ganska vanligt att den felaktiga slangen håller någonstans 6-månader 1 år innan den är så dålig att det märks på bilen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    9

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Tack igen för alla svar!

    Har nu bytt lägesgivaren och det verkar ha gjort susen. Det som gör mig fundersam är att den byttes 28/2-06 förra gången och det känns som om 3.5 år är lite väl kort tid innan den måste bytas igen. Frågan är om jag kan mäta den gamla på något sätt för att förstå det hela bättre?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: "OnOff" bensinpump?

    bara som lite ot. är det inte så på saabarna att bränsletrycket bara byggs upp första gången man vrider på nyckeln o nästa händer det inget?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    9

    Re: "OnOff" bensinpump?

    Efter att ha bytt både relä och lägesgivare har turen kommit till pumpen och mycket riktigt den är stendöd! Har nu bytt den och väntar på leverans av en st nippel och lite slang för att avsluta installation. Ska reklamera den på Mekonomen imorgon. Tycker att den borde hålla längre än ett knappt halvår...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •