Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: magnetventil

  1. #1

    magnetventil

    Hej.
    Är så att jag hade problem innan med att det ryckte till i min bil, och nu har jag kollat upp det är de är laddtrycket som skenar.. jag undrar ifall någon vet hur man kan lösa detta? Har testa att koppla ut magnetventilen men laddet skenar endå! Någon som vet vad som kan vara fel?

    MVH Micke

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Hagfors, Värmland
    Inlägg
    54

    Re: magnetventil

    Tja

    Du kan börja me o skriva va de är för bil du har. Årsmodell, modell, motor osv.
    Så är de mycke lättare att hjälpa dig.
    Mvh Jocke
    Saab 9000 2.3t A50 -97
    Saab 9000 AERO -95

  3. #3

    Re: magnetventil

    Oj, sorry. Jag har en saab 9000 2,0 cse chipad.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: magnetventil

    Citat Ursprungligen postat av Micke_Picke
    Hej.
    Är så att jag hade problem innan med att det ryckte till i min bil, och nu har jag kollat upp det är de är laddtrycket som skenar.. jag undrar ifall någon vet hur man kan lösa detta? Har testa att koppla ut magnetventilen men laddet skenar endå! Någon som vet vad som kan vara fel?

    MVH Micke

    Att koppla bort, göra strömlös, hjälper inte, den har fastnat i fel läge dvs W o R
    har permanent förbindelse och då skenar ladd.

    PS! Om du är rädd att köra tills du skaffar annan MV kan du lossa alla slangar från den
    och koppla ihop med en koppar rör eller plast rör C o W då får du endast GLT.
    R kan du plugga med en skruv tex M8.
    Min förklaring gäller för Saabar modell 90-98. dvs T5 och LH styrning.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5

    Re: magnetventil

    okej, men det brukar vara magnetventilen som är paj när laddtrycket skenar? vad kostar en magnetventil ca? Är rätt ny på det här..

    Mvh Micke

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 446

    Re: magnetventil

    Om ladd skenar kan vara flera saker som kan vara aktuella.
    Om du testar som jag skrev då vet man om WG-a tillstånd. Får du då GLT ( boost mätare står rätt upp ca 0,4bar) då är MV dålig. Om inte kan vara att man har hål i WG-klockans membran.
    MV är dyrt och köp inte på Mekonomen , nu säljer dom som ”no name MV” som fungerar inte alls. Kompis köpte i fredags och imorgon ska den lämnas tillbaka. Köp på skroten pris 600:-
    Som sagt först testa för att vara på säkra sidan men bäst är att låna en från nogon kompis för att testa.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7

    Re: magnetventil

    Läste att man kan testa magnetventilen genom att blåsa i c,w & r och att det ska gå att blåsa lätt i c och w men i R skall det vara motstånd? Jag testade det och det gick väldigt trögt att blåsa i C men båda R Och W var lätt att blåsa i?? Då är det väll magnetventilen som är trasig?

    MVH Micke

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    708

    Re: magnetventil

    Du kan ju alltid pröva med lite 5-56 och se ifall det blir bättre då. för det kan vara så att brickan har hängt sig som går innuti magnetvetnilen.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Falun
    Inlägg
    22

    Re: magnetventil

    Om det visar sig att MV är trasig och du får tag på en ny till en vettig penning, se till att mäta upp drivstegen i boxen innan, så att du inte "bränner" MV:n igen.

    Kolla länken: viewtopic.php?f=30&t=113657

    Mvh
    /JoFo77
    Saab 9-5 Vector 2.0t - 2002
    Saab 9000 CS 2.3T steg3 - 1995

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Montera T5 ventil på LTT 9000
    Av Eddy081 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •