Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Hej, ni som kör 9-5 2.0t biopower med steg 1 hur upplever ni skillnaden mot orginal? Är det värt pengarna? Jag kör 9-5 aero idag och känner på mej att jag kommer uppleva en 2.0t som totalt död. Är automaten i 9-5 trevlig?

    hälsningar

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Steg1 på en 2,0t biopower gör underverk. Blir en helt ny bil. 200hk på BF gör den användbar även när du inte åker E85.

    Orginal är den åkbar på E85. På 150hk bensin är det en död häst.

    Läsa vad AMS tycker http://www.nordictuning.com/stcs/ams_no ... r_test.pdf

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Steg1 på en 2,0t biopower gör underverk. Blir en helt ny bil. 200hk på BF gör den användbar även när du inte åker E85.

    Orginal är den åkbar på E85. På 150hk bensin är det en död häst.

    Läsa vad AMS tycker http://www.nordictuning.com/stcs/ams_no ... r_test.pdf

    /Fred
    tack för länken, låter ju lovande
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Den 5 växlade automaten är helt klart trevlig med paddlar på ratt mm, har sån i min 9-5 och är klart nöjd.
    Ifall du nu köper automat så kanske det inte vore så dumt med ett spridarbyte samt 15t, sen är de bara att fläska på
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    26

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Kör BSR steg 1 i min BioPower 2,0t.

    Vet inte om det gav så väldans mycket, vad kurvorna visar är en sak och upplevelsen i verkligheten en annan.

    Körde mot en annan likadan SAAB, dock var den med automatlåda vilket borde ge mig en fördel. resultatet var inte direkt så mycket fördel mig som jag hade hoppats på.

    å andra sidan tror jag det är något fel på min kärra, skall klocka den lite med steg ett och sedan göra den original och köra tiderna igen..

    återkommer med resultat.
    SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower -06 BSR Steg 1

  6. #6
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Jag ska inte säga för mycke nu när de är en känslig fråga pga min sits,, men rent allmänt så skulle jag köpa en ny bil ( vilket inte lär ske inom väldigt lång framtid iof ) så skulle jag definitivt välja en 9-5 2.0 BIOPOWER.!!
    Det är den bilmodellen som helt klart levererar bäst känsla o effekt/krona..
    Går grymt fint o krånglar aldrig.. säg 1/100bilar vill bråka o få lite xtra kärlek,, men de är godkänt.!

    Men ang Paddlarna så är de ingen höjdare,, mest lite smålarvig blingbling grej,, tycker inte dom funkar någe vidare,, växlar du vid full acc @ 5500rpm så har den ju inte fått i nästa växel förens motorn är uppe i 7000rpm (typ)
    Så de är synd.. Annars gillar ja "växla" själv me spaken..
    Helt i AUT-läge ger inte optimal acceleration..


    Hoppas ja inte gjorde felsteg i reglerna iom att ja är representant osv...

    Mvh Robban
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    tack för alla svar. Det låter som lite delade åsikter om automaten. Angående att byta spridare också, är det värt de extra tusenlapparna?

    Jag har i alla fall hittat en bil nu som jag ska åka och hämta på onsdag, det är en 2.0t biopower vector -06 med all tänkbar utrustning utom taklucka. Ser ut att vara en riktigt trevlig bil på pappret
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  8. #8
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    tack för alla svar. Det låter som lite delade åsikter om automaten. Angående att byta spridare också, är det värt de extra tusenlapparna?

    Jag har i alla fall hittat en bil nu som jag ska åka och hämta på onsdag, det är en 2.0t biopower vector -06 med all tänkbar utrustning utom taklucka. Ser ut att vara en riktigt trevlig bil på pappret

    Ang spridare så tycker ja du ska köra "original" först,,dom går duktigt bra med original.!
    Så kan du uppgradera vartefter,, sen är de ju också så att den turbon är ju ingen kompis i vått o torrt direkt utan kommer garranterat rasa.
    Och iom raset så uppgraderar du dig till 630 o Td04 snurra..

    Klockrent.


    Lycka till me nya bilen.

    Mvh Rob
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Hej,

    Nu har jag ingen stor erfarenhet av kombinationen 2,0 Bio och automat, men skaplig erfarenhet av att trimma BioPower och 9-5 automat var för sig så att säga.

    Generellt är automatbilarna fantastiskt trevliga när man väl får lite mos i dem. Med tanke på karaktären hos en lite vässad 2,0 Bio kan jag tänka mig att kombinationen blir riktigt trevlig. Automaten i sportläge drar glatt uppåt 6.000, vilket helt klart gör det värt att satsa de sista kronorna på ett steg 1+ med större spridare. Det gör stor skillnad i spetsen i registret. Med originalspridare får du 220-225 hk på både bensin och sprit men med större spridare får du glädje av spritens goda egenskaper. Ytterligare 20 hk kanske inte låter så mycket men skillnaden i körupplevelse och rena prestanda är mycket stor.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    [quote=Robert@]
    Citat Ursprungligen postat av "-big kahuna-":874n3qnt
    tack för alla svar. Det låter som lite delade åsikter om automaten. Angående att byta spridare också, är det värt de extra tusenlapparna?

    Jag har i alla fall hittat en bil nu som jag ska åka och hämta på onsdag, det är en 2.0t biopower vector -06 med all tänkbar utrustning utom taklucka. Ser ut att vara en riktigt trevlig bil på pappret

    Ang spridare så tycker ja du ska köra "original" först,,dom går duktigt bra med original.!
    Så kan du uppgradera vartefter,, sen är de ju också så att den turbon är ju ingen kompis i vått o torrt direkt utan kommer garranterat rasa.
    Och iom raset så uppgraderar du dig till 630 o Td04 snurra..

    Klockrent.


    Lycka till me nya bilen.

    Mvh Rob[/quote:874n3qnt]

    tack, jag tror jag mjukstartar med endast mjukvara först då. ja just det, bilen jag ska köpa är en automat.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    [quote=-big kahuna-]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":16klyfqo


    Ang spridare så tycker ja du ska köra "original" först,,dom går duktigt bra med original.!
    Så kan du uppgradera vartefter,, sen är de ju också så att den turbon är ju ingen kompis i vått o torrt direkt utan kommer garranterat rasa.
    Och iom raset så uppgraderar du dig till 630 o Td04 snurra..

    Klockrent.


    Lycka till me nya bilen.

    Mvh Rob
    tack, jag tror jag mjukstartar med endast mjukvara först då. ja just det, bilen jag ska köpa är en automat.[/quote:16klyfqo]

    Ja de tror ja på.. Slippa mörda en från början rätt "klen o dålig" turbo

    Aut blir kanon.!
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Det verkar som att du fått in ett steg 1 i spritbilen, stor skillnad mot orginal? Hur fungerar det med automaten? Hur är det med Maptun, blir det samma effekt med E85 och BF98?
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Det verkar som att du fått in ett steg 1 i spritbilen, stor skillnad mot orginal? Hur fungerar det med automaten? Hur är det med Maptun, blir det samma effekt med E85 och BF98?
    Ja det är stor skillnad, dessutom är det väldigt trevligt i kombination med automat. Man bara susar iväg vid rödljusen Det är samma effekt med E85 och bensin.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  14. #14

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Det verkar som att du fått in ett steg 1 i spritbilen, stor skillnad mot orginal? Hur fungerar det med automaten? Hur är det med Maptun, blir det samma effekt med E85 och BF98?
    Ja det är stor skillnad, dessutom är det väldigt trevligt i kombination med automat. Man bara susar iväg vid rödljusen Det är samma effekt med E85 och bensin.
    Man brukar få lite mer vrid på E85 än med bensin, typ 360Nm på e85 mot 350Nm på bensin har jag för mig.

    Mvh
    - 9000 AERO Crystal Rainbow Edition -
    http://www.garaget.org/?car=100155

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Det låter riktigt bra. Märker du skillnad på växlingsmönster och växlingskvalitét? Har precis som dig just bytt bil och måste säga att jag stundtals är lite besviken på automatlådan, får ta det i en egen tråd när jag samlat på mig mer fakta om beteendet (den kan t.ex göra jätteskutt efter en lätt inbromsning och övergång till gas igen).
    Skulle gärna vilja att bilen inte växlar ner lika ofta vid lättare fartökningar, märkt någon skillnad gällande detta (t.ex en långsam omkörning på motorväg)?
    Skall försöka fixa lite småprylar (+växellådan om det nu är något fel) på beg. garanti och sedan övertyga den andra hälften om varför bilen måste uppgraderas...
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Det låter riktigt bra. Märker du skillnad på växlingsmönster och växlingskvalitét? Har precis som dig just bytt bil och måste säga att jag stundtals är lite besviken på automatlådan, får ta det i en egen tråd när jag samlat på mig mer fakta om beteendet (den kan t.ex göra jätteskutt efter en lätt inbromsning och övergång till gas igen).
    Skulle gärna vilja att bilen inte växlar ner lika ofta vid lättare fartökningar, märkt någon skillnad gällande detta (t.ex en långsam omkörning på motorväg)?
    Skall försöka fixa lite småprylar (+växellådan om det nu är något fel) på beg. garanti och sedan övertyga den andra hälften om varför bilen måste uppgraderas...
    Brukar du köra med sportläget aktiverat? Gasen är ju lite mer "digital" på sportläget, alltså att den svarar mycket snabbare/mer på gas och gärna då också växlar ner. Jag upplevde ingen skillnad i automatlådans beteénde bara för att jag trimmade bilen. Kör oftast inte med sportläget just för att få lite mjukare växlingar och lugnare karaktär. Gör man kickdown så kommer bilen växla ner och varva ur ordentligt på växlarna även fast man kör utan sportläge. Bilen blir grymt trevlig med trim, kan starkt rekommendera ingreppet
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Näe, sportläget brukar jag inte använda särskilt ofta. Dock händer det att jag kör manuellt, just för att den inte skall växla ner t.ex vid omkörningar på motorväg utan ligga kvar på femman. Det är ju inte världens snabbaste låda så en nerväxling känns som om det tar en evighet (ibland får den även för sig att växla ner i två steg).
    Än värre var en V70 jag provade, inget bottendrag alls utan växlade ner hela tiden i ordentlig motorvägsfart...
    Det som stör mig är som tidigare nämnt "hoppen" som bilen kan göra om man bromsar fram emot ett rödljus som slår om och man smyger på med gas igen, riktigt ruttet. Får se vad Bilias "Maxi trygg" garanti är värd (2 år eller 2000 mil) när det väl kommer till kritan.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Näe, sportläget brukar jag inte använda särskilt ofta. Dock händer det att jag kör manuellt, just för att den inte skall växla ner t.ex vid omkörningar på motorväg utan ligga kvar på femman. Det är ju inte världens snabbaste låda så en nerväxling känns som om det tar en evighet (ibland får den även för sig att växla ner i två steg).
    Än värre var en V70 jag provade, inget bottendrag alls utan växlade ner hela tiden i ordentlig motorvägsfart...
    Det som stör mig är som tidigare nämnt "hoppen" som bilen kan göra om man bromsar fram emot ett rödljus som slår om och man smyger på med gas igen, riktigt ruttet. Får se vad Bilias "Maxi trygg" garanti är värd (2 år eller 2000 mil) när det väl kommer till kritan.
    Låter inte som din automat beter sig som den ska riktigt. Det kansje finns serviceuppgradering av SW till den?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Får hoppas att det är något så banalt som är galet. Glömde fråga om förbrukningen med steg 1. Är den någorlunda samma eller bättre/sämre? Kanske svårt att svara på så kort efter uppgradering, högerfoten fortfarande tung...?
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollbygden
    Inlägg
    206

    Re: Steg 1 till 9-5 2.0t Biopower?

    Jag har en 09 2.3 automat SC som snart rullat 5.000mil. BSR uppgraderad från ny. Går förbenat bra. Behöll min gamla 06 aero när jag bytte för frugan att åka i. Det är jämnt skägg i acceleration, och över 200 drar BioPower ifrån. Enligt GPS gör den precis över 250. Kanske ett väldigt lyckat ex. 1,1 l/mil snitt på E85 vid längre landsvägs åkning. 0,85 på bensin.
    9-5 TiD4 Vector 2010

Liknande ämnen

  1. Bsr steg 1 till 9-3 biopower aut 2011
    Av d_st02 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 13:24
  2. NG9-3 2,0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frågor
    Av Jkswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 12:47
  3. MapTun steg 3 BioPower till og9-3 Aero
    Av Mickemannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-24, 00:50
  4. Chiptrim steg 1 köpråd - till 9-5 2.3t Biopower 07'
    Av Stensi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 12:59
  5. [LÖST] Garanti med Hirschtrim steg 1 till BioPower OG9-5
    Av P4 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 13:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •