Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dålig kyla från AC:n (9-5 -00)

  1. #1

    Dålig kyla från AC:n (9-5 -00)

    Hej,

    Har en tvåzons-AC i min 9-5 -00 som börjar kännas lite tam. Det kommer kyla, men det är inte alls samma kyla som i dess fornstora dagar...max några grader under utetemperatur. Således blir det en hel del blåsande istället. Är det något som behövs fyllas på måntro? Om, är det svårt/dyrt?

    /E

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Töreboda Skaraborg
    Inlägg
    10

    Re: Dålig kyla från AC:n (9-5 -00)

    Bor du nära mig blir det billigt..

    Troligt vis har det normala läckaget som finns under en längre tid gjort att gasen förmodligen är för lite, för att det ska kyla ordentligt!

    För att konstatera detta behöver man koppla på ett manometerställ för att kolla om det finns gas..Ev läcksöka efter ett större läckage, men det ser man när man mäter trycket.

    Sen finns det andra fel som kan uppstå!!

    Men som sagt : Man kopplar på manometerställ så ser man i regel vad som ej fungerar.

    Xlarge

  3. #3

    Re: Dålig kyla från AC:n (9-5 -00)

    Okay XLarge! Tyvärr är det en bit till dig, bor i Stockholm! Var i dina trakter på semestern, synd att jag inte visste om detta då!

    Om vi antar att det skulle vara gasen och att den bara behöver fyllas på pga av normalläckage - är detta något som de normala verkstäderna ska ha min vänstra arm för (känner på mig att svaret är ja...)?

    /E

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Töreboda Skaraborg
    Inlägg
    10

    Re: Dålig kyla från AC:n (9-5 -00)

    Citat Ursprungligen postat av Euronymous
    Okay XLarge! Tyvärr är det en bit till dig, bor i Stockholm! Var i dina trakter på semestern, synd att jag inte visste om detta då!

    Om vi antar att det skulle vara gasen och att den bara behöver fyllas på pga av normalläckage - är detta något som de normala verkstäderna ska ha min vänstra arm för (känner på mig att svaret är ja...)?

    /E
    Det finns en firma i stockholm som gör det billigt:http://acservice.nu/
    Om det finns tryck i systemet, men under ca 1,5 kg avstängd motor/AC, är det bara att fylla på med gas. Dock enligt nya direktiv SKA en "riktig" firma provtrycka/felsöka systemet för att konstatera om det har uppstått en "stor" läcka. Normalt så kan man inte upptäcka sådana SMÅ läckor, eftersom det kan ta flera dagar, månader eller år för ett läckage att visa sig med hjälp av provtryckning med kvävgas!

    Bara kontakta AC-service för ett kostnads förslag!
    Gå inte på deras krav att du måste byta dittan o dattan, om det finns tryck kvar i systemet!!
    Dom vill bara tjäna pengar!!

    /Xlarge

Liknande ämnen

  1. Bara kyla från ACC - 9-3 -99
    Av Gellivare1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 07:03
  2. [LÖST] Ingen kyla från ACC OG9-5
    Av w_e_s_s_e i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 18:43
  3. Dålig kyla från ACC 9-5
    Av Hans69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •