Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    Hallå.

    Sambon sitter lite halvt fast på Kievs flygplats då hennes flyg än sålänge BARA är 7 timmar försenat, detta har ställt till lite strul med den anslutande bussen från stockholm och hem, då vi inte riktigt planerat så stor försening utan bara hade 3 timmar marginal.

    Men hur som, går det att kräva ut ersättning från flygbolag eller resebolaget vi bokade hos eller är det helt kört?

    Det handlar inte om några jättesummor men ett par 100lappar i onödiga utgifter på ny bussbiljett med senare buss.
    Tog dessvärre inget avbokningskydd då första bussbiljetten gick på 100kr...
    Problemet ligger väl snarare i att den NYA biljetten med buss hem vid senare tid gick på ganska mycket mer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    Resan betald med VISA så kan man det!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Resan betald med VISA så kan man det!

    Jag tror den är det, den är köpt på nätet iaf.
    Dessvärre ligger kvittot på hennes mail som jag inte har lösenordet till =( så kan inte läsa det.

    Vart kan jag hitta information om hur jag går till väga med detta?

    Jag har rest en hel del och har ju upplevt det som att dessa jätteförseningar är ytterst ovanliga numer...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Resan betald med VISA så kan man det!

    Jag tror den är det, den är köpt på nätet iaf.
    Dessvärre ligger kvittot på hennes mail som jag inte har lösenordet till =( så kan inte läsa det.

    Vart kan jag hitta information om hur jag går till väga med detta?

    Jag har rest en hel del och har ju upplevt det som att dessa jätteförseningar är ytterst ovanliga numer...
    Kika på www.visa.se elelr www.mastercard.se om det var ett mastercard kort.
    Sedan letar du efter reseförsäkringar på de sidorna
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    gick in på swedbank (är ett swedbank visakort)

    och hittade detta:

    Skadeanmälan
    Skadeanmälan görs till Folksam på telefon 0771-960 960 så snart som möjligt.
    OBS! Innan du ringer ska du vid avbeställningsskydd ha avbokat resan hos researrangören och ha ett läkarintyg. Vid flygförsening ska du ha förseningsintyg som visar ordinarie ankomsttid och aktuell ankomsttid. När du ringer ska ska du alltid ha följande handlingar tillgängliga: kortnummer, bokningsbekräftelse och läkarintyg alternativt förseningsintyg.

    Hur fasen fixar man ett förseningsintyg?
    Borde inte det räcka med att vi kan visa en biljett som säger 13:40 och att planet lyfte 19:36 istället?
    (19:36 är lokal tid i Kiev, de är 1 timme före oss)
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    gick in på swedbank (är ett swedbank visakort)

    och hittade detta:

    Skadeanmälan
    Skadeanmälan görs till Folksam på telefon 0771-960 960 så snart som möjligt.
    OBS! Innan du ringer ska du vid avbeställningsskydd ha avbokat resan hos researrangören och ha ett läkarintyg. Vid flygförsening ska du ha förseningsintyg som visar ordinarie ankomsttid och aktuell ankomsttid. När du ringer ska ska du alltid ha följande handlingar tillgängliga: kortnummer, bokningsbekräftelse och läkarintyg alternativt förseningsintyg.

    Hur fasen fixar man ett förseningsintyg?
    Borde inte det räcka med att vi kan visa en biljett som säger 13:40 och att planet lyfte 19:36 istället?
    (19:36 är lokal tid i Kiev, de är 1 timme före oss)
    Det brukar man kunna få antingen i anslutning till flighten (fast då är man rätt jagad...) eller i efterhand. Snacka med flygbolaget.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av perr

    Det brukar man kunna få antingen i anslutning till flighten (fast då är man rätt jagad...) eller i efterhand. Snacka med flygbolaget.

    Får försöka att kontakta dem på nått vis, är ju Ukrainas egna AEROSVIT, känns kanske inte helt smidigt.

    Försöka pressa min sambo som landa för en kvart sedan tror jag inte är så lyckat.

    Hade ju iaf varit kul om man kunde fått tillbaks de där jäkla 300kr som den nya bussbiljetten gick på iaf...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    haha fy fan alltså, denna natten blir ju väldigt speciel.
    Nu nekade swedbuss med sambo att åka med bussen för den "var full" och de hade inte fått tag i en extrabuss.

    Men hur i fan gick det då till för mig att boka biljetten på hemsidan om bussen redan var full då...

    Hade man varit där så hade iaf jag tvingat dem att stå för taxi mellan stockholm och jönköping...
    Bevisligen var de flera som blev nekade så då får de ju lösa problemet.

    Nu vill de att hon åker med nästa buss imorgon vid 8 tiden, vilket jag inte tycker är att lösa problemet, vart ska de pyssla med under natten...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    tyvärr är man nog inne i gråzonerna iallafall. Man kan ju tycka att man är ute i gof tid om man bokar buss som går tre timmar efter landning men personligen känns det som man litar lite väl mycket på systemet då om man inte har nån backuplösning. 1-2 timmar försening kan ju drabba vilket plan som helst om det sker nåt oförutsett och det är ju det minsta man får räkna med. Sen kliva av och hämta bagage så inser man ju att timmen som blir över går rätt fort.

    Att man sedan inte kommer med den senare bussen överhuvudtaget struntar nog flygbolaget i då det är helt utom deras kontroll. Där får man väl bråka med Swebus

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    nu var det ju dock mer frågan om det gick att få tillbaks nått i kompensation för lite styvt 6 timmars försenat flyg...
    vilket ser ut att vara möjligt.
    Vi hade satt 3 timmar som "marginal", det kändes lite väl att planera in på nästa buss som gick nästan 8 timmar efter att flyget skulle landa.

    Att de inte hade plats på bussen förstår jag ju att jag inte kan kräva flygbolaget på, nu löste swebuss det genom att en annan buss fick köra en lite omväg och släppa av några.
    Var ju ett 15 tal personer som fick åka med den bussen så det var ju inte snack om bara en person.

    Ska se vad jag kan ha för möjligheter iaf, om jag har en försäkring på visa kortet mot sånna här händelser så vore de ju väldigt dumt att iaf inte försöka.

    Var hemma strax efter 4 i morse när jag hämtat henne i Jönköping... härligt...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hur fasen fixar man ett förseningsintyg?
    Borde inte det räcka med att vi kan visa en biljett som säger 13:40 och att planet lyfte 19:36 istället?
    (19:36 är lokal tid i Kiev, de är 1 timme före oss)
    Jag fick ersättning för försenat flyg en gång. Jag anmälde till försäkringsbolaget som kollade när planet verkligen lyfte. Uppgifterna finns hos luftfartsverket. Salta inte...
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hur fasen fixar man ett förseningsintyg?
    Borde inte det räcka med att vi kan visa en biljett som säger 13:40 och att planet lyfte 19:36 istället?
    (19:36 är lokal tid i Kiev, de är 1 timme före oss)
    Jag fick ersättning för försenat flyg en gång. Jag anmälde till försäkringsbolaget som kollade när planet verkligen lyfte. Uppgifterna finns hos luftfartsverket. Salta inte...

    Hur mycket fick du då?, är det verkligen lönt att krångla med?

  13. #13

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hur fasen fixar man ett förseningsintyg?
    Borde inte det räcka med att vi kan visa en biljett som säger 13:40 och att planet lyfte 19:36 istället?
    (19:36 är lokal tid i Kiev, de är 1 timme före oss)
    Jag fick ersättning för försenat flyg en gång. Jag anmälde till försäkringsbolaget som kollade när planet verkligen lyfte. Uppgifterna finns hos luftfartsverket. Salta inte...
    fan... var inte blyg nu...
    20 öre för ett telefonsamtal här och 0,1 öre för slitage på tagentbord...
    inget får man bortse från. någon stanns mellan 1,7 och 1,9 miljoner måste du väl kunna få ihop

    bråka om sådana småpengar... ja ja en del 500 spänn blir de ju knappast ändå, och va fan räcker de till?
    JAGUAR - spinner som en katt

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Jag fick ersättning för försenat flyg en gång. Jag anmälde till försäkringsbolaget som kollade när planet verkligen lyfte. Uppgifterna finns hos luftfartsverket. Salta inte...

    Hur mycket fick du då?, är det verkligen lönt att krångla med?
    Ett telefonsamtal och ett par hundra kronor i ersättning och då pratar vi om tidigt 90-tal. Antar att det är försäkringen som betalar ut förkortad semester...
    Fredrik J

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    [quote=99 då 9-5 nu, båda svarta]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":3cq4fdf4

    Jag fick ersättning för försenat flyg en gång. Jag anmälde till försäkringsbolaget som kollade när planet verkligen lyfte. Uppgifterna finns hos luftfartsverket. Salta inte...
    fan... var inte blyg nu...
    20 öre för ett telefonsamtal här och 0,1 öre för slitage på tagentbord...
    inget får man bortse från. någon stanns mellan 1,7 och 1,9 miljoner måste du väl kunna få ihop

    bråka om sådana småpengar... ja ja en del 500 spänn blir de ju knappast ändå, och va fan räcker de till?[/quote:3cq4fdf4]


    Småpengar? På 500kr kan jag leva 2v med mat!
    Men visst, skit på oss småfolk.
    Saablös dåre

  16. #16

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "99 då 9-5 nu, båda svarta":15ufa8hf
    fan... var inte blyg nu...
    20 öre för ett telefonsamtal här och 0,1 öre för slitage på tagentbord...
    inget får man bortse från. någon stanns mellan 1,7 och 1,9 miljoner måste du väl kunna få ihop

    bråka om sådana småpengar... ja ja en del 500 spänn blir de ju knappast ändå, och va fan räcker de till?

    Småpengar? På 500kr kan jag leva 2v med mat!
    Men visst, skit på oss småfolk.[/quote:15ufa8hf]
    förlåt, men pumba tjänsteman på mellannivå (gissar jag på andra inlägg) 26 000 ca pr månad (gissar jag) och så mycket som 500 tror jag heler inte på... sen är inte jag den som skall skita på vare sig småfolk eller storfolk
    JAGUAR - spinner som en katt

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    [quote=99 då 9-5 nu, båda svarta]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":3m1sy5r9


    Småpengar? På 500kr kan jag leva 2v med mat!
    Men visst, skit på oss småfolk.
    förlåt, men pumba tjänsteman på mellannivå (gissar jag på andra inlägg) 26 000 ca pr månad (gissar jag) och så mycket som 500 tror jag heler inte på... sen är inte jag den som skall skita på vare sig småfolk eller storfolk[/quote:3m1sy5r9]

    Sorry, glömde tillägga en smiley gubbe så det blev god stämning.
    Men allt över 100kr är värt att kämpa för!
    Saablös dåre

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Ersättning för försenat flyg, möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hur fasen fixar man ett förseningsintyg?
    Borde inte det räcka med att vi kan visa en biljett som säger 13:40 och att planet lyfte 19:36 istället?
    (19:36 är lokal tid i Kiev, de är 1 timme före oss)
    Jag fick ersättning för försenat flyg en gång. Jag anmälde till försäkringsbolaget som kollade när planet verkligen lyfte. Uppgifterna finns hos luftfartsverket. Salta inte...

    Dessvärre så visade det sig att vi hade betalt via nätbanken och inte kortet, så för min del funkade det inte med försäkringen.

    99 då 9-5 nu, båda svarta, leder nog vid det här laget forumets tristaste inställning denna månaden, har nog varit och gnällt i varenda tråd jag varit aktiv i , haft en riktigt dålig semester iår eller?

    Och nej jag har inga 26000 månaden.
    och kan jag få 500kr genom ett telefonsamtal så är det väl alltid trevligt.

    Om man har en försäkring så ska man väl utnyttja den, kortet kostar ju pengar vilket då jag utgår ifrån att en del av den summan är just kostnaden för försäkringen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 18:48
  2. litet flyg-alarm under huven? missljud..
    Av xtrem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 11:47
  3. Tåg vs flyg
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 20:39
  4. Flyg och Båtradar
    Av Brandten i forum Tidsfördriv
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 22:55
  5. Flyg
    Av jonte_j i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •