Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Starta enskild firma?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Starta enskild firma?

    Har i några dagar suttit och kollat runt och läst om det här med att starta enskild firma.
    Som jag förstått så behöver jag inte registrera något firma namn.
    Men jag måste ansöka om F-skattesedel (moms?)
    Det jag undrar är hur det funkar sedan efter jag ansökt och förhoppningsvis fått
    godkänt då
    När betalar jag in skatt och betalar jag in skatt även om det inte finns någon
    inkomst?
    Eller betalar jag bara skatt/moms på sålda tjänster/varor?

    Nu är det mestadels tjänster jag kommer erbjuda.
    Kommer inte vara något heltid utan bara en extra inkomst så att säga.
    Inga stora inkomster där alltså.

    Någon med erfarenhet som kan berätta om hur det funkar mm?
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Starta enskild firma?

    ska du ha enskild firma så reggar du firmanamn, däremot kan du ha en rörelse utan att ha registrerad firma, då deklarerar man detta som hobbyverksamhet eller nåt sånt. Ska du hantera moms fullt ut så måste du vara reggad iallafall.
    Värt att notera är att akassorna numera är hårdare, har man ett arbete och vill starta nåt på sidan om så får man vara medveten om att man troligen får avregga firman om man vill stämpla.

    Har du enskild firma så skattar du för vinsten bara, gör du plus minus noll resultat så blir det ingen skatt men ej heller nåt som de räknar pension eller sjuklön på. Ska du sälja saker så räknas innestående lager som "vinst" om du har lagervärde vid deklaration.

  3. #3

    Re: Starta enskild firma?

    Citat Ursprungligen postat av Spawn
    Har i några dagar suttit och kollat runt och läst om det här med att starta enskild firma.
    Som jag förstått så behöver jag inte registrera något firma namn.
    Men jag måste ansöka om F-skattesedel (moms?)
    Det jag undrar är hur det funkar sedan efter jag ansökt och förhoppningsvis fått
    godkänt då
    När betalar jag in skatt och betalar jag in skatt även om det inte finns någon
    inkomst?
    Eller betalar jag bara skatt/moms på sålda tjänster/varor?

    Nu är det mestadels tjänster jag kommer erbjuda.
    Kommer inte vara något heltid utan bara en extra inkomst så att säga.
    Inga stora inkomster där alltså.

    Någon med erfarenhet som kan berätta om hur det funkar mm?
    Här har du några sidor med all info du behöver.
    http://www.bolagsverket.se/
    http://www.skatteverket.se/

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Re: Starta enskild firma?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Här har du några sidor med all info du behöver.
    http://www.bolagsverket.se/
    http://www.skatteverket.se/

    Tackar för länkarna.
    Har läst igenom allt.
    Men tänkte att det är alltid bra att höra ifrån någon med erfarenhet

    Som jag fattade det så var man inte tvungen att registrera enskild firma.
    Utan det var bara om man ville skydda namnet?
    Som bara gällde i det län man jobbade i.
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  5. #5

    Re: Starta enskild firma?

    Citat Ursprungligen postat av Spawn
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Här har du några sidor med all info du behöver.
    http://www.bolagsverket.se/
    http://www.skatteverket.se/

    Tackar för länkarna.
    Har läst igenom allt.
    Men tänkte att det är alltid bra att höra ifrån någon med erfarenhet

    Som jag fattade det så var man inte tvungen att registrera enskild firma.
    Utan det var bara om man ville skydda namnet?
    Som bara gällde i det län man jobbade i.
    Stämmer bra det

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Starta enskild firma?

    och varför rädslan över att regga firman då?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Starta enskild firma?

    För små enskilda företag, finns det bra hjälpmedel för att hålla koll på ekonomin till vettiga kostnader?

    Har för mig att Swedbank haft något typ av internetkontor/revior som hjälpt en till stor del.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Re: Starta enskild firma?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    och varför rädslan över att regga firman då?
    Ingen rädsla, känns bara inte riktigt värt pengarna enbart för att skydda namnet
    inom länet jag jobbar i.
    Firman reggas inte alltså, man skyddar bara namnet i länet :/
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488

    Re: Starta enskild firma?

    Men är det inte så att om man är arbetslös och stämplar och sen startar en enskild firma så kan man inte stämpla samtidig ?
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Starta enskild firma?

    Citat Ursprungligen postat av Spawn
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    och varför rädslan över att regga firman då?
    Ingen rädsla, känns bara inte riktigt värt pengarna enbart för att skydda namnet
    inom länet jag jobbar i.
    Firman reggas inte alltså, man skyddar bara namnet i länet :/
    värt pengarna? Jag vet inte om du blandar ihop allting men registrerar du en enskild firma så har du förvisso rätten till ditt företagsnamn i ditt län men du har ju samtidigt bevis på att du har ett företag från Bolagsverket. Att ha rörelse utan registrera företag är väl dessutom begränsat ekonomiskt om jag inte minns fel ?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Re: Starta enskild firma?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av Spawn

    Ingen rädsla, känns bara inte riktigt värt pengarna enbart för att skydda namnet
    inom länet jag jobbar i.
    Firman reggas inte alltså, man skyddar bara namnet i länet :/
    värt pengarna? Jag vet inte om du blandar ihop allting men registrerar du en enskild firma så har du förvisso rätten till ditt företagsnamn i ditt län men du har ju samtidigt bevis på att du har ett företag från Bolagsverket. Att ha rörelse utan registrera företag är väl dessutom begränsat ekonomiskt om jag inte minns fel ?

    Det jag har fått sagt samt läst är att det enda jag betalar för är att skydda
    namnet.
    Så hur mycket jag kan tjäna mm har inte med om jag registrerar namnet eller inte.
    Finns ingen skyldighet att registrera enskild firma.
    Bara man har F/FA-skatt.
    Så det jag fått sagt till mig är kortfattat, vill jag skydda namnet inom länet.
    Betala, känner jag att jag inte behöver skydda namnet, behöver jag inte lägga
    dom pengarna på det.

    Dennis -> Beror på. Sista jag hörde var att om man jobbar mellan kl:
    17,00-06,00 (Lite osäker på tiderna, men där omkring)
    Så får man behålla ersättningen. Nu gäller detta Arbetsförmedlingens jobb & utvecklingsgaranti, kanske är annorlunda med a-kassa?
    Själv har jag ingen a-kassa alls.
    Har pratat med dom på arbetsförmedlingen och det finns inga hinder för mig.
    Så länge jag är ärlig iaf. Så jobbar jag inte en dag, så får jag ersättning.
    Jobbar jag 8tim = ingen ersättning.
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Starta enskild firma?

    jo men det är ju inte bara namnet du skyddar? Du får ju ett registreringsbevis där det framgår vad du har för företag och vem som driver det. Ska du nångång köpa saker mot faktura eller på kredit så är det nästan alltid ett krav att man kan visa ett registreringsbevis. Även om man bara ska utföra tjänster så lär man nog alltid hamna i den sitsen att man vill ha företaget som köpare på fakturan och då måste det ju finnas möjlighet för motparten att kontrollera ditt företag och är man då inte registerad hos bolagsverket så har jag svårt att se hur man ska kunna göra sig trodd?

  13. #13

    Re: Starta enskild firma?

    Handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag, bostadsrättsförening och ekonomisk förening måste vara registrerade hos Bolagsverket. Som enskild näringsidkare behövs det inte, att handla mot faktura fungerar lysande då firman och personen är ett och samma dvs kreditprövningen görs på dig.
    Adrig själv stött på problemet med att inte vara registrerad.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Starta enskild firma?

    du har säkert rätt i det att det inte finns nåt formelllt krav att vara registrerad men det där med kreditprövningar stämmer nog inte riktigt. Jag har enskild firma och de kreditprövningar som görs på mitt företag görs mot just företaget, det som står där är oftast siffror som rör företaget och skulle de söka uppgifter på mig som person skulle det stå betydligt mer.

    Så att säga att registreringen bara skulle vara till för att skydda namnet är ju lite bakvänt. De flesta leverantörer kräver som sagt ett regbevis för att man ska få bli kund hos dem. Att bara säga att man driver företag utan att ha det registrerat räcker nog inte i längden om man ska driva det fullt ut.

    Skulle jag som enskild person anlita ett företag som sedermera inte ens visar sig vara registrerat och kontrollerbart så skulle jag nog fundera både en och två ggr.

    Dessutom pratar vi inte nå fantasisummor för att få det registrerat heller.....

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Starta enskild firma?

    Citat Ursprungligen postat av Dennis
    Men är det inte så att om man är arbetslös och stämplar och sen startar en enskild firma så kan man inte stämpla samtidig ?
    Helt korrekt. Du kan inte starta ett företag som arbetslös och förvänta dig att a-kassan ska stå för din inkomst. Du ska istället ansöka om "starta eget-bidrag". Detta kan man, om man blir beviljad, få under 6 månader.

    Citat Ursprungligen postat av Spawn
    Dennis -> Beror på. Sista jag hörde var att om man jobbar mellan kl:
    17,00-06,00 (Lite osäker på tiderna, men där omkring)
    Så får man behålla ersättningen. Nu gäller detta Arbetsförmedlingens jobb & utvecklingsgaranti, kanske är annorlunda med a-kassa?
    Själv har jag ingen a-kassa alls.
    Har pratat med dom på arbetsförmedlingen och det finns inga hinder för mig.
    Så länge jag är ärlig iaf. Så jobbar jag inte en dag, så får jag ersättning.
    Jobbar jag 8tim = ingen ersättning.
    Detta gäller absolut inte för a-kassan och jag är ytterst tveksam till att regelverket skulle se annorlunda ut för jobb och utvecklingsgarantin. Är du helt arbetslös så är du det 24 timmar om dygnet. Du kan inte ens läsa en kvällskurs utan att först få det godkänt av a-kassan. Arbetar du en dag så får du ingen ersättning för den dagen även om det så bara är 1 timmes arbete. När på dygnet du arbetar har ingen som helst betydelse. Arbetar du på helgen så får du mindre ersättning den veckan. Hade ditt resonemang gällt med 17.00-06.00 så hade alla som har ett kvällsjobb kunnat lyfta både a-kassa och lön.
    Angående ärlighet. Kassakort bygger på att du själv fyller i vad du har haft för dig under de senaste 14 dagarna. Arbetsförmedlingens funktion är att hjälpa dig samt kontrollera att du gör det som förväntas av dig, nämligen att söka arbete. Fuskar du med detta och blir påkommen så kommer du att få betala tillbaka all ersättning som du har fått ut samt att du blir polisanmäld för bedrägeri. Det gäller även vid oanmälda studier.

    Under vissa förutsättningar kan egen verksamhet dock räknas som bisyssla. Du kan då behålla företaget ihop med a-kassan. Du ska då ha haft företaget vid sidan om en heltidsanställning i minst 12 månader samt att den genomsnittliga inkomsten inte får överstiga 1920kr/vecka. Naturligtvis får man inte utöka verksamheten under arbetslösheten och företaget får inte vara ett hinder från att kunna anta ett nytt heltidsarbete.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Re: Starta enskild firma?

    Man får inte betalt för 24h om dygnet
    Jag pratade med dom på arbetsförmedlingen, samt även andra som jobbade kväll.
    Jobbade dom efter kl 17,00 - 06,00 så får dom behålla sin ersättning.
    För mellan dom tiderna får dom ingen ersättning.
    Man får ersättning för heltid, inte 24H om dygnet
    Kan vara annorlunda med a-kassa som jag inte har.
    Men med jobb & utvecklingsgarantin var det så iaf.
    Enligt handläggaren på arbetsförmedlingen.
    Jobbar man sedan under dagen, så är det först när man kommer upp i
    8 timmar som dom drar en dag.
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Starta enskild firma?

    Citat Ursprungligen postat av Spawn
    Man får ersättning för heltid, inte 24H om dygnet
    Jag är ingen expert på jobb och utvecklingsgarantin men så här ser jag på det. Dagpenning betyder att Du får betalt per dag. Att det skulle vara specificerat vilka timmar som gäller tror jag på först när du har hänvisat till ett utdrag ur lagtexten. Om samhället ska bekosta din arbetslöshet så innebär det att du står till arbetsmarknadens förfogande för alla lämpliga arbeten oavsett tid på dygnet. Arbetar du mellan 17.00 - 06.00 så är du inte arbetslös. Det ska därför inte utgå någon ersättning. Det finns t.ex. väldigt många butiksjobb som innebär arbete på kvällar och helger. Men din handläggare menar att utöver lön från din arbetsgivare så ska även samhället betala en aktivitetsersättning? Det vet jag inte om jag är villig att batala skatt för. Jag tolkar nedanstående text som att din arbetsförmedlare borde se sig om efter ett nytt arbete.

    Förordning (1996:1100) om aktivitetsstöd

    12 § Aktivitetsstödet minskas också för den som får
    - föräldrapenning eller rehabiliteringspenning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring, eller
    - lön eller andra anställningsförmåner från en arbetsgivare, dock inte löneutfyllnad som lämnas på grund av aktiviteten.
    Aktivitetsstödet minskas i dessa fall med de belopp som för samma tid lämnas som föräldra- eller rehabiliteringspenning, lön eller anställningsförmåner. Förordning (2000:639).
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Re: Starta enskild firma?

    Som jag skrev så skrev jag vad handläggaren på arbetsförmedlingen sa till mig.
    Och som han även sa på informationsmötet jag var på inom jobb & utvecklingsgarantin.
    Det går där emot inte att jobba heltid / deltid och samtidigt få aktivitetsstödet
    för heltid. Däremot extra jobb gick bra mellan kl 17,00-06,00.
    Men var det schemalagd arbetstid räknas det som anställning.
    Då gäller annat.

    Det jag har disskuterat med dom om är starta eget bidrag om det skulle kunna vara
    något.
    Men än så länge ligger allt under planering
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

Liknande ämnen

  1. Enskild firma, verksamhetsplan?
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 14:20
  2. Reklan/Sponsring med enskild firma
    Av Weggen i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 09:24
  3. Startat enskild firma, hjääälp
    Av Weggen i forum Off Topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 14:16
  4. Fråga ang titel och enskild firma
    Av Eindpeng i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 22:56
  5. Företagsbil i enskild firma?
    Av turbo4ever i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •