Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Problem med kupefläkt ng900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105

    Problem med kupefläkt ng900

    Tjenare!
    Har lite problem med kupefläkten i min 900:a med acc.
    Fläktmotorn funkar men går bara på lägsta effekten, testade då att byta
    fläktmotståndet utan resultat. Även testat att kalibrera acc-enheten. Får
    inga felkoder heller. När jag sätter ström direkt från batteriet på fläkten blir
    det ett jävla drag i den dock.. Sen den givaren för temp som sitter i mittkonsolen
    har ju en liten motor i sig, och den går hela tiden, även när bilen är avstängd..

    Kan även tillägga att värme och kylan fungerar som den ska.

    Riktigt lurigt problem som är sjukt störande då det blir imma på alla rutorna..

    Tacksam för hjälp

    Mvh. Magnus

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Problem med kupefläkt ng900

    Citat Ursprungligen postat av Aaaaaaalm
    Sen den givaren för temp som sitter i mittkonsolen
    har ju en liten motor i sig, och den går hela tiden, även när bilen är avstängd..
    Den går nog inte hela tiden, däremot en stund efter du har stängt av bilen, 5 minuter kanske?

    Nu vet jag inte om det på NG900 är kopplat som på 9000 att det ligger +12V på fläktmotorn som sedan jordar via fläktregulatorn.
    Om det är så även på din bil tyder det väl på ett spänningsfall i ordinarie matning om du får fläkten att gå på fullvarv genom att mata +12V en annan väg men ta detta med en nypa salt och mäta dig fram till felet på riktigt.

    Edit: Nog verkar det vara så alltid att döma av detta kretsschema: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13681.pdf
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Problem med kupefläkt ng900

    jag har också problem med min fläkt. den går inte alls förutom när jag sätter ström direkt på fläkt motorn. jag har bytt motstånd men de hjälpte inte.men mäter jag strömen från motståndet får jag bara 5 volt. ska de vara så?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105

    Re: Problem med kupefläkt ng900

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Aaaaaaalm
    Sen den givaren för temp som sitter i mittkonsolen
    har ju en liten motor i sig, och den går hela tiden, även när bilen är avstängd..
    Den går nog inte hela tiden, däremot en stund efter du har stängt av bilen, 5 minuter kanske?

    Nu vet jag inte om det på NG900 är kopplat som på 9000 att det ligger +12V på fläktmotorn som sedan jordar via fläktregulatorn.
    Om det är så även på din bil tyder det väl på ett spänningsfall i ordinarie matning om du får fläkten att gå på fullvarv genom att mata +12V en annan väg men ta detta med en nypa salt och mäta dig fram till felet på riktigt.

    Edit: Nog verkar det vara så alltid att döma av detta kretsschema: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saa...RAMS/13681.pdf
    Tackar
    Har kollat upp lite nu och det är som du säger att den jordar genom fläktmotståndet.. Gjorde en liten fuling för att bara kunna köra lite värme på rutorna när det immar, satte ett relä direkt från fläkten ner i plåten som jordar och därmed får jag full hastighet, men jag har ju ett fläktmotstånd över, detta borde jag väll kunna använda i serie med ett relä och fläkten för att få fler lägen att välja på, vore skönt att ha läge 2 på fläkten då den blåser som fan på läge 4 :P

    Fläktmotståndet har 2 grövre kablar och 4 tunnare, vet inte riktigt hur det fungerar, växlar det resistanser när man lägger spänning på olika av de tunnare kablarna?

    Tacksam för svar

    Mvh. Magnus

Liknande ämnen

  1. ACC/Kupéfläkt NG900 -95
    Av Joohan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 20:47
  2. kupefläkt ng900
    Av dino i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 17:51
  3. Trasig kupefläkt NG900
    Av jayzon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •