Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byte av dörrhögtalare

  1. #1

    Byte av dörrhögtalare

    Hej på er!
    Håller som bäst på att byta från original Pioneer 6.5 till DLS dito med skrikor. Skrikorna har jag satt i backspegelsreglagepanelen (långt ord) men nu när jag ska sätta dit 6.5 adaptern så passar naturligtvis inte den. Tydligen har säljaren trott att jag haft 5.25 högtalare som adaptern tydligen är till. Man kan använda original adapter om man modifierar den, dvs sågar i den. Nu undrar jag om det är någon som gjort liknande operation? Blir det någon skillnad? Är det värt allt jobb? Har dessutom redan borrat hål för skrikorna......Stön, blir så trött på sånt här. Antingen köper jag en ny panel för backspeglarna och lämnar tillbaka högtalarna eller så kör jag linan ut och sågar i original högtalaradapter. Ett gott råd någon?

    Aero - 05 SC Denso navi ingen sub i skuffen.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60

    Re: Byte av dörrhögtalare

    När jag bytte ut original 6,5" mot DLS dito kapade jag bort bakstycket på original högtalaradaptern, inga problem alls!

  3. #3

    Re: Byte av dörrhögtalare

    Citat Ursprungligen postat av emzer
    När jag bytte ut original 6,5" mot DLS dito kapade jag bort bakstycket på original högtalaradaptern, inga problem alls!
    Hej och tack för ditt svar. Det gjorde jag också till slut, den kan ju inte kosta så mycket. Men det är inte pengarna jag oroar mig för, det är ljudet. Nu har jag bara ena sidan (förar och bakdörr med DLS) och jag tycker inte att det är någon skillnad! Men det kanske blir bättre när elementen blir inspelade. Märkte du någon skillnad? Vilket slutsteg har du?

    Mvh
    Peter

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: Byte av dörrhögtalare

    Om du inte har ljuddämpat dörrarna så skall du nog börja där. Jag dämpade dörrarna ordentligt på min förra bil och vilken skillnad det blev med bara orginalhögtalare. Att bara byta ut en högtalare är för mig rätt bortkastat om man inte gör ett bra jobb bakom. Är ungefär som att göra en baslåda av wellpapp = skit.

    Det kommer att bli bättre då dom spelas in men du kommer nog inte att märka skillnaden då det är en långsam process.

  5. #5

    Re: Byte av dörrhögtalare

    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Om du inte har ljuddämpat dörrarna så skall du nog börja där. Jag dämpade dörrarna ordentligt på min förra bil och vilken skillnad det blev med bara orginalhögtalare. Att bara byta ut en högtalare är för mig rätt bortkastat om man inte gör ett bra jobb bakom. Är ungefär som att göra en baslåda av wellpapp = skit.

    Det kommer att bli bättre då dom spelas in men du kommer nog inte att märka skillnaden då det är en långsam process.
    Hej och tack för ditt svar!
    Hade tankarna åt det hållet och undrar hur du dämpat dörrarna?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60

    Re: Byte av dörrhögtalare

    Citat Ursprungligen postat av Mulle9-5
    Citat Ursprungligen postat av emzer
    När jag bytte ut original 6,5" mot DLS dito kapade jag bort bakstycket på original högtalaradaptern, inga problem alls!
    Hej och tack för ditt svar. Det gjorde jag också till slut, den kan ju inte kosta så mycket. Men det är inte pengarna jag oroar mig för, det är ljudet. Nu har jag bara ena sidan (förar och bakdörr med DLS) och jag tycker inte att det är någon skillnad! Men det kanske blir bättre när elementen blir inspelade. Märkte du någon skillnad? Vilket slutsteg har du?

    Mvh
    Peter
    Blev stor skillnad efter mitt byte. Jag har dock dämpat mina dörrar vilket jag tror är ett krav för att få bra ljud. Använde mig utav bitumen mattor, finns tex hos Mekonomen. Driver högtalarna med DLS CA-51.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Byte av dörrhögtalare

    Även jag använda originaladapter när jag byte högtalarna mot nya Pioneer TS-C171PRS, sågade bort baksidan på dom så högtalarna skulle gå i.

    Dämpa därridorna, både plåtytan på insidan och baksidan på innerdörren samt täta runt högtalaren och adaptern så inte luft läcker igenom.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  8. #8

    Re: Byte av dörrhögtalare

    Citat Ursprungligen postat av emzer
    Citat Ursprungligen postat av Mulle9-5

    Hej och tack för ditt svar. Det gjorde jag också till slut, den kan ju inte kosta så mycket. Men det är inte pengarna jag oroar mig för, det är ljudet. Nu har jag bara ena sidan (förar och bakdörr med DLS) och jag tycker inte att det är någon skillnad! Men det kanske blir bättre när elementen blir inspelade. Märkte du någon skillnad? Vilket slutsteg har du?

    Mvh
    Peter
    Blev stor skillnad efter mitt byte. Jag har dock dämpat mina dörrar vilket jag tror är ett krav för att få bra ljud. Använde mig utav bitumen mattor, finns tex hos
    Mekonomen. Driver högtalarna med DLS CA-51.
    Hade du 6.5 original i dörrarna?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60

    Re: Byte av dörrhögtalare

    Japp 6,5" original....... Bara att börja dämpa dörrarna nu! Lycka till!

  10. #10

    Re: Byte av dörrhögtalare

    Citat Ursprungligen postat av emzer
    Japp 6,5" original....... Bara att börja dämpa dörrarna nu! Lycka till!
    Ok ska göras. Tack för tipsen.

    Mvh
    Peter

  11. #11

    Re: Byte av dörrhögtalare

    Bästa är ju om du ljuddämpar dörrarna och även försöker begränsa volymen lite i dörrarna, se bilder nedan i länken. För mig fungerade det bäst med hemma snickarade högtalar bafflar istället för modifierade orginal plast diton.

    Lycka till

    http://www.garaget.org/?car=52261&image=670356

    mvh Fabbe

Liknande ämnen

  1. H/K dörrhögtalare 9-5
    Av Thomas20160203 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 23:52
  2. dörrhögtalare i 9-3 -02
    Av Ola Gustafsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 14:03
  3. Alt dörrhögtalare i ss
    Av Skeebum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:11
  4. Dörrhögtalare og9-3
    Av Slither i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 13:06
  5. Nya dörrhögtalare
    Av Daniel_Robur i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 15:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •