Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Techrace styrbox för bensin och etanol

  1. #1
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Techrace styrbox för bensin och etanol

    Köpte en 9-3 med T5 motor från 2000, som enligt förre ägaren kan köras på bensin eller etanol tack vare den här styrboxen. Man skulle byta olja var 1000 mil men annars var det inget som behövdes tas hänsyn till. Nån som känner till det här? Har nån provat, är det inga komplikationer för motorn i övrigt, vad händer med motoreffekten på etanol?



    Jag slår upp deras hemsida men min portugisiska är bedrövligt dålig så det säger mig ingenting.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Ta bort skiten! Detta är en plug-in box som ökar soppatrycket så att du kan få in mer etanol i motorn som gör att bilen klarar av detta.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Ta bort skiten! Detta är en plug-in box som ökar soppatrycket så att du kan få in mer etanol i motorn som gör att bilen klarar av detta.
    Led en blind på vägen.... Jag tar alltså bara bort boxen och inget mer? Ingen annan box som ska monteras där?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    usch sånt där är inget roligt...
    Jag hade en ng900 som var ombyggd för gasdrift, detta togs ut i samband med importen, men alla boxar och kalbar i all jävulens härvor lämnades kvar.

    Fy fan vad problem det blev när man började klabba med det... var och varannan kabel i org härvan var avklippta, rena mysteriet hur han som byggt ihop skiten fått det att funka...

    Plocka ur boxen och hoppas på att det inte drar med sig mer...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    den där boxen har jag i en 850, funkar klockrent!

    boxen kostar över 4k ny så om jag skulle vilja köra på etanol skulle jag behålla den.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    den där boxen har jag i en 850, funkar klockrent!

    boxen kostar över 4k ny så om jag skulle vilja köra på etanol skulle jag behålla den.
    passar säkert bra i en traktor men inte i en sånn bil med ett riktigt styrsystem.

    Är den så dyr hade jag sålt den och sattsat på ett riktigt etanolprogram som gav fler HK istället, känns mer driftsäkert.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Är jäkligt poppis i Brasilien!

    De flesta bilar man ser går på alkohol där nere och verkar fungera. Sedan hur bra det är ställer jag mig fundersam till.

    Men med tanke på att bilarna är riktigt dyra där nere så skulle det nog inte varit en hit ifall de rasade stup i kvarten.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Ta bort skiten! Detta är en plug-in box som ökar soppatrycket så att du kan få in mer etanol i motorn som gör att bilen klarar av detta.
    hmm, hur ska en elektronisk box kunna öka soppatrycket?

    boxen förlänger spridarnas öppettider. Detta är en enkelt och bra sätt att konvertera , dock så är en mappning av boxen 10x bättre
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    den där boxen har jag i en 850, funkar klockrent!

    boxen kostar över 4k ny så om jag skulle vilja köra på etanol skulle jag behålla den.
    passar säkert bra i en traktor men inte i en sånn bil med ett riktigt styrsystem.

    Är den så dyr hade jag sålt den och sattsat på ett riktigt etanolprogram som gav fler HK istället, känns mer driftsäkert.
    jodå ett anpassat styrsystem är mkt bättre men varför lägga ut x antal tusen på något som redan fungerar tillfredställande...
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    jodå ett anpassat styrsystem är mkt bättre men varför lägga ut x antal tusen på något som redan fungerar tillfredställande...
    Definiera "tillfredställande"?

    Lambda 1 över ett brett register?
    Säkert lambda på fullast på höga varv?
    Korrekt startbränsle för fullgoda startegenskaper vintertid?
    Godkända avgasvärden?
    Detektering av blandbränsle och anpassning av relevanta parametrar därefter?

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    jag tycker med "tillfredställande" känns som en mindre bra grej.

    Med tanke på hur diskutionerna kring etanol har sett ut, så skulle jag inte nöja mig med tillfredställande, för enligt mig funkar det ju även tillfredställande om jag tankar i 20L etanol i tanken, bilen fungerar ju fortfarande...

    Nja min efrarenhet av sånna där boxar och jox är att det är bäddat för problem, det hör inte hemma i en modern bil.

    Just nu känns det ju inte ekonomiskt motiverande att köra på etanol, tjänar man då inga HK på det heller så kan det ju kvitta.
    Då kan ju lika väl boxen ligga i garaget där den gör minst skada.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    jodå ett anpassat styrsystem är mkt bättre men varför lägga ut x antal tusen på något som redan fungerar tillfredställande...
    Definiera "tillfredställande"?

    Lambda 1 över ett brett register?
    Säkert lambda på fullast på höga varv?
    Korrekt startbränsle för fullgoda startegenskaper vintertid?
    Godkända avgasvärden?
    Detektering av blandbränsle och anpassning av relevanta parametrar därefter?

    Mvh
    KK
    med tanke på hur boxen fungerar så ska den ge lambda 1 på samma register som på bensin.

    boxen fungerar ju som så att den förlänger spridarnas öppettider med avläsning av lambdasignalen alt. manuellt, den sköter inte om finjusteringen det gör styrdonet själv, därför kommer man ha lambda 1 över samma register.

    Man kan väl säga att boxen förlänger styrdonets lambdaregleringsområde.

    Boxens automatiska kallstartsanrikningen fungerar bra i 850n dock har ju bilar olika anrikningar och en bil med klen anrikning är det möjligt att bilen blir lite svårstartad.

    Edit: med boxen inkopplad klarar den SBPs avgasvärden utan problem.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag tycker med "tillfredställande" känns som en mindre bra grej.

    Med tanke på hur diskutionerna kring etanol har sett ut, så skulle jag inte nöja mig med tillfredställande, för enligt mig funkar det ju även tillfredställande om jag tankar i 20L etanol i tanken, bilen fungerar ju fortfarande...

    Nja min efrarenhet av sånna där boxar och jox är att det är bäddat för problem, det hör inte hemma i en modern bil.

    Just nu känns det ju inte ekonomiskt motiverande att köra på etanol, tjänar man då inga HK på det heller så kan det ju kvitta.
    Då kan ju lika väl boxen ligga i garaget där den gör minst skada.
    miljön?

    jag menade med tillfredställande var ju att man kan köra på etanol utan problem. Däremot får man ju med en mappad styrbox ännu mer anpassning än bara berikningar.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Citat Ursprungligen postat av Uppenberg
    med tanke på hur boxen fungerar så ska den ge lambda 1 på samma register som på bensin.

    boxen fungerar ju som så att den förlänger spridarnas öppettider med avläsning av lambdasignalen alt. manuellt, den sköter inte om finjusteringen det gör styrdonet själv, därför kommer man ha lambda 1 över samma register.

    Man kan väl säga att boxen förlänger styrdonets lambdaregleringsområde.

    Boxens automatiska kallstartsanrikningen fungerar bra i 850n dock har ju bilar olika anrikningar och en bil med klen anrikning är det möjligt att bilen blir lite svårstartad.

    Jo, men det är (som redan nämnts ovan) en VISS skillnad på styrsystemen i en 850 och i en Saab med Trionic.

    Bara för att det fungerar i en bil med ett enklare styrsystem innebär det inte att det fungerar i en bil med ett betydligt mer avancerat dito.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Jo, men det är (som redan nämnts ovan) en VISS skillnad på styrsystemen i en 850 och i en Saab med Trionic.

    Bara för att det fungerar i en bil med ett enklare styrsystem innebär det inte att det fungerar i en bil med ett betydligt mer avancerat dito.

    Mvh
    KK
    Så avancerat är inte T5.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Hej!

    Den största skillnaden mellan en mappad T5 mot denna boxen är att man vid mappning styr även tändning då flammans utbredning med etanol är inte samma som med bensin.

    Inte direkt nyttigt för motor att köra bensin bränslekurva på en annan bränsle.

    Samma problem finns med bilar i Belgien o Nederländerna där man i stor skala kör med gasol konverterade bilar.
    Då sekventiella styrsystem har ankommit för bilgas insprutning (som i övrigt fungerar som övannämnda boxen) har man även fixat tilläggsboxar för att ändra på tändkurva igenom varvtals/last område, även dessa som piggy-back.

    Anser själv att denna boxen är alldeles primitiv och i viss arbetsområde kan vara direkt skadligt för motor.

    Men, följer man efter logiken att det man inte vet inte har man ont av, då kan man fortsätta o köra med den i god tro att allt är som det ska.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Hej!

    Den största skillnaden mellan en mappad T5 mot denna boxen är att man vid mappning styr även tändning då flammans utbredning med etanol är inte samma som med bensin.

    Inte direkt nyttigt för motor att köra bensin bränslekurva på en annan bränsle.

    Samma problem finns med bilar i Belgien o Nederländerna där man i stor skala kör med gasol konverterade bilar.
    Då sekventiella styrsystem har ankommit för bilgas insprutning (som i övrigt fungerar som övannämnda boxen) har man även fixat tilläggsboxar för att ändra på tändkurva igenom varvtals/last område, även dessa som piggy-back.

    Anser själv att denna boxen är alldeles primitiv och i viss arbetsområde kan vara direkt skadligt för motor.

    Men, följer man efter logiken att det man inte vet inte har man ont av, då kan man fortsätta o köra med den i god tro att allt är som det ska.

    Mvh H-engine
    etanolen klarar tidigare tändning ja. Men skillnaden i tändningskurvorna är inte så stora.

    Att köra på lite senare tändning än vad som är optimalt är inte skadligt. Däremot om man kör på alldeles för tidig tändning på bensin då börjar det bli skadligt.

    Gaskonverteringar säger jag inget om det är jag inte insatt i. Kan hända att tändkurvorna skiljer sig mer mellan bensin och biogas än bensin och etanol.
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  19. #19
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    OK, nu vet jag en hel del mer tack vare er. Eftersom jag inte är så intresserad av etanolkörning blir det att byta box. Har kollat runt på bland annat Bildelsbasen men när jag söker på styrbox kommer det upp många olika lådor med olika anslutningar och ingen som verkar passa till det här



    Vad heter styrboxen korrekt uttryckt för att jag ska kunna köpa rätt pryl och vad ska jag tänka på när jag väljer?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Techrace styrbox för bensin och etanol

    den där techraceboxen är kopplad till spridarna, batteriet och alt till lambdasignalen lr MAP sensorn om du har en turbo. för att få bilen helt orginal så behöver du bara ta bort techrace boxen.

    Varför är du inte intresserad av att köra på e85 då?
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

Liknande ämnen

  1. Bensin VS etanol förbränning
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 17:46
  2. etanol vs bensin
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:57
  3. Etanol vs. bensin och hästkrafter OG9-5
    Av chpal56 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •