Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Original avgassystem 9-5 Biopower

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Original avgassystem 9-5 Biopower

    Det gäller bilen i min signatur.

    Jag har börjat tycka att min bil brööölar lite väl mkt under accelration, naturligtvis är det en smaksak om det är för mkt eller ej.

    Det är speciellt vid 2500 rpm som det markant börjar bröla extra mkt. Detta oavsett om jag kör på 95 eller E85.

    Fråga: Vad sitter det för system original på dessa bilar? Gissar på nåt slags 2,5 tum? Låter nästan som om det vore rostfritt? (Brukar enligt mig ha ett annat sound) Kan man hänga dit något annat system som är mer.....hmmmm.... komfortinriktat?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: Original avgassystem 9-5 Biopower

    Hej,

    Originalsystemet är inte rostfritt, och är 2,25" i diameter. Något mer komfortinriktat avgassystem kan jag inte föreställa mig (men då kör jag med dubbla Ferrita så jag har liiite andra referensramar...ha ha...).

    Är du säker på att du inte har en läcka någonstans?

    Kolla samtliga skarvar på avgassystemet (enklast genom att trycka en träkloss mot slutröret med motorn igång och samtidigt lyssna under bilen) samt även infästning vid grenrör, turbo och downpipe.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Original avgassystem 9-5 Biopower

    Bilen gled igenom hos Svensk Bilprovning förra veckan utan anmärkning, frågan är om ett eventuellt läckage hade upptäckts där?

    Jag har provat lite lätt att leta efter läckage men mina öron säger att det inte finns något. Får söka mer noggrant. En okulärbesiktning säger att systemet ser väldigt fräscht ut.

    Står man bakom bilen på tomgång så hörs bara ett dovt sus precis som vanligt, och när man ligger på jämn fart så finns inget alls att anmärka på, då är den väldigt tyst, men det är vid belastning som ljudnivån sticker iväg.

    Nåväl, som jag tidigare har medgett så håller jag nog bara på att bli lite gubbe....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

Liknande ämnen

  1. Grovlek på original avgassystem?
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 11:27
  2. Livslängd på original avgassystem? OG9-5
    Av froderberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 18:18
  3. [LÖST] Dimension original avgassystem OG9-3
    Av Tajger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 18:04
  4. 900 NG 2.0T avgassystem original / mer ljud? >
    Av Favst i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 15:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •