Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 102

Ämne: Små ryck 9-5Aero 03a.

  1. #1

    Små ryck 9-5Aero 03a.

    Hej har små ryckningar i min 9-5 Aero 03a, men bara vid jämn fart i ca 50-70km/h eller vid lägre farter, ligger man i ca 90-100 så går den helt bra, går även bra vid fullgas acceleration, bränsle pump är ny + filter, stift + luftfilter är bytt. känns som den typ går magert? har kollat alla slangar, hitta inget fel mer än backventilen till vevhus vent, så den är ochså bytt.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    Hej har små ryckningar i min 9-5 Aero 03a, men bara vid jämn fart i ca 50-70km/h eller vid lägre farter, ligger man i ca 90-100 så går den helt bra, går även bra vid fullgas acceleration, bränsle pump är ny + filter, stift + luftfilter är bytt. känns som den typ går magert? har kollat alla slangar, hitta inget fel mer än backventilen till vevhus vent, så den är ochså bytt.
    Uffe.
    Kolla dom klassiska felen med, tändstift (byt dom och kolla att det är rätt sort) och DI-kasetten.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Stift är bytt till rätt NGK, ska se om jag kan låna en Di, mer förslag?
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    329

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Spjällhus
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  5. #5

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Kass vevaxellägesgivare.

  6. #6

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    borde inte vevaxelgivare visa sig även på högre varv? eller kan dom på saabarna orsaka små ryck vid låg belastning? spjällhuset har jag nu gjort rent, invändigt får se om det blir någon skillnad? brukar det va spjällets lägesgivare som spökar? eller elmotorn? jobbar på Audi verkstad sen 11år så helt borta är jag inte på felsökning, vet att på 1.8T o automat så kan avlagringarna i gas spjället orsaka ryckningar så därför provade jag även på denna.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    170

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Jag fick samma symtom när hon som tvättar mina strumpor lyckades fylla upp tanken med BF95.

    Löste sig efter drygt halva tanken va förbrukad..och fyllt upp med V-Power.

    Normalt e de inga bekymmer så länge jag kör på BF98.

  8. #8

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    borde inte vevaxelgivare visa sig även på högre varv? eller kan dom på saabarna orsaka små ryck vid låg belastning?
    Det kan nog yttra sig på många sätt. Det är dock en billig och enkel grej att fixa själv.

  9. #9

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Va in på Saab känner dom flesta där, så dom läste av div mätvärden o det såg bra ut sa dom? det fanns ett test prog i tech2 för DI kassetten men det ville dom ej köra, man kunde tydligen bränna katalysatorn om man gjorde det? så jag köpte en ny DI o den går bättre men ej helt bra?
    tycker att nu när jag testat att den ej ger full effekt heller, + små ryckningar, har fullt laddtryck men ändå så accelererar bilen i typ intervaller, ibland drar det mer sen känner man att det tappar effekt för o sen komma tillbaka, fast trycket ligger konstant. Har kollat alla slangar o backventiler utan framgång?
    på Saab trodde dom på en eventuell lambda?
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    Va in på Saab känner dom flesta där, så dom läste av div mätvärden o det såg bra ut sa dom? det fanns ett test prog i tech2 för DI kassetten men det ville dom ej köra, man kunde tydligen bränna katalysatorn om man gjorde det? så jag köpte en ny DI o den går bättre men ej helt bra?
    tycker att nu när jag testat att den ej ger full effekt heller, + små ryckningar, har fullt laddtryck men ändå så accelererar bilen i typ intervaller, ibland drar det mer sen känner man att det tappar effekt för o sen komma tillbaka, fast trycket ligger konstant. Har kollat alla slangar o backventiler utan framgång?
    på Saab trodde dom på en eventuell lambda?
    Uffe.
    Dålig soppapump? Min betedde sig så här med med lite ryck och avsaknad effekt till och från. Visade sig att det var pumpen som var kass.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Soppa pumpen är bytt för mindre än ett år sedan o även filter, enligt kvitton i bilen.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Citat Ursprungligen postat av uffe olsson
    Soppa pumpen är bytt för mindre än ett år sedan o även filter, enligt kvitton i bilen.
    Uffe.
    Fast det är ingen garanti för att den faktiskt är frisk. Jag köpte själv en helt ny pump och monterade i min bil när den väl började rycka men rycken försvann inte. Vart ett till pumpbyte till ytterligare en ny pump innan problemen löstes.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    569

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    [Långskott] Kan det vara så enkelt som att det är AC-kompressorn som du känner av, när den slår av/på?

    Jag har hört fall där det kan ge små men märkbara ryck utan att det egentligen går att finna något fel någonstans [/Långskott]
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  14. #14

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Ska mäta bränsle tryck o kapacitet på pumpen, ac kompressorn är det inte den vet jag hur den känns.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 848

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    [Långskott] Kan det vara så enkelt som att det är AC-kompressorn som du känner av, när den slår av/på?

    Jag har hört fall där det kan ge små men märkbara ryck utan att det egentligen går att finna något fel någonstans [/Långskott]
    Jobbar inte kompressorn i 9-5 med "variabelt deplacement" dvs den slår inte bara av/på som i de tidigare modellerna?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    finns ju en hel den saker som kan orsaka ryck på dom här bilarna och jag tycker varo varannan rycker..

    Di-kassett
    bränslepump
    tändstift
    lmm
    luftläckor
    lambdasond?
    spjällhus
    filter
    vevaxelgivare
    Kontaktfel i nåt av ovanstående?
    vad jag läst nånstans så kan temgivaren på insuget spöka lite med men vet inte hur det stämmer, tar dock bara nån minut att rengöra.

    det är bara sätta sig o pricka av grej efter grej, har själv lite ryck jag ska ta itu med efter att jag redan bytt några saker och ska börja med att mäta vevaxelgivare och sen byta pump för att ljudet går upp o ner i den så den verkar inte helt kry samt rengöra lmm.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  17. #17

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Har nu kollat luftläckor + backventiler, bytt Tändstift + Di kasset, bytt luftmätare, mätt bränsle tryck o mängd o inget fel eller skillnad?
    Ska imorgon byta Vevaxelgivaren, idag när dom läste av åt mig så tyckte dom att det va lite mycket misständningar för att nyss ha raderat o med nya stift o ny Di kasset, får se imorgon om det blir bra, tur man har semester så man har tid o skruva o testa lite.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  18. #18

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Har nu bytt vevaxelgivaren men bilen går fan inte helt bra? små ryck i låga farter ibland väldigt små men dom finns där. Sen under fullgas axeleration så känner man att den typ tappar lite effekt till o från, är inte ett jämnt o fint drag från 3000varv o upp utan effekten varierar till o från. lite lite gran men är ändå där? turbotryck ligger konstant, så det är nå annat som spökar, men vad?
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Kollat magnetventilen? Testa ryck och plugga R-slangen från den och se om problemet kvarstår.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20

    Re: Små ryck 9-5Aero 03a.

    Magnetventil är bytt så den är nu ny, har även testat o rycka bort R slangen men ingen skillnad, som sagt Turbotrycket ligger konstant men ändå så känns det som effekten varierar, typ tändning eller bränsle.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

Liknande ämnen

  1. 9-5 med små ryck
    Av tomfor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 12:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •