Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Att söka i forumet

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Fy inte söka på 9000

    Citat Ursprungligen postat av Pryltorget säljes
    Följande ord i din sökfråga ignorerades eftersom de är för vanliga: 9000.
    Hörrö mitt kära forum det tycker jag du ska skita i, rent ut sagt. Vill jag söka på 9000 så vill jag, du ska inte filosofera så jäkla mycket utan utföra order. Basta.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Fy inte söka på 9000

    Jag håller med! Jag ska ta sökfunktionen i örat när tillfälle ges ...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  3. #3
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356

    Re: Fy inte söka på 9000

    Samma meddelande om man söker på [saab v4]..
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Fy inte söka på 9000

    samma sak på 9-5, 95 och JT. Lite svårt att försöka hitta rätt trådar när såna ord/siffror/beteckningar inte kan vara med.

    Exnär jag sökte: "Sökterm använd: jt +avgassystem ignorerat: jt"
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Fy inte söka på 9000

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    samma sak på 9-5, 95 och JT. Lite svårt att försöka hitta rätt trådar när såna ord/siffror/beteckningar inte kan vara med.

    Exnär jag sökte: "Sökterm använd: jt +avgassystem ignorerat: jt"
    Som tips kan man använda google istället. Sök på (som exempel);
    Kod:
    site:forum.saabturboclub.com +JT +avgassystem +9000
    Vet inte om det underlättar nämnvärt men...

    Och använder du Firefox kan du använda den inbyggda versionen av snabbsökning som kombination.

    Skapa ett nytt bokmärke (CTRL + B underlättar) och fyll i (jag har engelsk version av FF men ni förstår ändå);
    Namn: Valfritt
    Location: http://www.google.se/search?q=site:f...rboclub.com+%s
    Keyword: s (också valfritt)

    Detta gör att du kan skriva in 's <vad du söker efter>' direkt i adressfältet och... Voilá! Det kan vara att google klagar lite, då sökningen efterliknar vanliga spambottars sökningar, men det är ingen fara. Du får kanske fylla i ett säkerhetsord, men å andra sidan får du resultat som förhoppningsvis fungerar.

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Fy inte söka på 9000

    Men det är ju så dumt att det inte finns!!

    Om jag vill söka på "koppling" och "9-3" så går inte det...

    Vem kan ge mig ett vettigt svar på varför man inte får ha med modellbeteckningar i sökfrasen???
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Fy inte söka på 9000

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Vem kan ge mig ett vettigt svar på varför man inte får ha med modellbeteckningar i sökfrasen???
    Det handlar ju inte specifikt om "modellbeteckningar" utan om att alltför vanliga fraser inte funkar.
    Jag vet att root beskrivit anledningen till detta vilken jag också har citerat i något inlägg vilket förmodligen rök i forumuppdateringen.

    Skall se om jag hittar root:s tydliga förklaring istället för att försöka krångla till det själv.

    Tillsvidare funkar metoden beskriven av JAM ovan ganska bra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116

    Re: Fy inte söka på 9000

    Det är ganska störande att inte kunna söka på 9000.
    Batterierna i larmdosan till min 9000 -98 verkar vara dåliga, jag försökte söka om det är nåt speciellt knep eller om det bara var att byta till nya rakt av.
    men hittade jag något? ICKE, 9000 ignoreras hela tiden.

    Informationen finns med största säkerhet på detta eminenta forum, men det går inte söka på 9000, hur man gör på en 9-5 kommer flera sidor info om när jag söker på 9000 som ignoreras?

    Jag säger som sverker, ska det vara så?
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Fy inte söka på 9000

    Citat Ursprungligen postat av Sven
    Jag säger som sverker, ska det vara så?
    Nej, men om du istället för att skriva inlägget sökt under tiden hade du ändå hittat detta inlägg med flera:http://forum.saabturboclub.com/viewt...3%A4rrkontroll

    Ni försöker ju knappt använda de verktyg som trots allt finns.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116

    Re: Fy inte söka på 9000

    Nu är det bytt å klart, jag tog till instruktionsboken istället.
    4 CR2016 blev det hos Clas i sjön, båda funkade kanon efter det
    I boken stod även att man skulle trycka 5 gånger på den vänstra knappen, men det behövdes inte.

    Clas i sjön tog förresten 20 kr styck för varta cr2016, klart prisvärt. Feltema tog 29,90?
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  11. #11

    Sök svårigheter

    Jag kan tycka att det är ganska svårt att söka på forumet.

    Om man är ute efter något specifikt som något på en växellåda på en saab 9-5 2.0t.

    Antingen får man söka och söka med vissa problem med vissa sökord. Eller så får man göra jätte grova sökningar och leta i massor av trådar.

    Vissa här som är kunniga och inte novis som jag kan ge modell beteckningar på exempelvis växellådor men jag som inte kan dom har lite svårt att söka på sånt.

    Skulle det inte vara möjligt att få ett mer avancerat forum där man delar upp t.ex. hjälpforum för motor mm i modeller. 9-5, 9-3 osv. Visst vissa saker är ju samma för flera modeller men då kanske man kan klicka i kryssrutor om man nu känner till för vilka modeller det faktiska problemet eller hjälpen gäller.

    Dom flesta forum börjar ha dessa problem tycker jag. Speciellt sporthoj som börjar bli gigantiskt. Startar men en tråd så får man ofta svaret att denna tråd redan finns.

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458

    Re: Sök svårigheter

    Att dela upp forumet ytterligare har det pratats om massor av gånger. Och visst finns det en del fördelar. Men i varje diskussion så har det slutat med att den indelningen som är, troligtvis är bättre ändå. Däremot är det givetvis tråkigt att det inte går att söka på t.ex modellbeteckningar och andra korta ord. Frågan är bara vad man skall göra åt det. Jag tror nog att root är väldigt intresserad av genomtänkta förslag.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Sök svårigheter

    Finns en tråd om detta sedan tidigare. Inget nytt som kommit fram, men ändå... viewtopic.php?f=11&t=248912


    ...och där finner vi detta svar, som är ganska smart...
    viewtopic.php?p=1802028#p1802028

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    En annan del av Sverige
    Inlägg
    41

    Att söka i forumet

    Hej,

    Jag funderar på hur jag gör för att söka i forumet. Allt funkar bra men när jag vill söka på 9-5 så funkar det inte alls. Kanske finns tråd om detta men jag hittar den inte iaf. Har provat: 9-5 "9-5" +9-5 utan resultat.

    Tacksam för en hint

    /Per

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Att söka i forumet

    Har man svårt att söka så har jag förståelse för att man inte hittar dessa två trådar...

    viewtopic.php?f=11&t=261251

    viewtopic.php?f=11&t=248912

    Mvh Johan

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    En annan del av Sverige
    Inlägg
    41

    Re: Att söka i forumet

    Tack!
    Tänkte inte på att leta under förslagslådan
    Mvh. Per

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737

    Re: Att söka i forumet

    Fortsätt gärna i trådarna som Soundcorp länkade till så låser jag denna.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    33

    Re: Sök svårigheter

    Det med modell beteckningar mm är inställninger man får göra i förumet. Men en nackdel är att gota korta dök är tex en jäkla massa svar. Liksa så tex saab 9000 förmånga träffar är med inställnings sak. allt har fördelar och nackdelar men indelning i nodell är ju klar fördel i sök anseede då det kanske är lite lättare att söka. för söker man tex saab9-5 turboras kan det ju likväl komma upp jag köppte en 9-3 som hade turboras likt saab9-5. Men dessa forum är inte helt perfeckta och kommer alldrig bli det heller likt phpbb 2-3 php-fucion mm mm jag tycker iaf tråtts små buggar att dessa forum fungerar mycke mycke bra: Så admin ska ha myck creds för jobbet denna lagt ned det kan vara ett helvete ibland. Själv har jag skrivit många forum själv php är lätt men ej helt 100%ig så är det bara.
    Pa
    Säger bara turbo ska det vara.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    110

    varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Som ovan. Blir lite knasigt att använda sökfunktionen då det ej går att söka på 9-5. Kan man skriva på nått annat sätt för att ej få felmeddelande?

    MVH Kalle
    Saab 9-5 2,0t -98

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Tyvärr är det så att för att kunna söka på "ord" med mindre än 4 bokstäver så skulle det kräva oändligt mer av servern som kör forumet både utrymme- och kraftmässigt eftersom det är väldigt många fler ord som skulle indexeras (titta bara på detta inlägg). Vi har inte tillgång till den kraft som google har i sina servercenter så därför är det smart att göra just det, använda google om man inte lyckas med den interna sökmotorn.

    Ett tips är att lägga till +site:forum.saabturboclub.com för att be google att inte söka någon annan stans än just här på vårt mysiga forum

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •