Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Att söka i forumet

  1. #21
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Nu var det ett tag sedan jag hackade med phpbb men visst går det väl att be den indexera just orden 9-5, 9-3, 900 och annat saabspecifikt, men i övrigt ignorera alla ord med mindre än 4 tecken?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #22
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Den tanken har jag också varit inne på, att tillåta en begränsad ordlista av korta ord. T.ex modellbeteckningar. Det har också sagts att det jobbas på, eller utvärderas, en sådan lösning så vi får väl se vad det blir av det. Jag tycker det låter klockrent.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Tjena.

    I teorin så tar det lika mycket kräm av servern att söka på "9-5" som att söka på "har" om båda orden inte är indexerade. Men det kan variera beroende på hur man söker i innehållet.

    En standard sökmotor som oftast följer med i typ phpbb (då jag sysslade med phpbb iaf.) jobbar med enkla kriterier där man söker av hela innehållet om datan inte är indexerad och letar efter ett ord som är 3 tecken långt samt som innehåller 9-5 i följd.

    Bygger man vidare på lösningen och vill minimera belastningen under själva söktillfället så indexerar man dessa ord enligt ett eget krav eller enligt de mest använda orden.. etc. det innebär att vid ett söktillfälle där indexering är utförd av det aktuella ordet så letar man i en "separat" databas och söker på det innehåll som faktiskt använder orden 9-5 och inte hela innehållet på sidan.
    Detta gör att servrarna inte behöver jobba lika mycket vid själva söktillfället men som kräver mer laggringsyta. Sen för att inte nämna belastningen under själva indexeringen. Men det kan också läggas upp på flera olika sätt.

    Ett upplägg kan vara att man indexerar 9-5, 9-3 mfl. under nätterna då belastningen av sidan är som lägst. Men det medför att nya poster som inte har indexerats inte hittas. Då kan man tillåta en hel sökning eller helt enkelt visa att inga psoter finns med det angivna kriteriet. Still.. Det kräver fortfarande mer yta då indexeringar av den här typen förmodligen inte har gjorts.

    Nu kanske jag är helt ute och cyklar men så tror jag att det ligger till.

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Visst vore detta bra att indexera även "9-5" och "9-3" men likf*rbannat förekommer det ändå att folk tror sig äga en "95" eller "93" istället för det mer vedertagna "9-5" respektive "9-3".

    Inte ens "9000" går fri då det är mycket tuffare att skriva "9k"utan tanke på att det skall vara sökbart för andra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Frågan är om de poster med "95" som angivelse för deras modell är något att hitta vi sökfunktionen. Kan man inte ens vilken bilmodell man äger så kan nog inte innehållet vara så intressant att hitta heller? Tänker på indexeringen då såklart.

    Att folk söker efter en 9-5:a m.h.a. "95" men inte finner något är nog något som man kommer på själv under tidens gång, tror jag.

    Fast man vet aldrig.

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Visst vore detta bra att indexera även "9-5" och "9-3" men likf*rbannat förekommer det ändå att folk tror sig äga en "95" eller "93" istället för det mer vedertagna "9-5" respektive "9-3".

    Inte ens "9000" går fri då det är mycket tuffare att skriva "9k"utan tanke på att det skall vara sökbart för andra.
    En sak till som inte är bra är när den som startar en tråd säger att frågan som ställs gäller bilen i signaturen. En signatur kan man ändra från dag till dag och då kan tråden i vissa fall bli helt värdelös när man vid ett senare tillfälle inte vet vad för bilmodell det handlar om.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Visst vore detta bra att indexera även "9-5" och "9-3" men likf*rbannat förekommer det ändå att folk tror sig äga en "95" eller "93" istället för det mer vedertagna "9-5" respektive "9-3".

    Inte ens "9000" går fri då det är mycket tuffare att skriva "9k"utan tanke på att det skall vara sökbart för andra.
    En sak till som inte är bra är när den som startar en tråd säger att frågan som ställs gäller bilen i signaturen. En signatur kan man ändra från dag till dag och då kan tråden i vissa fall bli helt värdelös när man vid ett senare tillfälle inte vet vad för bilmodell det handlar om.
    Korrekt och jag förvånas många gånger dagligen över varför man inte orkar skriva en tydlig trådrubrik eller ännu hellre liksom i den här trådens rubrik föredömligt rymmer hela frågeställningen när det låter sig göras.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Det är faktiskt så att forumet indexerar ner till 3 bokstäver, jag hade fel. Däremot är det någon teknikalitet som gör att den inte indexerar 9-5 och 9-3. Antagligen eftersom sökfunktionen tolkar det som 2 ord sammanbundna och orden är för små (endast ett tecken) för att indexeras.

    Edit:
    Och, det stämmer. Tydligen är det ett problem med att söka på "ord" som innehåller bindestreck. Bindestrecket tolkas per definition som en ord-avdelare och följdaktligen så kan inte 9-3 och 9-5 indexeras som ett enda ord. Tyvärr finns det inte någon fix för det heller. Man kan fixa sökningen så att man kan söka på ord som innehåller bindestreck, men även då så måste ordlängden före och efter bindestrecket uppfylla kravet på minsta teckenlängd, i vårt fall 3 tecken. Att implementera fixen och dra ner indexeringen till ett tecken bedömer jag som ett dåligt alternativ.
    Kanske borde vi spola sökfunktionen helt och länka till en specialsökning på google och låta dem ta smällen

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Bollman: Med att det inte går förutsätter jag att du menar med nuvarande söksystem i phpBB?

    Nu är inte detta ett jätteproblem för mig, men visst vore det kul att kunna söka på 9-5.

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Enligt dokumentationen är det en kombination av phpBB och MySQL som gör att - inte kan tolkas som något annat än en ordavdelare.
    Man kan alltså fixa till så att den kan söka på ord med - i, men tyvärr så blir det ändå så att det tolkas som 2 ord sammanbundna med ett -. Det innebär att orden på båda sidor om - måste uppnå kravet på lägsta antal tecken.

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Urshäckta mig !

    men + betyder att ett ord skall finnas med - betyder att ett ord inte skall vara med = NOT typ.
    Och + behövs bara på andra ordet om man vill ha and =att båda orden skall finnas med (eller så skriver man and)


    Således en trevlig standard.

    vilket betyder att följande sökning med vissa motorer

    +nisse-stina

    betyder att texten nisse skall finnas med men inte stina i texten.
    Men man brukar kunna använda and or samt not <> också.

    Men 9-5 faller på tecken längden här då det är två tecken (operanden räknas inte)

    Tjohoo

    Mvh
    Z/OS
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Nytt urschäckta mig.

    Att indexera den textmassa som förändras på detta forum dagligen är nada problem.
    Jag tror att man medvetet valt att inte indexera på alltför vanliga ord för att man inte skall få upp alla sidor typ.
    korta ord samt väldigt vanliga ord är inte med.

    mvh

    JCL
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  13. #33
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Det, och att sökningen i phpBB/MySQL inte är direkt snäll mot CPUn. Det finns en anledning till att det finns en begränsning på hur många sökningar man får göra per tidsenhet. Själva skapandet av indexet sker också när man trycker på skicka-knappen vilket gör att lasten inte koncentreras till nattetid.

  14. #34
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Phpbb,s eget forum (http://www.phpbb.com/community/index.php) har en addon som ger ett sökfält med google som sökmotor. (Vanliga sökmotorn verkar finnas kvar också och kan användas om man vill det beroende på om man använder sökfältet alternativt trycker på den vanliga "sök")

    Med Google: http://www.phpbb.com/search/?q=saab
    Med PHPBB: http://www.phpbb.com/community/searc...&submit=Search

    Finns lite om ämnet..

    http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=1444775
    http://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=229381
    http://www.phpbb.com/customise/db/mod/google_search/
    http://www.phpbb.com/customise/db/mod/g ... h/details/

    Själv är jag för dåligt insatt för att se om det kan vara något för oss. Enda jag kan konstatera är att "google är din vän"
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #35
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Det är väl i de banorna jag också har tänkt. Det känns lite som att det är en dålig grej att driva en egen, dålig, sökfunktion när man kan utnyttja google istället.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Kongo du hann före mig, tänkte också på en integration av googles monster index ^^.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm Norrort
    Inlägg
    155

    Re: varför går det ej söka på 9-5 i sökfunktionen?

    Jag håller med andra!!

    Tycker att det ju är väldigt märkligt att när man söker på ngt, t.ex.
    "byta vindruta 9000", så ignoreras 9000, så man får sitta där med 47 sidor med trådar om hur man byter vindruta på 9-5:o, 9-3:or, 99:or med mera..

    Och k a n s k e man håller ut till sida 37, där man hittar ngt som berör den modell man söker..


    Kan ni inte ta o "snäppa upp" sökmotorn lite nu, så att man kan söka modellspecifikt??


    Hälsar


    Uffe
    Kör 9K CSE 2,3T Uhr stage3 A50 -97 3"
    Medl #4432 Mob 0736993250
    "SAAB - ger dig viingar" (Nu ännu större vingar)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •