Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Viken tigsvets använder du?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Viken tigsvets använder du?

    Funderar på ny tigmaskin till hemmagaraget. Har kört en del olika och kommit fram till att enfas är för klent för mej när det gäller AC och vattenkylt är nog ett måste vid alusvetsning-visst IMS och liknande "180" svetsar funkar hyfsat i tunnare gods som gavlar till llk och durkalu men inget grövre.
    Vågar man köpa en 3fas kinatig "315 A " vattenkyld med gaspedal eller är det bara att bita i det sura äpplet och gå till sin lokala åf och köpa en Svensk/Dansk/Finsk maskin för minst 4ggr pengarna?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Re: Viken tigsvets använder du?

    Du får vad du betalar för gäller helt klart vid svetsköp! En markant skillnad mellan kvalité och "kvalité".
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Viken tigsvets använder du?

    Berätta mera! Vad har du för koll när det gäller svetsar?
    Min fråga gällde någon form av svets för lättare garagebruk(hempul)
    På jobbet är det nästan bara gula maskiner som gäller men jag känner att det är lite mkt pengar för en sådan pjäs.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Viken tigsvets använder du?

    Ska inte komma och skryta! Men jag jobbar som servicetekniker inom kategorin SVETS! Och är licensierad tekinker för Kemppi!

    Det första vi måste reda ut är hur mycket pengar du vill lägga? Samt ska du köra ALU?
    Vatten eller gaskylt? Gas måste du alltid ha men för vilken storlek?

    Fotpedal är samma som remotecontrolled med vilken utrustning som helst!

    Vad har du för uttag hemma i garaget beroende på hur mycket ström du skall ta ut! 315A är obetydligt i DC sammanhang! Skall du köra RF eller annar så klarar du utan problem 3-5mm med 250A skall du köra leglerade metaller t.ex mässing & Alu så är det AC/DC som gäller, metallen är mjukare så du behöver aldrig mer än 250A inom Bilindustrin!


    Dra ett PM om du vill ha lite tips


    J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Re: Viken tigsvets använder du?

    Jag är inte någon yrkessvetsare men jag har hunnit prova flertal maskiner av olika märken och märkt en skillnad på dessa. Av dessa maskiner ligger märkesmaskinerna närmast hjärtat iafall för mig. Faktum är nog att om man inte har prövat olika maskiner så får man nog inte samma uppfattning om ett sämre märke. Jag tycker faktist du borde pröva en billigare maskin först, och sen pröva en dyrare maskin och sedan bilda en egen åsikt om vad du gillar bäst och huruvida det funkar för dig. Det är verkligen ett personligt val.

    Lycka till.

    EDIT: Lyssna på Johannyman's goda råd!
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Viken tigsvets använder du?

    Citat Ursprungligen postat av Kurisuchianu
    Jag är inte någon yrkessvetsare men jag har hunnit prova flertal maskiner av olika märken och märkt en skillnad på dessa. Av dessa maskiner ligger märkesmaskinerna närmast hjärtat iafall för mig. Faktum är nog att om man inte har prövat olika maskiner så får man nog inte samma uppfattning om ett sämre märke. Jag tycker faktist du borde pröva en billigare maskin först, och sen pröva en dyrare maskin och sedan bilda en egen åsikt om vad du gillar bäst och huruvida det funkar för dig. Det är verkligen ett personligt val.

    Lycka till.

    EDIT: Lyssna på Johannyman's goda råd!

    Spank you kul att kunna hjälpa till med det man iallafall kan! Personligen skulle jag ledigt lägga en 4 lax extra för en kemppi eller esab istället för en kinapuff!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800

    Re: Viken tigsvets använder du?

    Ett tips: Prova inte en dyrare svets om du tänkt köpa en billigare. Det blir så dyrt...
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Viken tigsvets använder du?

    Tack för svaren! Jag trodde jag var tydligare men jag tycker inte att det räcker med enfas vid AC-svetsning ( har provat några ) men inte blivit nöjd.
    Och vatttenkylt tycker jag känns som ett absolut måste vid just lite grövre svetsning med AC.
    Köpte en 400A Esab pulsmig till jobbet nu i våras och den går ju som en dröm i aluminium,men kanske lite för många dollar till hemmagarget...
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Viken tigsvets använder du?

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Tack för svaren! Jag trodde jag var tydligare men jag tycker inte att det räcker med enfas vid AC-svetsning ( har provat några ) men inte blivit nöjd.
    Och vatttenkylt tycker jag känns som ett absolut måste vid just lite grövre svetsning med AC.
    Köpte en 400A Esab pulsmig till jobbet nu i våras och den går ju som en dröm i aluminium,men kanske lite för många dollar till hemmagarget...
    Mvh
    Kemppis minsta ACDC heter Mastertig 2500 MLS AC/DC och med en procooler 10 samt en enklare variant av panel så får du räkna med en 30-35 kingsize-laxar! Och då är inte detta inklusive statens bit av kakan, dvs momsen!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Viken tigsvets använder du?

    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Ett tips: Prova inte en dyrare svets om du tänkt köpa en billigare. Det blir så dyrt...


    Marz

Liknande ämnen

  1. saab 9000 aero viken turbo?
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 14:01
  2. Rabatt på Kemindepan.se? Till viken nytta?
    Av Mr Aero i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 12:48
  3. Viken soppapump blir bäst?
    Av Manick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 18:22
  4. viken bil ska man köpa????
    Av 2,3 POWER i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 13:12
  5. Viken IC ?
    Av Mr cba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 13:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •