Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    Med anledning av avslöjandena att Landshövdingen på Gotland Marianne Samuelsson beviljat dispens för byggnader inom strandskyddat område med motiveringen att "Han (fastighetsägaren) är ju Gotland störste företagare"
    har "entreprenören" Johan Staël von Holstein skrivit följande debattartikel i Expressen:
    http://www.expressen.se/debatt/1.165...ka-ha-graddfil där han hävdar:
    "Företagare bör få tillgång till attraktiva tomter, extra bygglovsrätter och förtur till golfklubbar. Och varför inte adlas av kungen?"
    och att anledningen till att någon anmärker på detta enbart beror på jantelagen.

    Själv har jag inget mot att man belönar de som gjort något bra, oavsett om man är entreprenör eller kommunalanställd men att låta våra myndigheter skall göra detta genom att bryta mot gällande lagar och bestämmelser finner jag lite osmakligt.

    Jag upprörs dock inte så mycket i sak av det på Gotland inträffade utan litar på att saken kommer att utredas i vederbörlig ordning.

    Inte heller tycker jag att någon skugga bör falla på fastighetsägaren, oavsett om han är företagare eller ej, annat än att han naturligtvis borde ha sökt bygglov INNAN han byggde.

    Att detta fått så stora proportioner beror i mina ögon inte alls så mycket på "Jante" som vissa hävdar utan istället på att för många av oss är PRINCIPEN om likhet inför lagen gällande samtliga medborgare det primära.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    109

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    Ursäkta att jag säger de.. men sicket jävla flan!
    För andra sommaren i rad tar han ingen semester.
    Ja det är han nog fan inte ensam om, oavsett gräddfil eller inte.

    tycker egentligen att det är skitsamma om han får bygga sitt hus där eller inte, men det skall vara lika för grannen som också ville bygga men ej fick rätt.
    Finns ju en anledning till att det finns lagar kanske.
    Att man skulle stå över dessa bara för att man har gott om pengar är absurt.

    nä ner på jorden med han....

    /D
    9-3SS Vector

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    Eftersom det är en OT-tråd tar jag mig friheten att kommentera "kommentatorn" till Samuelsson-affären Johan Staël von Holstein:

    Jag vet faktiskt inte om JSvH verkligen har alla dessa åsikter han ger uttryck för eller om bara gillar att sticka ut hakan?
    Det verkar ju dock som att han själv tycker sig ha större rättigheter än icke-entreprenörer: http://stockholm.expressen.se/nyhete...ade-trafikkaos (Hade jag varit busschaufför hade jag nog gasat.)

    Möjligen att det var efter den senaste semester han haft men i november 2007 skrev han hemkommen från en veckas semestrande i Dubai att han tyckte att vi i Sverige skulle importera billiga gästarbetare från Asien och därmed bygga upp samma välstånd som i Dubai: http://www.metro.se/se/article/2007/...2-45/index.xml

    Själv tycker jag det verkar naivt men som sagt, hans idéer uppmärksammas ju både i media och av mig så i det avseendet funkar hans kaxighet.

    Vad gäller att ta semester verkar han trots att det inte blev någon detta år ha haft en del av denna varan ändå då han enligt egna uppgifter haft 7 år ledigt under sin karriär:
    http://internetworld.idg.se/2.1006/1.177672

    – Problemet är att jag ligger tolv år efter. Hade jag varit 33 år idag hade det varit en annan sak. Men jag har förlorat fem år på ett företag som inte blev något, och tagit sju sabbatsår. Nu är jag 45 år och vill hellre vara med min familj och mina barn.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    nog att det är bra att underlätta för företagare och företag, men är det verkligen på detta sättet man gör det?

    Sen så verkar ju detta vara gamla saker man river upp?
    nyhetstorka eller varför har det kommit upp så här?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    nog att det är bra att underlätta för företagare och företag, men är det verkligen på detta sättet man gör det?
    Fast i fallet med att låta honom bygga på sin bostadsfastighet gäller det väl knappast så mycket företaget som privatpersonen vilken också är företagare till yrket?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Sen så verkar ju detta vara gamla saker man river upp?
    nyhetstorka eller varför har det kommit upp så här?
    Vissa av byggationerna är ju riktigt gamla men det var väl i mars i år mötet med landshövdingen som spelades in ägde rum? Det kan ju vara så att de inom länsstyrelsen som gjorde inspelningen först försökt protestera internt och när detta misslyckats som sista åtgärd kontaktade media?

    Men visst har du en poäng Pumba, det dyker allt som oftast i media upp väldigt gamla händelser om inga andra nyheter inträffat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    Finns det verkligen folk som lyssnar på JSvH ?
    Tycker han är pinsam. Låter som han med sitt självutnämnda entrepnörskap är guds gåva till mänskligheten

  7. #7

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    nog att det är bra att underlätta för företagare och företag, men är det verkligen på detta sättet man gör det?
    Fast i fallet med att låta honom bygga på sin bostadsfastighet gäller det väl knappast så mycket företaget som privatpersonen vilken också är företagare till yrket?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Sen så verkar ju detta vara gamla saker man river upp?
    nyhetstorka eller varför har det kommit upp så här?
    Vissa av byggationerna är ju riktigt gamla men det var väl i mars i år mötet med landshövdingen som spelades in ägde rum? Det kan ju vara så att de inom länsstyrelsen som gjorde inspelningen först försökt protestera internt och när detta misslyckats som sista åtgärd kontaktade media?

    Men visst har du en poäng Pumba, det dyker allt som oftast i media upp väldigt gamla händelser om inga andra nyheter inträffat.
    kanske kan det vara så att all media inte är med på alla möten, och kan direktreferera.
    dom tar nog upp det omgående efter att dom fått kännedom om det och en kort snabb kontroll.
    JAGUAR - spinner som en katt

  8. #8

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    nu skall hon ju till herr odell i alla fall...
    JAGUAR - spinner som en katt

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    0

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    Nja Anledningen till att det skrevs nu är väl att riksmedierna inte tar upp allt som hänt utan bara det "intressantaste" Det har varit en del andra skriverier om henne i lokaltidningarn men allt det har inte nåt till riksmedierna. Detta uppmärksammades tillsammans med andra aktuella händelser kring henne, dock är vissa delar kanske bara intressant för oss gotlänningar. Kolla gärna www.helagotland.se vad dom lokala tidningarna skriver...
    Tillbaka i turboträsket - igen
    Kör:Saab 9-3 2,0t -01 med BSR steg 1 , Peugeot 806 2,0 -00
    Tidigre: 9000T -90, 99 aut, mfl av andra märken

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    klart dom ska ha gräddfil...
    1000-2000 anställda: bygga som man vill.
    2000-3000 anställda: inte betala skatt
    3000-4000 anställda: rätt till politiskt inflytande
    4000- anställda: inte kunna åtalas för nåt.. men vänta nu.. en sån position finns ju redan... kungen.

    Är det nån mening med lagar om dom inte ska gälla alla?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    4000- anställda: inte kunna åtalas för nåt.. men vänta nu.. en sån position finns ju redan... kungen.
    Åh vad jag älskar kungahuset, är det inte så att i en demokrati så ska man inte kunna ärva en titel? Att se i tidningen hur våra små prinsessor shoppar i NY, eller lapar sol på Rivieran för våra skattepengar, det får mig att må så underbart bra.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    klart dom ska ha gräddfil...
    1000-2000 anställda: bygga som man vill.
    2000-3000 anställda: inte betala skatt
    3000-4000 anställda: rätt till politiskt inflytande
    4000- anställda: inte kunna åtalas för nåt.. men vänta nu.. en sån position finns ju redan... kungen.
    Själv kommer jag ju osökt att tänka på Berlusconi.
    Happy Festivus - for the rest of us!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    ja han är ett praktexempel på en som skott sig ordentligt.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    Intressant diskussion som förs på aftonbladet, många borgare menar att sossarna fört en liknande politik under lång tid utan samma mediapåslag och att de som hackar på Samuelsson är hycklare.

    Skitsnack säger jag, hade media fått nys om en liknande skandal hade det blåsts upp så mycket det bara går oavsett politisk färg.

    En del menar att Saumelsson gjort helt rätt eftersom det främjar näringslivet, personligen tycker jag nog att det måste finnas andra sätt att ge näringslivet en morot än att gå förbi gällande lagar och regler.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3306001.svd

    Citat Ursprungligen postat av Mats Odell
    Han säger att han tillsammans med Marianne Samuelsson diskuterat frågan och att de kommit fram till beslutet.

    – Vi har gjort en noggrann analys och kommit överens om att det inte fungerar för henne att fortsätta som myndighetschef.
    "kommit överens om.." på minner inte så lite om när Bosse Ringholm satt och mässade när Inga-Britt Ahlenius sparkats.

    Sen vete tusan om inte uttalandet om hennes egen konspirationsteori gjorde motsatt verkan: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3304905.svd
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    Citat Ursprungligen postat av LM

    Sen vete tusan om inte uttalandet om hennes egen konspirationsteori gjorde motsatt verkan: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3304905.svd
    tog hon inte tillbaka det om att hon var utsatt av ilojala medarbetare?
    JAGUAR - spinner som en katt

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Likhet inför lagen eller gräddfil för vissa?

    Ännu en aspekt som jag inte håller med om men ändå är intressant att diskutera: http://newsmill.se/artikel/2009/08/0...-hon-ar-kvinna
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Lykttorkare som stannar i olika lägen?
    Av XGranis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:07
  2. Skitläskiga lägen =/
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 15:14
  3. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 02:03
  4. US-Blinkers och lagen...
    Av CrystalMethod i forum Allmänt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •