Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Eget byte av kamkedja 9-3 og

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10

    Eget byte av kamkedja 9-3 og

    Hej!
    Har inplanerat att byta kamkedja med balansaxelkedja samt lyfta toppen i helgen. Skulle behöva lite råd och tips från någon som har gjort detta tidigare själv! Bilen i fråga är en 9-3 Viggen -99. Hur smidigt är det även att göra detta med motorn kvar i bilen?
    Tacksam för svar!


    //Marcus

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Eget byte av kamkedja 9-3 og

    När jag bytte kedjor mm på min og9-3Aero -00 (tog dock inte bort toppen) så fanns det gott om plats när jag flyttat motorn drygt 10 cm i sidled. Utan att flytta motorn i sidled är det omöjligt att komma åt.

    Jag hade samtidigt tagit bort växellådan så jag vet inte om det går att flytta motorn så mycket i sidled med lådan kvar på motorn.

    Söker du på forumet och nätet så hittar du rätt mycket skrivet om denna operation (med motorn kvar i bilen) på en ng900/og9-3.

    Per L

  3. #3

    Re: Eget byte av kamkedja 9-3 og

    på 9-3 går de utmärkt att byta kejor med motorn i och utan att flytta den, (endast lossa H-motorfäste)
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10

    Re: Eget byte av kamkedja 9-3 og

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    När jag bytte kedjor mm på min og9-3Aero -00 (tog dock inte bort toppen) så fanns det gott om plats när jag flyttat motorn drygt 10 cm i sidled. Utan att flytta motorn i sidled är det omöjligt att komma åt.

    Jag hade samtidigt tagit bort växellådan så jag vet inte om det går att flytta motorn så mycket i sidled med lådan kvar på motorn.

    Söker du på forumet och nätet så hittar du rätt mycket skrivet om denna operation (med motorn kvar i bilen) på en ng900/og9-3.

    Per L
    Ok, tänkte väl att man var tvungen att få ut motorn lite. Blir lite väl trångt annars.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10

    Re: Eget byte av kamkedja 9-3 og

    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    på 9-3 går de utmärkt att byta kejor med motorn i och utan att flytta den, (endast lossa H-motorfäste)
    Ok, sen släppa ner motorn lite så man kommer åt bättre? Är man tvungen att ta bort oljepumpen om man tar bort toppen och går det att få bort kamkedjekåpan om styrstiften sitter kvar eller måste dom bort?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Eget byte av kamkedja 9-3 og

    Oljepumpen sitter i kamkedjekåpan (runt vevaxeln) och försvinner därmed automatiskt när kåpan tas bort.

    Jag tog dock bort oljetråget för att kamkedjekåpan skulle sitta mindre i kläm när jag tog bort den (toppen satt ju kvar).

    Kamkedjekåpans styrstift kan sitta kvar. Det hade i alla fall jag. Fast jag ser att Haynes rekommenderar att man skall ta bort dom. Åtminstone minskar man nog risken för att förstöra toppackningen (om toppen sitter kvar) om dom tas bort.

    Jag tror inte att du behöver släppa ner motorn något. Det räcker med att göra mer plats i sidled.
    Och jag undrar om det verkligen går att ta bort kamkedjekåpan om motorn inte flyttas i sidled (enligt inlägget ovan). Jag har hittills aldrig läst att någon lyckats med det på en ng900/og9-3.
    Vore intressant om Tim900turbo berättade litet mer om hur han gjorde för jag skulle tro att jobbet med att byta kedjor mm blir väldigt mycket lättare om motorn kan sitta kvar. Kan tex subframen sitta kvar. Kan hjulupphängning och drivaxlar sitta kvar? Osv

    Per L

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10

    Re: Eget byte av kamkedja 9-3 og

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Oljepumpen sitter i kamkedjekåpan (runt vevaxeln) och försvinner därmed automatiskt när kåpan tas bort.

    Jag tog dock bort oljetråget för att kamkedjekåpan skulle sitta mindre i kläm när jag tog bort den (toppen satt ju kvar).

    Kamkedjekåpans styrstift kan sitta kvar. Det hade i alla fall jag. Fast jag ser att Haynes rekommenderar att man skall ta bort dom. Åtminstone minskar man nog risken för att förstöra toppackningen (om toppen sitter kvar) om dom tas bort.

    Jag tror inte att du behöver släppa ner motorn något. Det räcker med att göra mer plats i sidled.
    Och jag undrar om det verkligen går att ta bort kamkedjekåpan om motorn inte flyttas i sidled (enligt inlägget ovan). Jag har hittills aldrig läst att någon lyckats med det på en ng900/og9-3.
    Vore intressant om Tim900turbo berättade litet mer om hur han gjorde för jag skulle tro att jobbet med att byta kedjor mm blir väldigt mycket lättare om motorn kan sitta kvar. Kan tex subframen sitta kvar. Kan hjulupphängning och drivaxlar sitta kvar? Osv

    Per L
    Ok. I specifikationerna som jag läste så var man tvungen att ta bort oljepumpen från kåpan för att i sin tur få bort kåpan. Men det problemet har man kanske bara då toppen sitter kvar och tråget!
    Jag tar bort motorfästet och ser hur mycket jag kan få den i sidled för att sedan få bort kåpan. Känns lite träligt att behöva riva lådan för att få motorn i sidled...

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Eget byte av kamkedja 9-3 og

    Du behöver inte riva bort lådan för att kunna skjuta motorn tillräckligt i sidled för att ta bort kamkedjekåpan. Däremot går den nog inte att skjuta lika mycket i sidled som om lådan är borta skulle jag gissa.
    Men kolla först om du kan ta bort kåpan utan att skjuta motorn i sidled.

    Per L

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10

    Re: Eget byte av kamkedja 9-3 og

    Ok, kolla om Tim900turbo:s idé funkar i praktiken! Ska redogöra sen efter helgen hur det gått och vad som är möjligt...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116

    Re: Eget byte av kamkedja 9-3 og

    När jag bytte kamkedjan på min så satt vxllådan kvar, sedan lossade jag motorfästena och tog original saxdomkraften och tryckte motorn åt sidan så jag kom åt. Domkraften satte jag mellan toppen och plåten.
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    10

    Re: Eget byte av kamkedja 9-3 og

    Ok, det går inte att ta bort kåpan utan att skjuta motorn i sidled! Spännaren var ute 19.5 mm dessutom så kedjan var väldigt slapp. Kammarna stod 1/2 kugg fel när jag tog bort kedjan!

Liknande ämnen

  1. Byte kamkedja 9-5
    Av Lenny Bruce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 02:12
  2. Är det så här man gör, byte kamkedja 2.0t?
    Av johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 19:18
  3. Byte av kamkedja og9-3 -99
    Av Marcus89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 22:11
  4. Kamkedja byte?
    Av Ztajner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •