Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481

    Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Har precis renoverat hela motorn..

    Hornat loppet, bytt alla packningar och lager, samt tvättat rent kolvar och stakar och bytt ringarna.

    Men nu när jag startat upp den och kör så ryker den vitblått som satan! Fyller verkligen hela kvarteret med rök.

    Men kör man nån kilometer så blir det knappt synligt!!
    Och den drar ingen olja och inget vatten heller.... samma nivå efter 4mil!
    Testade att byta till ny turbo men det hjälpte inte heller. Och den vet jag fungerar!

    Finns ingen olja i vattnet och inget vatten o oljan heller!

    Någon som har förslag på vad det kan vara?
    En teori är om det är oljan från när han hornade blocket.. Men den ska väl inte hålla i sig så otroligt länge?? Och vilken färg är den isf?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    vad har hänt med bilen eftersom du gjort detta arbete?
    Det är inte olja i tex icn eller dyl som gör att det ryker?

    Jag hade nog personligen kört lite till, och självklart haft en jävla koll på nivåerna så man inte kör slut på något.

    Det ska bränna rätt fasliga mängder för att du ska märka någon större skillnad på 4 mil, en droppe olja kan lukta och ryka riktigt mycket,,,
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Lagerras.. Så jag köpte en annan begagnad motor. Passade då på att göra allt ordentligt så man slapp plocka ner allt igen.

    Här är en bild på hur bilen ser ut på tomgång..!

    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    690

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    Lagerras.. Så jag köpte en annan begagnad motor. Passade då på att göra allt ordentligt så man slapp plocka ner allt igen.

    Här är en bild på hur bilen ser ut på tomgång..!

    Du kan trösta dig med att det iaf är en snygg bil som ryker
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    117

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Kan det inte vara så att det är rester från innan raset som ligger i avgassystemet som ångar bort.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Citat Ursprungligen postat av Bilforum Patrik
    Kan det inte vara så att det är rester från innan raset som ligger i avgassystemet som ångar bort.

    Får du olja i avgaset då vid lagerras?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Det kan ryka bra en stund och vid några starter om soppaledningarna vart tomma. Hände senast, eller varje gång jag bytt pump. Man blir lätt lite skraj men börjar bli van nu.
    Fast det kan ju va kylarvatten som tar sig in på fel ställe.
    Planade du toppen innan montering? MÅSTE alltid göras på alla 16-ventilade saabmotorer oavsett 9000-9-5;or.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Det kan ryka bra en stund och vid några starter om soppaledningarna vart tomma. Hände senast, eller varje gång jag bytt pump. Man blir lätt lite skraj men börjar bli van nu.
    Fast det kan ju va kylarvatten som tar sig in på fel ställe.
    Planade du toppen innan montering? MÅSTE alltid göras på alla 16-ventilade saabmotorer oavsett 9000-9-5;or.
    Ryka när man bytt soppapump?

    Har bytt en hyfsad mängd sånna och jag har aldirg märkt att det skulle börja ryka av det?

    Plana toppen gör man väl om den inte är plan?
    Annars känns det ju lite omotiverat att plana en plan topp?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Hmm, jag har då aldrig heller varit med om att det ryker ur avgassystemet såhär otroligt mkt om man bytt soppapump!

    Och toppen är i bra skick samma som blocket. Därav har ja inte planat toppen..
    Och eftersom jag skrev innan att varken vatten eller olja försvinner eller blandar sig så är det ju inget fel på toppen heller!

    Men har nu märkt av att det luktar en hel del soppa från avgaserna och att spjällhuset går i limp home hela tiden.. Så jag ska hämta ett nytt imorrn och testa om det gör någon skillnad!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Nu har jag fått tummen ur och kollat lite mer på bilen!

    Har kört en bit över 100mil nu med nya motorn och den ryker liiite mindre än innan men det kommer fortfarande en del rök vid kallstarterna!

    Och den drar en del olja, och det är enbart när den fått stått en längre tid.. som t.ex över natten! Gjorde ett komptest på den nu när den var kall och det visar:

    1: 12
    2: 12,5
    3: 12
    4: 15

    Och det är 4:ans cyl som det ligger olja i när den stått över natten...


    Någon som kan ha en aning om vad detta kan vara?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    Hmm, jag har då aldrig heller varit med om att det ryker ur avgassystemet såhär otroligt mkt om man bytt soppapump!

    Och toppen är i bra skick samma som blocket. Därav har ja inte planat toppen..
    Och eftersom jag skrev innan att varken vatten eller olja försvinner eller blandar sig så är det ju inget fel på toppen heller!

    Men har nu märkt av att det luktar en hel del soppa från avgaserna och att spjällhuset går i limp home hela tiden.. Så jag ska hämta ett nytt imorrn och testa om det gör någon skillnad!
    Du har ju jättekompet på 4;an ju. Verkar som kolvringarna har en massa skit mellan ring och kolv. Att de kommer olja beror antingen på läckage genom ringar, toppackning eller ventiltätningar.
    Hade de vart vevhusventilationen skulle det vara olja i alla cylindrar.

    Att toppen alltid ska planas efter demontering beror på att blocket är av järn och toppen av aluminiumlegering. Vid demontering så släpper spänningarna i toppen och anliggningsytan blir lite skev. Går ej att kompensera med rätt åtdragningsmoment eller tjockare packning, som en del tror. Att endast sätta tillbaka toppen med ny packning är tjänstefel som ger mer problem i slutändan.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Du har ju jättekompet på 4;an ju. Verkar som kolvringarna har en massa skit mellan ring och kolv. Att de kommer olja beror antingen på läckage genom ringar, toppackning eller ventiltätningar.
    Hade de vart vevhusventilationen skulle det vara olja i alla cylindrar.

    Kan inte tänka mig att det skulle ligga skit mellan ringarna och kolv med tanke på hur otroligt noga jag var när allt monterades osv... Kan inte kompet bero på något annat? Typ att tex ventiltätningarna är kass på 4:an så det blir något typ av övertryck så det går tillbaka in i cylindern eller något?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Ingen som kan ha någon idé?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Nåt läcker definitivt olja in i cylindern. Och testa kallkomp då ger förhöjda värden. Sorry att jag misstänkte ringtrassel.
    E ju bara som det ska vara i ditt specifika fall.

    Sprickbildning i ventilskaftshålet har jag iofs hört talas om nån gång. Fast endast i kombination med att kolven slagit i ventilerna pga kedjeras.

    Är du säker på att kedjan aldrig rasat på din?

    Då behövs nog en annan topp iallafall.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Okej, ja det kan ju kanske förklara det förhöjda kompet! ska testa att göra ett komptest ikväll när jag vart hemma hos föräldrarna en sväng. då är motorn varm och fin när man kommer hem igen!

    Angående toppen så har jag ingen aning alls om det hänt den något eftersom jag köpte den på blocket av en kille som sa att den fungerade..! Och iofs fungerar den, men jag har ingen aning om varför den såldes eller var isärplockad från bil!

    Men ska iallafall se om jag kan få tag på en annan topp och montera på bilen som jag vet fungerar..
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    628

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    Hmm, jag har då aldrig heller varit med om att det ryker ur avgassystemet såhär otroligt mkt om man bytt soppapump!

    Och toppen är i bra skick samma som blocket. Därav har ja inte planat toppen..
    Och eftersom jag skrev innan att varken vatten eller olja försvinner eller blandar sig så är det ju inget fel på toppen heller!

    Men har nu märkt av att det luktar en hel del soppa från avgaserna och att spjällhuset går i limp home hela tiden.. Så jag ska hämta ett nytt imorrn och testa om det gör någon skillnad!
    Du har ju jättekompet på 4;an ju. Verkar som kolvringarna har en massa skit mellan ring och kolv. Att de kommer olja beror antingen på läckage genom ringar, toppackning eller ventiltätningar.
    Hade de vart vevhusventilationen skulle det vara olja i alla cylindrar.

    Att toppen alltid ska planas efter demontering beror på att blocket är av järn och toppen av aluminiumlegering. Vid demontering så släpper spänningarna i toppen och anliggningsytan blir lite skev. Går ej att kompensera med rätt åtdragningsmoment eller tjockare packning, som en del tror. Att endast sätta tillbaka toppen med ny packning är tjänstefel som ger mer problem i slutändan.
    Att man alltid ska plana toppen är nog en liten fel uppfattning,
    man planar bara om man måste inte annars.
    #jonas kolla hur ventiltätningarna ser ut på 4ans cyl,har du
    otur så kan toppen varit med om ett ventil ras med
    skadad styrning som följd.
    Styrningarna är inte så svåra att byta.
    /Magnus

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Magnus: Kan jag kolla detta utan att riva av toppen eller är det ett måste?
    För det är ju inga pengar att prata om ifall man bara behöver byta ut dom.
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    628

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Du måste nog ta av toppen och demontera ventilerna
    vid den cylinder du har problem.
    Brukar vara lättast att se sprickbildningar i styrningen sett från
    förbränningsrummet.
    Om du måste byta styrningar så efter bytet lämnar du toppen till
    vargöns mekaniska så brotchar dom styrningen till rätt spel.
    /Magnus

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481

    Re: Bilen ryker vitblått.. Drar inget!?!

    Får väl dra upp denna tråden igen!

    Testade att byta toppen eftersom jag ändå var tvungen att plocka bort den för att kolla ventiler osv.!
    Men felet består ändå.....
    Har nu kört ca 15000mil med denna motorn och den ryker otroligt mkt när den fått stått över natten. Gjorde service nu förra helgen och tändstiftet på 4 cyl. är verkligen kolsvart!! Så något är fel på 4ans cyl.

    Och den drar ca 4l olja i månaden..!!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -98 - Drar olja, ryker ur tändstiftshål
    Av skorpion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-09-20, 16:45
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 15:05
  3. Drar olja o ryker.
    Av jokk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 18:59
  4. 9-5 Aero ryker vitt/blått och drar olja
    Av kickass i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •