Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Har jag blivit lurad av min handlare? NG9-3 B284

  1. #1

    Har jag blivit lurad av min handlare? NG9-3 B284

    Hej alla!

    Jag köpte en 9-3 Aero från 2006 av en handlare i Stockholm för några månader sen. Jag tittade på servicemenyn i SIDen där det stod "Oljekvalitet 89%" eller något sådant. Bilen var nyservad för 200mil sen, firman hade själva lämnat bort den för service tydligen. Detta var den fjärde servicen i ordningen (lev service borträknad).

    Bilen hade gått 10443 mil vid denna huvudservice. Nu har min bil gått 11400 mil ungefär och SIDen säger att det är dags för service. Jag tittar i servicemenyn och där står det "Nästa service: Huvudservice". Hur kommer det sig? Enligt Serviceboken står det att följande saker är gjorda: Kupéfilter, Luftfilter (motor), Drivrem. Samt lite info om kylvätskans fryspunkt, däckmönster osv.

    Stämpeln som använts (och även för servicen innan) lyder: "Autoriserad Chev Saab Opel 3543". Inga telefonnummer på stämpeln heller, som på tidigare servicar hos Motorcentrum i Uppsala.

    Detta gör mig lite orolig... De senaste två senaste servicarna är skrivna med olika bläckpennor och olika signaturer (initialer).

    Varför säger bilen att den vill ha en huvudservice när en huvudservice enl. bok skall vara gjort för 1000mil sen?

    Min bil ligger på 11.7L/100km förbrukning idag på grund av att jag mest kör stadstrafik (stockholm).


    Bilen är helt underbar på alla sätt och vis, men detta väcker ju oro hos mig. Snälla bullen vad ska jag göra?

    PS: bilen har blivit servad:

    051208: Leverans-service.
    061117: 3054 mil mellanservice
    070727: 5428 mil Huvudservice
    080328: 7722 mil Mellanservice
    081126: 10443mil Huvudservice

    Idag 090729 11400mil Huvudservice

    /Orolig Martin

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Har jag blivit lurad av min handlare? (9-3 Aero V6)

    Hej!

    Som ja ser det här http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=7 så är ju stora "huvudservicen" vid 12000mil vet ej om det är skillnad på V6an men den finns inte med där så rätta mig gärna om ja har fel.
    Men ja tror knappast att du har blivit lurad när det finns stämpel och allt plus att det inte är säljaren själv som gjort servicen. Kan vara en enkel miss av firman som utförde servicen att dom glömde nollställa service indikatorn.

    Vid vilka miltal har bilen blivit servad tidigare?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Har jag blivit lurad av min handlare? (9-3 Aero V6)

    Citat Ursprungligen postat av Printscreen
    Stämpeln som använts (och även för servicen innan) lyder: "Autoriserad Chev Saab Opel 3543". Inga telefonnummer på stämpeln heller, som på tidigare servicar hos Motorcentrum i Uppsala.
    Numret kan leda dig till verkstaden som gjort service. Jag vet att Bengt Jönnson tidigare kunnat vara behjälplig att ta fram adressuppgifter. Testa att PM:a honom.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4

    Re: Har jag blivit lurad av min handlare? (9-3 Aero V6)

    Jag PMade Bengt, väntar på svar från honom om han har tid. Uppdaterade min original-post lite med servicetillfällen ifall det skulle ge något mer. Har skrivit samma sak på zatzy.com också. Fan jag vill inte bli lurad

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Har jag blivit lurad av min handlare? (9-3 Aero V6)

    Kan det vara så att serviceindikatorn i 9-3 har lika lite med när det är dags för service som i 9-5. I min bil är den helt vild. 9-5 har i.o.f.s. en enklare typ av indikator utan olje %.
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Har jag blivit lurad av min handlare? (9-3 Aero V6)

    Jag skulle aldrig köra mer än 1000 mil mellan åtminstone oljebyte om jag körde mycke stadskörning.
    I våra dieselkärror, MB sprinter så visar indikatorn när när oljekvaliten gått ner för mycket. De som kör längre sträckor klarar sig ofta med längre intervall, men kortsträckekörarna får servieindikation med ca 8-9 månaders mellanrum. Och vi har 4000 mil intervall eller minst 1 ggn vartannat år. Men serviceindikatorn hos den som kör mest kortsträckor dyker upp runt 1100 mil pga hög belastning och korta sträckor 6-7 timmar om dagen.

    Så jag tror att din kärra bara fungerar exakt som den ska
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Har jag blivit lurad av min handlare? (9-3 Aero V6)

    Försök komma över vad de verkligen har gjort på din bil. Drivrem etc. skall bytas på 12k-servicen, men jag saknar bränslefilter och tändstift i din lista. Ev fanns det inte plats att skriva det... Men det är mer gjort än en vanlig mellanservice iaf. De kan ju ha nollställt "fel" mätare (oljekvalitetsmätaren snarare än huvudservicemätaren) då du närmar dig 6k mil sedan senaste huvudservicen. Fråga säljaren du köpte bilen av om du kan få se kvittot eller få veta vilken verkstad som servade bilen.
    /Johan

  8. #8

    Re: Har jag blivit lurad av min handlare? (9-3 Aero V6)

    Jag fick reda på vad stämpeln tillhörde för verkstad (Tack Bengt ) och ringde upp dem. Det var bara en miss vid nollställningen av serviceindikatorn, phew

    Blev erbjuden att komma in så skulle de ta in min bil direkt och fixa det hela. Vilka killar

Liknande ämnen

  1. Blev jag lurad? Känner mig lurad av verkstaden, vad göra?
    Av saabrookie i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 22:13
  2. Ngn som blivit lurad av bilförsäljare, men lurat dem?
    Av Tomtefar i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-03, 09:01
  3. Ta fram en borttagen annons jag blivit lurad på?
    Av läppglans i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 13:41
  4. Syntomatic växellådsolja, har jag blivit lurad av SAAB?
    Av og900i i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 22:22
  5. Tror visst jag blivit lurad.. =(
    Av Manne_74 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •