Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Handla på Tradera, hur fungerar det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Eftersom jag aldrig har handlat på Tradera men nu har hittat en sak jag vill handla där så passar jag på att fråga vad folk har för erfarenheter av att handla där.

    Är det något man ska se upp med?

    Är betalningen säker?

    Ni som har handlat där, fyll gärna på med tips. Jag är alltid lite skeptisk till att handla på nätet.
    9-3 2,0t -01

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Har du skaffat konto..?
    Är ju bra att man se säljarens "omdöme".. då får man ju ett litet hum om hur det ligger till.
    Dock så blev jag blåst på ett par hundra av en som hade rätt så bra omdömen. Men han slog på stort och ja var inte ensam om att bli blåst då.. dock så orkade jag aldrig anmäla.

    Dom flesta brukar köra med att man för över pengar till deras bankkonto först.
    Sen får du ju även säljaren adress m.m när du har vunnit en auktion. Vill du vara riktigt säker kan du ju då ringa och kolla så adress, telenr stämmer.

    Sen finns de ju Payson oxå men det har jag ingen erfarenhet av.

    Jag har nog gjort ett hundratal affärer på Tradera.. och ännu fler på eBay
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Nej jag har inte skaffat konto än. Omdömet ser man ju ändå och det verkar riktigt bra när man tittar på säljaren iaf.

    Så vinner man en auktion så får man alla uppgifter?

    Ska man föra över pengarna till deras konto innan dom skickar varan?

    Jag gillar inte sådana affärer där man ska sätta in pengar först och sen se om det till slut dyker upp nåt.

    Får läsa på lite om "Payson" helt enkelt och se om det kan vara ett alternativ.
    9-3 2,0t -01

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    1) du måste ha konto för att få bjuda...

    2) Payson med paysongaranti is da shit
    (går dessutom fortare än banköverföring om man vill...)


    jag har köpt / sålt en hel del där.
    Att betala i förväg skulle jag aldrig göra (om det nu inte rör sig om ett par hundra kr) då är det bara att leta vidare. Alldeles för lätt att bli blåst.

    Kontakta säljaren INNAN du lägger budet om du vill använda ett betalningsalternativ som han inte angett i auktionen.

    Lycka till !!
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Har köpt en del där och även grejer för flera tusen spänn och den enda gången jag blivit blåst (peppar-peppar) var en gammal dekal som kostade typ 50 kronor och en tjuga i frakt...Han vägrade skicka och påstod att han inte fått betalt trots att jag och min bank hade full koll
    Trackade killen ordentligt via mail och sedan blev han konstigt nog avstängd från Tradera...Har självklart kvar Namn,Adress,tele osv som man alltid får ta del av vid vunnen auktion.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    egentligen är det ju inte mycket skillnad mot att handla här på forumet eller blocket el dyl, jag köper dock bara småsaker på tradera.

    Tycker det är ganska simpelt, men det är lite segt med de där budgivningarna ibland.

    Jag har försökt buda hem lite grejer men då sitter det ju nissar som har sånt där autobud så vad jag än lägger för bud så kommer han över mig, känns lite konstigt ibland att man själv inte verkar lägga nått intresse vid vad man gör utan sätter datorn på att göra det per automatik, det känns ju inte som en riktig budgivning.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    egentligen är det ju inte mycket skillnad mot att handla här på forumet eller blocket el dyl, jag köper dock bara småsaker på tradera.

    Tycker det är ganska simpelt, men det är lite segt med de där budgivningarna ibland.

    Jag har försökt buda hem lite grejer men då sitter det ju nissar som har sånt där autobud så vad jag än lägger för bud så kommer han över mig, känns lite konstigt ibland att man själv inte verkar lägga nått intresse vid vad man gör utan sätter datorn på att göra det per automatik, det känns ju inte som en riktig budgivning.
    men så är det ju på alla IRL-auktioner med... förhandsbud upp till en viss summa
    JAGUAR - spinner som en katt

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    egentligen är det ju inte mycket skillnad mot att handla här på forumet eller blocket el dyl, jag köper dock bara småsaker på tradera.

    Tycker det är ganska simpelt, men det är lite segt med de där budgivningarna ibland.

    Jag har försökt buda hem lite grejer men då sitter det ju nissar som har sånt där autobud så vad jag än lägger för bud så kommer han över mig, känns lite konstigt ibland att man själv inte verkar lägga nått intresse vid vad man gör utan sätter datorn på att göra det per automatik, det känns ju inte som en riktig budgivning.
    men så är det ju på alla IRL-auktioner med... förhandsbud upp till en viss summa
    ok det har jag inte en aning om.
    Men om personen vill köpa säg en knapp varför inte bara läga 50 spänn som bud då istället för att 5 pers ska sitta och lägga in 50 bud utan att få grejen, känns ju lite meningslöst arbete.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    men så är det ju på alla IRL-auktioner med... förhandsbud upp till en viss summa
    ok det har jag inte en aning om.
    Men om personen vill köpa säg en knapp varför inte bara läga 50 spänn som bud då istället för att 5 pers ska sitta och lägga in 50 bud utan att få grejen, känns ju lite meningslöst arbete.
    vet inte, men jag gissar att det är för anledningen att han deå kan få den för 20, 30, eller 40 spänn... liksom det auktion handlar om tycker jag
    JAGUAR - spinner som en katt

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men om personen vill köpa säg en knapp varför inte bara läga 50 spänn som bud då istället för att 5 pers ska sitta och lägga in 50 bud utan att få grejen, känns ju lite meningslöst arbete.
    Fördelen är att man bestämmer vad man max vill betala direkt när man lägger ett bud. Oavsett men sitter och budar hela tiden eller använder budbetjänten har man oftast en maxgräns så jag tycker det är bekvämt att knappa in maxgränsen direkt och sedan invänta ett ev vinnarmail.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    ok det har jag inte en aning om.
    Men om personen vill köpa säg en knapp varför inte bara läga 50 spänn som bud då istället för att 5 pers ska sitta och lägga in 50 bud utan att få grejen, känns ju lite meningslöst arbete.
    vet inte, men jag gissar att det är för anledningen att han deå kan få den för 20, 30, eller 40 spänn... liksom det auktion handlar om tycker jag
    möjligt, men det känns ju en anings meningslöst för mig och sitta och lägga 20 bud i rad men ändå bli överbjuden direkt, känns ju lite bättre om jag lägger ett bud över högsta budet 5 minuter senare har en annan lagt ett bud.
    Som det ser ut nu har jag lagt 10 bud i rad och samma kille ligger ändå över mig.

    Varan jag bjöd på var ju tillslut över vad de kostade att köpa i affären, fördelen var väl då att han som gjort sitt autobud blev tvungen att köpa den dyrare än vad den kostade i affär.

    Jag är ju mer av det där att är jag berädd att betala 200kr för varan så gör jag det och tar den direkt.
    Nu handlar jag ju inte så mycket så om jag skulle få betala 20kr mer än nödvändigt känns ganska försummbart.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Förstår inte riktigt hur du menar Pumba.. att någon hela tiden bjuder över dig betyder ju att den andra har lagt ett högre maxbud. Vill du ha varan får du ju luska ut vad budet är.. antingen fega och gå upp lite i taget, lr oxå dra till med ett större belopp med det samma.

    Är det nåt jag verkligen vill ha så skiter jag i att lägga nåt bud förens det är mindre än 1 min kvar.. Det är då de börjar hända grejer.. och oftast då man kan lägga sig precis över ev autobud..

    Visst ibland drar det ju iväg bra på slutet, men det är ju liksom d et som är grejen med auktioner. Folk bjuder utan begrepp i stridens hetta ibland.
    Men man kan ju även göra klipp om man är själv om att buda.

    Har köpt en jäkla massa grejer till Chargen via eBay. Oftast fick man ju gå upp mitt i natten och va med i slutstriden. Sen försöka somna om med världens puls .. ibland nöjd.. ibland besviken
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Visst ibland drar det ju iväg bra på slutet, men det är ju liksom d et som är grejen med auktioner. Folk bjuder utan begrepp i stridens hetta ibland.
    Men man kan ju även göra klipp om man är själv om att buda.
    Jo så blir det ju, den varan jag bjöd på blev det ju så tillslut att man bara bjöd för att han den andre skulle få betala så mycket som möjligt... .

    Jag köper dock inget över 100kr där så det är ju på låga nivåer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Men det går tydligen att sälja vad skit som helst.
    En på jobbet fick bra betalt för massa My little Pony´s..
    En kärring här i stan brukar tydligen åka ner till Ullared och shoppa lös. Sedan säljer hon med några kronors vinst på Tradera.
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Men det går tydligen att sälja vad skit som helst.
    En på jobbet fick bra betalt för massa My little Pony´s..
    En kärring här i stan brukar tydligen åka ner till Ullared och shoppa lös. Sedan säljer hon med några kronors vinst på Tradera.

    Jag sitter bara nu och försöker plocka hem lite gamla mynt som saknas i en samling jag ärvde, det är ju kanon att på så vis kunna hitta lite grejer.

    Men mycket skit verkar det finnas med.

    Fördelen är ju det där med frakten, här anger man vad den kostar och liksom inga diskutioner, jag vet int ehur många gånger man satt ut annonser både här och på blocket där det ska diskuteras fraktpris jämt och ständigt, det är ju bara att gå in på postens/bussgods hemsida och läsa vad det kostar, billigare blir det ju inte.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jo så blir det ju, den varan jag bjöd på blev det ju så tillslut att man bara bjöd för att han den andre skulle få betala så mycket som möjligt... .

    Jag köper dock inget över 100kr där så det är ju på låga nivåer.
    men man får ju förutsätta att alla inte har en gräns för hur mycket saker får kosta på olika ställen (det har du väl på blocket också har jag för mig) utan bjuder på saker dom vill ha... kan ju bli flera tusen beroende på vad för sak det gäller
    JAGUAR - spinner som en katt

  17. #17
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag är ju mer av det där att är jag berädd att betala 200kr för varan så gör jag det och tar den direkt.
    Men då handlar det ju inte längre om att delta i en auktion....


    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Jo så blir det ju, den varan jag bjöd på blev det ju så tillslut att man bara bjöd för att han den andre skulle få betala så mycket som möjligt... .
    Precis så funkar ju en auktion, även om anledningen till prishöjandet känns så där... Dock tar man ju en risk när man "driver upp" priset att den du budar emot plötlsigt inte möter... Och då får man själv betala lite mer än man tänkt sig.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Nu har jag suttit och kollat runt på Tradera ett tag och jag tror inte det är något för mig.
    Finns tydligen folk som har blivit skickade till inkasso för säljaren påstår att han inte har fått några pengar trots att personen i fråga har betalt, enligt honom själv förstås. Många av dessa som skriver att dom har betalat har väldigt bra omdömen men har som sagt ändå blivit skickade till inkasso av säljaren. Känns inte som om man kan lita så mycket på dessa omdömmen.

    En del har fått trasiga saker och ingen rätt lämna tillbaka.

    Nej det känns inte det minsta seriöst att göra affärer på det här viset tycker jag.


    Ingen som en billig stålsträngad akustisk gitarr till salu i Karlstad, Göteborg, Trollhättan, Vänersborg eller Uddevalla?
    9-3 2,0t -01

  19. #19
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av /J
    Nu har jag suttit och kollat runt på Tradera ett tag och jag tror inte det är något för mig.
    Finns tydligen folk som har blivit skickade till inkasso för säljaren påstår att han inte har fått några pengar trots att personen i fråga har betalt, enligt honom själv förstås. Många av dessa som skriver att dom har betalat har väldigt bra omdömen men har som sagt ändå blivit skickade till inkasso av säljaren. Känns inte som om man kan lita så mycket på dessa omdömmen.

    En del har fått trasiga saker och ingen rätt lämna tillbaka.

    Nej det känns inte det minsta seriöst att göra affärer på det här viset tycker jag.


    Ingen som en billig stålsträngad akustisk gitarr till salu i Karlstad, Göteborg, Trollhättan, Vänersborg eller Uddevalla?

    Har du verkligen läst hur Payson garanti'n funkar???
    https://www.payson.se/about/guarantee/g ... dInfo.aspx

    Inga bekymmer med att man betalar för fel / trasiga grejer (bara skicka tillbaka, säljaren får inga pengar...)
    Inga bekymmer med att bevisa att pengar har betalats ut (du slipper inkasso-strul)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Handla på Tradera, hur fungerar det?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av /J
    Nu har jag suttit och kollat runt på Tradera ett tag och jag tror inte det är något för mig.
    Finns tydligen folk som har blivit skickade till inkasso för säljaren påstår att han inte har fått några pengar trots att personen i fråga har betalt, enligt honom själv förstås. Många av dessa som skriver att dom har betalat har väldigt bra omdömen men har som sagt ändå blivit skickade till inkasso av säljaren. Känns inte som om man kan lita så mycket på dessa omdömmen.

    En del har fått trasiga saker och ingen rätt lämna tillbaka.

    Nej det känns inte det minsta seriöst att göra affärer på det här viset tycker jag.


    Ingen som en billig stålsträngad akustisk gitarr till salu i Karlstad, Göteborg, Trollhättan, Vänersborg eller Uddevalla?

    Har du verkligen läst hur Payson garanti'n funkar???
    https://www.payson.se/about/guarantee/g ... dInfo.aspx

    Inga bekymmer med att man betalar för fel / trasiga grejer (bara skicka tillbaka, säljaren får inga pengar...)
    Inga bekymmer med att bevisa att pengar har betalats ut (du slipper inkasso-strul)
    Jo Payson verkar ju vara bra men ingen av dom säljarna som jag hade tänkt köpa av accepterar det och när dom inte gör det så ringer det en liten klocka i mitt huvud.
    9-3 2,0t -01

Liknande ämnen

  1. Sälja DVD filmer på tradera.
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-18, 22:36
  2. turbo agg på tradera
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-30, 14:42
  3. turbo agg på tradera
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •