Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge/Dalarna
    Inlägg
    293

    Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Hej!

    Hur byter jag oljetryckskontakten på en SAAB 9-5 -02?

    /Anders
    Saab 9-5 Aero

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Hej!

    Jag bytte på min -98 för en vecka sedan. Jag tog bort startmotorn för att komma åt lättare. Sedan sitter kontakten ändå ganska svåråtkomligt och är i storlek 24. Jag letade efter en vinklad blocknyckel men hittade ingen så jag fick hjälp att värma/bocka till en vanlig rak nyckel så att den blev bockad. Då gick det, men det är inget jag skulle vilja göra utan smörjgrop.

    Jag funderade på att lossa den uppifrån, vet inte ifall det hade varit enklare?

    I Haynes-boken står det i princip bara att man ska lyfta bilen ta bort den trasiga och sedan sätta dit den nya, men jag tror att de gjort bytet med motorn urplockad och inte tänkt på platsbristen.

    Det går ju en sladd ur kontakten som sitter i en koppling som är fastsatt med buntband runt startmotorn. (På min i allafall)

    Det läckte inte ut någon olja för mig, men enligt Haynes kan det komma lite.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge/Dalarna
    Inlägg
    293

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Hej!

    Tack för svaret! Hur gör man för att demontera startmotorn?

    /Anders
    Saab 9-5 Aero

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 484

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Hej!

    Lättast är att ta den ovan motorn!
    Du behöver bara en 24 Blocknyckeln och kikar du ner under insuget så ser du att givaren sitter där! Du når utan några större bekymmer med blocknyckeln utan att demontera startmotorn eller liknande saker!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    9

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Anders 4999
    Hej!

    Tack för svaret! Hur gör man för att demontera startmotorn?

    /Anders

    Grattis på födelsedagen, du skall få låna min haynsbok!

    /Jonas

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge/Dalarna
    Inlägg
    293

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    Hej!

    Lättast är att ta den ovan motorn!
    Du behöver bara en 24 Blocknyckeln och kikar du ner under insuget så ser du att givaren sitter där! Du når utan några större bekymmer med blocknyckeln utan att demontera startmotorn eller liknande saker!
    Hej igen och tack för svaren! Nu har jag hittat givaren och den ser ut att vara nåbar med en blocknyckel. Frågan är bara hur man ska få ner handen för att ta isär och sätta ihop kontakten... men jag får prova i morgon...

    /Anders
    Saab 9-5 Aero

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge/Dalarna
    Inlägg
    293

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    [quote=jonas.hiller]
    Citat Ursprungligen postat av "Anders 4999":y38dmrhk
    Hej!

    Tack för svaret! Hur gör man för att demontera startmotorn?

    /Anders

    Grattis på födelsedagen, du skall få låna min haynsbok!

    /Jonas[/quote:y38dmrhk]

    Tackar!

    Detta vill jag delge Saabs ingenjörer för kommande bilar.
    1. Placera oljetrycksgivaren på ett något mer lättåtkomligt ställe.
    2. Varför byggdes inte 9-5:ans motorutrymme 20 mm bredare, 10 mm på vardera sidan? Den är skillnaden mellan att kunna byta multirem utan att svära eller att behöva svära.

    Vad vill du delge dem?

    /Anders
    Saab 9-5 Aero

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Anders 4999
    Detta vill jag delge Saabs ingenjörer för kommande bilar.
    1. Placera oljetrycksgivaren på ett något mer lättåtkomligt ställe.
    2. Varför byggdes inte 9-5:ans motorutrymme 20 mm bredare, 10 mm på vardera sidan? Den är skillnaden mellan att kunna byta multirem utan att svära eller att behöva svära.

    Vad vill du delge dem?
    Att jag förstår att de inte brydde sig om de extra 10 mm på vänstra sidan då det knappast påverkat möjligheten att byta rem på den högra?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge/Dalarna
    Inlägg
    293

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Anders 4999
    Detta vill jag delge Saabs ingenjörer för kommande bilar.
    1. Placera oljetrycksgivaren på ett något mer lättåtkomligt ställe.
    2. Varför byggdes inte 9-5:ans motorutrymme 20 mm bredare, 10 mm på vardera sidan? Den är skillnaden mellan att kunna byta multirem utan att svära eller att behöva svära.

    Vad vill du delge dem?
    Att jag förstår att de inte brydde sig om de extra 10 mm på vänstra sidan då det knappast påverkat möjligheten att byta rem på den högra?
    Hej på dig! Jag vet inte vad du har för krav på bilar men jag ser gärna att de är symmetriska... /Anders
    Saab 9-5 Aero

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Anders 4999
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Att jag förstår att de inte brydde sig om de extra 10 mm på vänstra sidan då det knappast påverkat möjligheten att byta rem på den högra?
    Hej på dig! Jag vet inte vad du har för krav på bilar men jag ser gärna att de är symmetriska... /Anders
    "Symmetriska"? När du rotade under huven såg prylarna speciellt symmetriskt placerade ut då?

    Utan att fördjupa sig i detta så finns det ofta motstridiga viljor avseende hur prylarna "packas" och alltför ofta får då aspekter som service och reparationer stryka på foten. Just byte av oljetryckskontakten är ju knappast en vanlig reparation medan byte av drivrem är det.
    Och är inte den enda olägenheten större än att amatörskruvaren får yttra en enstaka svordom är det nog mycket begärt att konstruera om en bilmodell av denna anledning.

    (Å andra sidan har jag varit med om att vid service få lossa generatorn för att komma åt oljefiltret på min Alfa Romeo Twin Cam...)

    Bytte du till långa eller korta remmen Anders?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Bytte du till långa eller korta remmen Anders?
    Finns den långa remmen överhuvudtaget än?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge/Dalarna
    Inlägg
    293

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Anders 4999

    Hej på dig! Jag vet inte vad du har för krav på bilar men jag ser gärna att de är symmetriska... /Anders
    "Symmetriska"? När du rotade under huven såg prylarna speciellt symmetriskt placerade ut då?

    Utan att fördjupa sig i detta så finns det ofta motstridiga viljor avseende hur prylarna "packas" och alltför ofta får då aspekter som service och reparationer stryka på foten. Just byte av oljetryckskontakten är ju knappast en vanlig reparation medan byte av drivrem är det.
    Och är inte den enda olägenheten större än att amatörskruvaren får yttra en enstaka svordom är det nog mycket begärt att konstruera om en bilmodell av denna anledning.

    (Å andra sidan har jag varit med om att vid service få lossa generatorn för att komma åt oljefiltret på min Alfa Romeo Twin Cam...)

    Bytte du till långa eller korta remmen Anders?
    När jag skriver breddning så menar jag breddning av karossen. När jag skriver symmetrisk så menar jag att karossens bredd och form är lika på höger och vänster sida. Jag anser att enda sättet att få mer plats i motorutrymmet är att bredda bilen, då utgår jag från att saab placerat motorpaketet för optimal viktfördelning i sidled och att man behåller samma fälgbredd osv.

    Håller delvis med dig om ovanstående resonemang om biltillverkares kompromisser men faktum är att till och med min lokale saabmek sa "åfyfan, oljetrycksgivaren på en 9-5 sitter ju bakom startmotorn"

    Bytte rem på min fars 9-5:a och det blev det långa hopprepet precis som innan. Och för att svara på J.K Nilssons fråga så ja, den långa remmen saluförs av bland annat speedparts.

    /Anders
    Saab 9-5 Aero

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge/Dalarna
    Inlägg
    293

    Re: Byte oljetryckskontakt SAAB 9-5

    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    Hej!

    Lättast är att ta den ovan motorn!
    Du behöver bara en 24 Blocknyckeln och kikar du ner under insuget så ser du att givaren sitter där! Du når utan några större bekymmer med blocknyckeln utan att demontera startmotorn eller liknande saker!
    Hej! Jag utser härmed J Bilstrup till årets saabmek!

    Jag fick göra precis som Fälgen gjorde, dvs. ta ner startmotorn. Köpte biltemas billigast 24 mm blocknyckel som min händige far hjälpte mig att smida till. Böjde till 12-kantsänden och gjorde en öppning i den för sladden till givaren. Kapade dessutom av den så att den nära nog blev hälften så lång.

    /Anders
    Saab 9-5 Aero

Liknande ämnen

  1. Oljetryckskontakt?
    Av mullemek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 10:26
  2. Var sitter oljetryckskontakt 9-5 -00?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 07:39
  3. Hur funkar en oljetryckskontakt?
    Av Qrille i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 08:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •