Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kalibrera regnsensorn på SAAB 9-3 -06

  1. #1

    Kalibrera regnsensorn på SAAB 9-3 -06

    Hur Kalibrerar man regnsensorn på en 9-3 -06?

    I "sidden" kan man ställa in regnsensorn i 3 olika känsligheter (det vet jag redan). Men man ska kunna kalibrera den har jag läst någonstans!

    Min regnsensor funkar skitdåligt, Om det regnar lätt eller duggar och sensorn är inställd på lägsta känsligheten så torkar inte den förrän hela rutan är täckt med regn och man knappt ser ut!!! Jag kommer på mig själv att jag sitter och tänker... nu sätter den igång, i ena sekunden... Näää nu sätter den igång, i nästa sekund... och så vidare... Till slut när torkarna väl sätter igång (1-3min. senare) så går det knappt att se ut eftersom det är så mycket regndroppar att dom rinner åt alla möjliga håll av vindraget!!!

    Med inställningen "mellan läget", ja... då torkar den så ofta att det inte hinner ens att bli blött på vindrutan... med resultatet att torkarmekanismen arbetar i onödan. Det är som om man satt torkarna för normalt regn och torkarna ska gå konstant... Totalt "värdo"

    På känsligaste läget... behöver jag säga nåt!... ni fattar säkert! Det räcker med en droppe så snurrar torkarna i 190! (Det här läget är inte ens att tänka på att använda) Jag använder inte det här läget ens i störtregn!

    Så jävla soppigt och värdelöst och irriterande!!! Borde finnas ett vanlig hederligt intervall läge på vindrutetorkar spaken!!

    Är det bara jag som har det här problemet? Hjälp mig innan jag blir tokig...

    Kontentan av det hela är att jag sitter och trycker manuellt på spaken... hur roligt tror ni det är på en skala!
    SAAB 900 Turbo 16V -1988
    Opel Zafira Cosmos 1.9CDTI -2008
    Opel Insignia CDTI -2013

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    117

    Re: Kalibrera regnsensorn på SAAB 9-3 -06

    Det finns ingen kalibrering för regnsensorn.

    Dock det vanligste problemet är att man monterar för korta
    torkarblad så endast en liten del av känselögat för sensorn
    blir avtorkad. Även slitna torkarblad påverkar funktionen negativt.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Kalibrera regnsensorn på SAAB 9-3 -06

    Inte hjälp med kalibreringen, men en bugfix kanske... Har du provat att vaxa vindrutan med tex sivo clear? i farter över 70 blåser det mesta regnet bort utan behov av torkare, det som kan bli kvar är de sma små dropparna som en bil framför drar upp. Jag tycker det är vilsamt.
    /Johan

  4. #4

    Re: Kalibrera regnsensorn på SAAB 9-3 -06

    Citat Ursprungligen postat av Bilforum Patrik
    Det finns ingen kalibrering för regnsensorn.

    Dock det vanligste problemet är att man monterar för korta
    torkarblad så endast en liten del av känselögat för sensorn
    blir avtorkad. Även slitna torkarblad påverkar funktionen negativt.
    Ja ha, okej, så det går inte att kalibrera dom alltså... "attans". Okej, jag ska kolla på detta, men jag tror att det är torkarblad som är köpta på SAAB som sitter på. Dessutom är dom ganska nya.
    SAAB 900 Turbo 16V -1988
    Opel Zafira Cosmos 1.9CDTI -2008
    Opel Insignia CDTI -2013

  5. #5

    Re: Kalibrera regnsensorn på SAAB 9-3 -06

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Inte hjälp med kalibreringen, men en bugfix kanske... Har du provat att vaxa vindrutan med tex sivo clear? i farter över 70 blåser det mesta regnet bort utan behov av torkare, det som kan bli kvar är de sma små dropparna som en bil framför drar upp. Jag tycker det är vilsamt.
    /Johan

    Jag "googlade" lite om sivo clear och hittade en bra artikel... verkar funka enligt dom som provat. Tack för tipset, kanske man ska prova det också.
    SAAB 900 Turbo 16V -1988
    Opel Zafira Cosmos 1.9CDTI -2008
    Opel Insignia CDTI -2013

Liknande ämnen

  1. Göra sig av med regnsensorn? (9-5)
    Av Wigglo i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 14:05
  2. Sitter regnsensorn i rutan på Saab 9-5 Aero -04?
    Av mathias.w i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 14:25
  3. 9-5 02, Regnsensorn fungerar inte?
    Av Reines i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 11:15
  4. hur kalibrera tcs spjällhus saab 9000 -93
    Av hall112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 13:27
  5. Inte riktigt nöjd med regnsensorn på min bil
    Av Iceman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 00:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •