Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Blinkande husvagnsbelysning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    12

    Blinkande husvagnsbelysning

    Har SAAB 93 ss -05. När jag hänger på min Polar 520 -86 så börjar vagnens färdbelysning att blinka efter någon minuts färd. Har mätt i kontakten och det är matningen från bilen som slår av och på. Laddningsströmmen pulserar ej och även blinkers verkar funka utan störning. Stannar jag motorn men låter lyset vara på upphör blinkningen. Har hittills löst det med att tända färdbelysningen inifrån vagnen men det är ju ingen bra lösning.
    Någon som har någon idé om vad detta kan bero på? Lösning?

    Har funderat på om det kan bero på för hög belastning och om man då skulle kunna lösa det med att montera ett relä i vagnen som man styr med färdbelysningen och med vars hjälp man tar ström från laddningsmatningen. Skulle det kunna funka? Eller får jag ingen ström alls från dragets elkontakt då eftersom det inte verkar vara någon spänning där om inte någon belastning är inkopplad (i alla fall inte om jag mäter med voltmätare). Eller hur funkar det?

    //Hans

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    117

    Re: Blinkande husvagnsbelysning

    Har inte hört talas om att det blinkar, men ett halvvanligt problem är om man har många lampor på sin husvagn/släpvagn. Bakre elcentralen på 9-3SS kan bara leverera 100W. Om du räknar ihop din belysning på vagnen och kommer över detta så kan du testa att byta div lampor till diodlampor.

    Annars är det inte helt ovanligt att "trailermodulen" som monteras i bakre elcentralen spökar.

    Monterades ditt drag när bilen var ny? Om inte och draget är monterat något år senare så kan det vara så att din bakre elcentral (REC) måste programvaruuppdateras (SPS).

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    12

    Re: Blinkande husvagnsbelysning

    Citat Ursprungligen postat av Bilforum Patrik
    Har inte hört talas om att det blinkar, men ett halvvanligt problem är om man har många lampor på sin husvagn/släpvagn. Bakre elcentralen på 9-3SS kan bara leverera 100W. Om du räknar ihop din belysning på vagnen och kommer över detta så kan du testa att byta div lampor till diodlampor.
    Jag plockade bort en positionslampa (5W tror jag den va) och då upphörde blinkningen. Så det kanske är så att det är för hög belastning då. Ska ut i morgon så jag plockade bort de två främre positionsljusen så länge och hoppas problemet är löst, så får jag se över en mer permanent lösning senare.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Blinkande husvagnsbelysning

    Dålig kontakt/spänningsfall just där?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    12

    Re: Blinkande husvagnsbelysning

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Dålig kontakt/spänningsfall just där?
    Mvh
    Nja först då jag testade tog jag bort en positionslampa baktill men de jag sedan plockade bort är de två som sitter på varje sida fram och den bakre satt jag tillbaks. Och vilken som helst av dessa löste problemet.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: Blinkande husvagnsbelysning

    Citat Ursprungligen postat av hanscb
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Dålig kontakt/spänningsfall just där?
    Mvh
    Nja först då jag testade tog jag bort en positionslampa baktill men de jag sedan plockade bort är de två som sitter på varje sida fram och den bakre satt jag tillbaks. Och vilken som helst av dessa löste problemet.

    Hej på Er!

    Det är så här att den bakre elcentralen (REC) klarar av en belastning mellan 70-100W av p-ljus på en husvagn.
    I ditt fall är det så här att alla dina lampor ligger kopplade mot EN anslutning som matar p-ljusen till husvagnen, dvs dragets anslutningar (dom är två) för matningen till p-ljusen klarar av ca: 35-50W per sida, en för högra sidans p-ljus och en för den vänstra sidan. "Felet" är i ditt fall är att ALLA dina p-ljus lampor från husvagnen är kopplade mot en sida i dragkontakten, för om du räknar ihop alla lampor på din husvagn som lyser skulle jag tippa på att du kommer strax över 50W och det är därför den bakre elcentralen (REC) stänger av krämet till och från för att inte överbelasta sig.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    12

    Re: Blinkande husvagnsbelysning

    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Citat Ursprungligen postat av hanscb

    Hej på Er!

    Det är så här att den bakre elcentralen (REC) klarar av en belastning mellan 70-100W av p-ljus på en husvagn.
    I ditt fall är det så här att alla dina lampor ligger kopplade mot EN anslutning som matar p-ljusen till husvagnen, dvs dragets anslutningar (dom är två) för matningen till p-ljusen klarar av ca: 35-50W per sida, en för högra sidans p-ljus och en för den vänstra sidan. "Felet" är i ditt fall är att ALLA dina p-ljus lampor från husvagnen är kopplade mot en sida i dragkontakten, för om du räknar ihop alla lampor på din husvagn som lyser skulle jag tippa på att du kommer strax över 50W och det är därför den bakre elcentralen (REC) stänger av krämet till och från för att inte överbelasta sig.
    Jaha, så belysningen ligger på två stift i kontakten, men då borde jag väl kunna bygla dom i husvagnskontakten och på så vis få matning så det räcker. Tittat lite på nätet och de verkar heta 58L (där får vagnen ström nu) resp 58R.

Liknande ämnen

  1. Blinkande CE 9-5 Aero!
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 01:01
  2. Blinkande motorsymbol i 9-5:a
    Av Conny2857 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •