Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Knarrande ljud från vänster framhjul NG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230

    Knarrande ljud från vänster framhjul NG900

    Jag är nu helt totalt ställd. Hjullagret har snurrat 400 mil, och yttre drivknuten renoverades samtidigt. Nu har bilen fått för sig att börja låta väldigt skumt från vänster framhjul. Ljudet uppkommer en gång per varv och är ett mystiskt knarrande ljud. Lite som när man går med gymnastikskor på ett sjukhusgolv (hoppas ni förstår). Igår fick jag tummen ur och skulle börja felsöka. Hittade inget glapp i hjulet, och navmuttern satt som den skulle. Jag upptäckte ett litet knarrande från damasken dock, och jag drog ut den - dvs gjorde den lite längre - eftersom den verkade något ihoptryckt. Därefter firade jag med lite regndans och tog en provtur. Inget oljud! Men här slutar inte bekymren...

    Parkerade nöjt min bil och hjälpte en kompis demontera växellåda och koppling på sin bil. Åkte därefter hemåt. Halvvägs hem började det där oljudet smyga sig på igen. Vad är det? ;(

    Några tips? Vill helst undvika stå 6h i garaget för att byta lager, för att sedan upptäcka att det inte var lagret som var felet.

    Värt att tillägga är att ljudet tilltar när jag svänger höger, dvs får last på vänster framhjul. Ligger jag på bromsen minskar dock oljudet.

    EDIT: NG900 2.0T

    MVH
    Gabbe
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Knarrande ljud från vänster framhjul

    Hehe! Aja, men renovera yttre drivknut? Menar du göra rent, fylla på med nytt fet och ny damask?
    På min numera rasade kärra så är ena knuten lite sliten. Damaskerna sprack och efter typ 1 månad så började knuten ge ifrån sig lite ljud, men än så länge bara vid vänstersväng med fullt rattutslag.

    Va din damask skadad så har de kommit in smuts i knuten och då e den lite sliten. Med diverse oljud.
    Läste en annan tråd. fjädrarna på inre bromsklossen som sticker in i kolvhålethade blivit deformerade pga slarvmontering. När han rätade dom försvann hans oljud. Värt o kolla.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230

    Re: Knarrande ljud från vänster framhjul

    Tack för tipsen, men jag lyckades fixa felet!
    Slängde på en ny drivknut och ljudet var väck. Upptäckte rätt elaka spår som kulorna gjort i den yttre koppen. Plastisk deformation :/ Någon som vet om det går att härda dessa lite ytterligare i göteborgskrokarna? Det står mellan det eller att sänka vridkurvan lite, och det senare vet ju alla är tråkigt.

    När jag renoverade den gamla drivknuten gjorde jag så att jag tog och rengjorde samtliga delar, och använde ett nytt mittenkors jag hade liggandes. Sen fettade jag in allt noggrant och monterade med ny damask. Idag fick den nya drivknuten uppleva lite av vad den kommer utsättas för framöver, och än så länge håller den

    MVH
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Knarrande ljud från vänster framhjul

    Otrimmat hade nog gamle knuten hållit med lite oljud ett bra tag. Kört 6000 mil med slammerknut vid typ parkeringsmanövrar.

    Kul att de löste sig. Att fixa knutar är för det mesta lönlöst tyvärr. Bara byta.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Knarrande ljud vänster hjulhus OG9-5 LÖST
    Av Chronaus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-06-06, 16:55
  2. saab 900T cab Durrande från vänster framhjul!
    Av mar1in i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 17:59
  3. Dunkande ljud från vänster framhjul!?
    Av Kai i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •