Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ljungskile
    Inlägg
    30

    saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Hej!

    Bil: Saab 9-5 2.0t -99, bytt: 9-5 aero turbo, insugsrör, tryckrör, röda spridare, hårdare stift, 3" downpipe och avgassystem, hemmagjord programmvara.

    Jag och grannen som jobbar på saab ändrade programvaran i bilen, vi la in ett aero original 250hk program som vi modifierade, höjde tändningen och ökade lite av diverse variabler samt tog bort moment begränsningar från 2:ans växel och uppåt.

    Detta funkade utmärkt och bilen laddade 1.2 bar, sedan åkte jag ner till elmia glad på gasen men när jag kom hem och skulle starta bilen dagen efter så hade den tappat all tillfällig mappning och laddade inte alls mycket så vi la in det på nytt men den vill inte ladda mer än den gjorde original.

    Jag vet att boxen kan tappa mappningen om bilen blir strömlös men det blev den aldrig.

    Nu ett problem till, dagen efter då jag körde test repor för att få igång sakerna så så jag olje lekage och tittade under bilen det var ganska kladdigt och anslutningen till oljekylet var kass.

    Min fråga är kan detta påverkat min bils beteende om det smygläckt lite innan det blev alvarligt eller är det någon tändkasset eller begränsningar i aero programmet som strular??

    Nu står bilen har fått oljekyl men flyttat en bit bort så den får stå en stund till men skulle vara glad för hjälp om man skall införskaffa något mer tills man åker och fixar bilen??

    Tacksam för alla svar.
    Turbo - Roligare blir det inte med kläderna på

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Om du har en granne som jobbar på saab och kan mappa T7 så där hux flux (motorlabbet eller T7 suite? ) så borde väl han kunna hitta felet på en grisblink?
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ljungskile
    Inlägg
    30

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Kan så tyckas men med tanke på att det var några årsedan som han sysslade med T7 och numera med T8 plus att min gammla bil inte har boostcontrol och att programmet var lite begränsat då han saknar alla licenser til T7 därav flash programmeringen.

    Och att ta hjälp av andra på forumet är roligare än att ringa från där jag bor nu Norge (tillsvidare) istället för att köta på min granne via telefon.

    Och ja motorlabbet på saab.

    Men om ingen har något bra svar då jag ändå tillbringar mycket tid på nätet så får jag ta och ringa min granne eller gå och prata med han när jag kommer hem.
    Turbo - Roligare blir det inte med kläderna på

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Boxar tappar inte programmen ut i cyberrymden. Fungerar det som det ska så fungerar det nästa dag eller efter batteribyte också.

    Skall alla som byter batteri på en 9-5 T7 in hos Saab och få ny programvara ?

    Något 2.3 Aero program i din 2,0t är inget raketrecept. Inte samma basprogram alls.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ljungskile
    Inlägg
    30

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Fral

    Ojdå hetsa inte upp dig och tro att jag är helt efterbliven.

    Om du läst lite bara (du behöver inte kunna någonting) om de trådar som har med motorprogrammering att göra och hur man kna gå tillväga samt resultatet så kan du finna en hel del att läsa.

    Är inte heller duktig på det men som så att man kna spara ner det på boxen som alla firmor gör samt saab så att det ligger där för alltid som på en hårddisk på datorn
    men den senaste internetsidan du hade uppe på datorn när du stängde av den sist (inte viloläge) är den kvar när du sätter på datorn igen???

    Ungefär så fungerar det på bilen med altså jag Onlineprogrammerar och ändrar variabler och dom gäller så länge bilen boxen har ström men tar man bort batteriet så kommer standard inställningarna att verka.

    men tror du mig inte så får du fråga någon annan som vet mer än mig om du är intresserad

    mvh
    Turbo - Roligare blir det inte med kläderna på

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ljungskile
    Inlägg
    30

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Och nej kanske inte 2.3 program är en höjdare på en 2.0 motor men det fungerade fint i början och det är inte mycket som skiljer då turbo mm förutom volym topp mm.

    Det finns säkert en massa nakdelar med det men som sagt det fungerade till en början.

    PS: turbon är inte dålig heller. en på gik tittade på den innan jag satte dit den och sa att den var bra samt att den inte rullat många mil sedan dess
    Turbo - Roligare blir det inte med kläderna på

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Nu är jag ju såklart inte proffs på det här med att programmera T7 boxar men jag har ju gjort ett par stycken och jag måste erkänna att jag har aldrig tidigare stött på någon som on the fly ändrar i programmet utan att spara det till boxen och skriva över det befintliga programmet (hade vart smidigt att ta reda på hur man gör)

    Om den nu inte vill ta emot den här "on the fly programmeringen", varför inte flasha om boxen med dom variabler som ni ändrat så den inte kan glömma något?

    Sen ställer jag mig bakom Fral i att ni gjort fel val att bygga programmet på ett 9-5 aero program iom att basprogrammet inte är detsamma. Grunda på ett 9-3 aero program istället så har du rätt cylindervolym och allt, modda till ett vanligt steg 1 program så är du uppe i dom där 250 hästarna ganska fort.

    Måste ju säga att det låter väldigt riskabelt att "höfta" lite i programmet för att få till ett bra program för din bil utan bredbandslamda etc även om han som programmerar åt dig vet vad han sysslar med. Särskillt när ni grundar på ett program som inte alls är gjort för din motor.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ljungskile
    Inlägg
    30

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Anledning till att jag inte bytt alla variabler rent av är att min granne inte hade tillräklig license med T7 på saab då habn inte arbetar med det längre och således inte kunde byta ut. annars så hade jag gjort detta men det har du helt rätt i 9-3 får det bli när jag fixar problemet.

    Men om man använder sig av T7 suite så har jag för mig att det vanligaste är att man inte får det lagrat för alltid utan att man får löda på nått extra blaha blaha
    men attt det skulle vara lättare på T5, har inte testat det än så jag vet inte med det är det jag fått för mig när jag läst.

    rätta mig gjärna om jag har fel angående T7 suite men så som det är på min så är det där det är jag säker på

    mvh
    Turbo - Roligare blir det inte med kläderna på

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ljungskile
    Inlägg
    30

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Får rätta mig själv då jag tänker efter lite och botten programmet är baserat på min en 193 hk programvara till 9-5 som de vesentliga variablerna som jag antar man kna kopiera rätt av från 2.3 till min är kopierade + lite till då jag tror han vet vad han håller på med.

    Men vitsen med den typ av lagring jag har är att de som jobbar med det kan ändra när dom kör och funkar det inte och dom inte kommer ihåg vad de ändrat de bara kan få tillbaka standard inställningar?
    Turbo - Roligare blir det inte med kläderna på

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Oavsett hur "fel" mjukvaran än varit måste ju något annat ha hänt då:
    Citat Ursprungligen postat av Toshi
    Detta funkade utmärkt och bilen laddade 1.2 bar, sedan åkte jag ner till elmia glad på gasen men när jag kom hem och skulle starta bilen dagen efter så hade den tappat all tillfällig mappning och laddade inte alls mycket så vi la in det på nytt men den vill inte ladda mer än den gjorde original.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ljungskile
    Inlägg
    30

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Håller helt och hållet med.

    Kan tändkassetten ha något med det att göra eller mitt lille oljelekage.

    Hade olja i motorn när den gick sämre det var först efter som jag märkte lite rinn kolla nivån den började gå ner sen en repa till 1km sen läckte det mycket sen dess har den stått. har köpt nytt oljekyl och slangar men inte varit hemma att byta och testa efter det men har svårt att tro att det skulle vara det.

    Något mer förslag.

    Väldigt tacksam för all hjälp man får här, och passar på att tacka för allt jag lärt mig hitils på detta forum om alla som har hjälp mig med mina tidigare problem pluss all rolig läsning som kan orsaka försvunna lunchraster på jobbet mm

    Samt dig moderator och alla som gjort forumet möjligt.
    Turbo - Roligare blir det inte med kläderna på

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Citat Ursprungligen postat av Toshi
    Håller helt och hållet med.

    Kan tändkassetten ha något med det att göra eller mitt lille oljelekage.

    Hade olja i motorn när den gick sämre det var först efter som jag märkte lite rinn kolla nivån den började gå ner sen en repa till 1km sen läckte det mycket sen dess har den stått. har köpt nytt oljekyl och slangar men inte varit hemma att byta och testa efter det men har svårt att tro att det skulle vara det.

    Något mer förslag.

    Väldigt tacksam för all hjälp man får här, och passar på att tacka för allt jag lärt mig hitils på detta forum om alla som har hjälp mig med mina tidigare problem pluss all rolig läsning som kan orsaka försvunna lunchraster på jobbet mm

    Samt dig moderator och alla som gjort forumet möjligt.
    Tändkasetten kan det mycket väl vara men även stiften. Har du kollat dom berömda blå backventilerna?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Citat Ursprungligen postat av Toshi
    Anledning till att jag inte bytt alla variabler rent av är att min granne inte hade tillräklig license med T7 på saab då habn inte arbetar med det längre och således inte kunde byta ut. annars så hade jag gjort detta men det har du helt rätt i 9-3 får det bli när jag fixar problemet.

    Men om man använder sig av T7 suite så har jag för mig att det vanligaste är att man inte får det lagrat för alltid utan att man får löda på nått extra blaha blaha
    men attt det skulle vara lättare på T5, har inte testat det än så jag vet inte med det är det jag fått för mig när jag läst.

    rätta mig gjärna om jag har fel angående T7 suite men så som det är på min så är det där det är jag säker på

    mvh
    Tycker det luktar bullshit om detta. Har han kunskap om T7 vet han exakt vad som behöver ändras från 192 basprogrammet med de effektmål ni har samt de HW ändringar ni har tillfört. Han börjar väl inte dribbla om han bara kan göra ett halvmesyr. Risken att det bara går hårt åt din maskin är stor.

    T7Suite flashar ett komplett program ned i boxen. Det du löder på är ett kontaktdon för din adapter om du inte har någon form av fiffig "klämma"

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ljungskile
    Inlägg
    30

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Tändstiften byttes för ett år sedan så dom kan det väll vara fast jag köpte hårdare stift får se på dem.

    Vilka ventiler tänker du på, svårt att gå ut och kolla då inte bilen är här men vevhusventilationen är nyss bytt iallafall.

    Jag har ingen ide men jag har inte brottom heller så jag får kanske bara leta på i min egna takt. fast det hade varit roligt att få igång bilen den gick ganska gött när den funka
    Turbo - Roligare blir det inte med kläderna på

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ljungskile
    Inlägg
    30

    Re: saab 9-5 Tappade ladd + lite till

    Hej Fred. Mycket bullshit är det inte. tack för svaret om T7 suite.

    Den kabel jag använt är den de använde på saab då med can usb trån dator sen kabel därifrån till kontaktstycket på torpedväggen som fungerar som en mellankoppling.

    Men om du bara tycker det luktar skit och inte vill hjälpa mig så är det bara att välja nästa tråd på motor avdelningen, För det börjar bli lite tråkig stämning?
    Turbo - Roligare blir det inte med kläderna på

Liknande ämnen

  1. kan ic'n göra att man tappar lite ladd å ork i bilen?
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 21:46
  2. 9000 2,3T 200 med lite ladd (Mer hjälp behövs)
    Av itoaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 12:08
  3. Lite högre ladd!
    Av Saab_900 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 20:35
  4. För lite ladd o förlångsamt!
    Av patrik9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •