Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72

Ämne: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Hej gott folk!

    Igår 26/7-09 köpte jag mig en og900 Aero cherryröd ll som den så fint heter. Bilen var i bra skick, lite solblekt, rost/rosthål på baklucka och den obligatoriska saab-rosten Annars var den i fint skick och jag är förälskad!

    Ja och vad skall man hitta på med denna bilen? Den skall såklart vårdas, byta slitdelar och fräschas upp. Skall hålla den i originalskick så gott som jag kan. Förbättra väghållning med hjälp utav bilstein + kilen fjädrar, bussningar osv.

    Köpte den utav en väldigt trevlig kille och innan han har en sann saabentusiast ägt bilen sedan ny så jag är alltså 3:e ägaren på bilen som har gått 25600mil i skrivande stund. Satt även tre stycken mätare i bilen nere i mittkonsolen och en silvrig eftermarknadsstereo kommer att byta plats på dessa då jag tyckte det silvriga bröt för mycket emot det mörka på instrumentsargen (se bild).

    Igår 26/7 hann jag ta bort extralyserna som satt på bilen som jag inte tyckte passa in ett dugg samt polerade/vaxade vingen.

    Nog med tjat, här kommer lite bilder!

    Första kortet.


    Bild på vingen med lite putsning


    Här ser ni hur stereon bryter ganska mycket emot resten utav det mörka, skall som sagt byta plats på stereon och mätarna som sitter där nere.


    Med extralysen.


    Utan extralysen!


    Otroligt vacker bil



    Idag 27/7 har jag polerat/vaxat motorhuven som jag måste gå över en gång till med lite grövre rubbing. Farsan (sann saabentusiast han också) var ute i garaget en stund och bytte en glödlampa till bakljusen, tror inte han kunde hålla fingrarna borta

    Huven polerad/vaxad (jämför med taket och dörrarna, så blek är hela bilen)


    Blir nog bra detta när hela bilen är putsad.


    Putsade även upp slutröret lite för det var helt svart av tjära/smuts.


    En fråga bara till er original freaks, 3" avgassystem med batteriböjj + flytta batteriet till bagaget. Förstör det mycket tycker ni? Ljudet ur denna bil med 3" är ju gudomligt.

    Det var allt för mig idag, återkommer inom en snar framtid

    God natt!

    Mvh Sebastian

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 801

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Ser fin ut Nej jag tycker inte 3" system med batteriböj förstör, snudd på obligatoriskt på en OG900 Det går ju faktiskt att återställa om man nu skulle vilja sälja till nån originalpurist i framtiden.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Ser fin ut Nej jag tycker inte 3" system med batteriböj förstör, snudd på obligatoriskt på en OG900 Det går ju faktiskt att återställa om man nu skulle vilja sälja till nån originalpurist i framtiden.
    Tack Jo det låter ju så skönt

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Hej!

    Ser ut att vara en Aero som klarat sig bra från rost som du har fått tag på! Röda bilar är tacksamma att polera, bra exempel ser man på vingen

    Personlig åsikt är att du bör montera orginalblinkers fram och på sidorna, gör sig allra bäst enligt mig.

    MVH

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hej!

    Ser ut att vara en Aero som klarat sig bra från rost som du har fått tag på! Röda bilar är tacksamma att polera, bra exempel ser man på vingen

    Personlig åsikt är att du bör montera orginalblinkers fram och på sidorna, gör sig allra bäst enligt mig.

    MVH
    Jo den har klarat sig bra ifrån rost (dock inte bakluckan, bifogar en bild snart). Jo man märker stor skillnad på resultatet med en röd bil vid polering, och det är alltid kul. Min stålgråa og9-3 aero är inte så rolig att polera

    Satte på original blinkers (fick med dem till bilen) idag också, kommer bild på det med.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Så idag 28/7 har man lagt ner lite mer tid på bilen. Har polerat skärmkanterna fram, tagit bort motorvärmarsladden (flestavning, säärskrivning) för uttaget fram satt lite tråkigt. Drog inte bort hela paketet utan bara sladden, skall ändå inte bruka bilen på vintern.

    Sedan har jag även putsat upp lite svarta lister, putsat lite i motorn och bytt tillbaka till original blinkers.

    Lite saker jag skall köpa snarast kan jag lista också:

    3" helsats
    Kilen fjädrar och bilstein dämpare
    Super aero fälgar
    + slitdelar
    mm.

    Här kommer lite bilder ifrån dagen:

    Med original blinkers + vax på skärmkanterna Blev helt ok tycker jag med dessa blinkers!


    Till vänster är det matt, till höger lite bättre


    Putsade upp Saab och 16valve texten ink. ränderna då dessa var ganska smutsiga.


    Min fina baklucka.


    En tydlig bild på polerad lack vs matt lack (skärmkant har vax på sig).


    Ganska så sliten lack



    Det var nog allt för idag, skall hinna polera upp hela bilen innan helgen tänkte jag. Måste även köpa lite vassare rubbing då det ser ut som om det runnit något på bilen som ni kan se på bild och det går inte bort 100%igt med den rubbing jag har i dagsläget.

    På återseende!

    Mvh Sebastian

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Riktigt fin färg det där! Putsa på och byt bakluckan så kan jag få köpa den av dig sen

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Riktigt fin färg det där! Putsa på och byt bakluckan så kan jag få köpa den av dig sen
    Ja färgen skall man inte klaga på, haha om några år när det är dags att sälja kontaktar jag dig

    En lätt toning efter framrutorna sitter jag och funderar på, väldigt svag i sådana fall. Vad tror ni om det?

  9. #9
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    237

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    hörru , sluta fuska, väck med x-ljustfästena också
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Skara
    Inlägg
    2

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Ser ju bra ut Sebastian. Önskar jag hade din ork och jag ser ju nu att den har hamnat i bra händer och att du tar hand om den som du lovade mig. Kommer nog som jag sa titta till din projekttråd med en liten tår i ögat men med dig som ägare får han nog den omsorg han förtjänar.

    MVH
    Fredrik
    Saab 9-5 2,3T -01
    Saab 9000 2,3 -94
    Saab 900 Aero -90 *Såld*

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Citat Ursprungligen postat av Lustgasen
    hörru , sluta fuska, väck med x-ljustfästena också
    Såklart skall dem bort! Tog bara bort lysena lite fort för att se hur de blev, skall ta bort dem när jag monterar ner stötfångarn för att göra rent bakom osv.

    Citat Ursprungligen postat av center
    Ser ju bra ut Sebastian. Önskar jag hade din ork och jag ser ju nu att den har hamnat i bra händer och att du tar hand om den som du lovade mig. Kommer nog som jag sa titta till din projekttråd med en liten tår i ögat men med dig som ägare får han nog den omsorg han förtjänar.

    MVH
    Fredrik
    Tack så mycket! Skall inte göra dig besviken

    Idag 29/7 har jag inte gjort mycket då jag hjälpte polaren att flytta. Blir ut och pilla imorn, polera osv.

    Mvh Sebastian

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    809

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Oj! Den var lite matt i lacken ja Skulle nästan betala för att gå på med polermaskinen på den lacken, hehe. Och det var mycket förståndigt att montera tillbaks originalblinkersen, blev ju så mycket snyggare!

    Kul att bilen verkar ha hamnat i rätta händer nu, lycka till. Ska bli kul å följa detta!

    Mvh.Peter
    Garaget.org
    900 T16-88 Projekttråd
    Pearlwhite og900 -84 Projekttråd

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Helrätt med orginalblinkers! Din lack påminner en hel del om hur min S såg ut vid inköp



    Krävdes 2-3 omgångar rubbing (Sonax) för att få upp en yta som var hyffsat fri från polerrosor/flammor. Men visst går det! Det har både du och jag bevis på

    Får hålla med om att bakluckan var i mindre fin, men det brukar det faktiskt gå att få tag på skroten om man letar lite, kan dock vara svårt och finna en i rätt färg men det löser en lackerare för några hundralappar.

    Hoppas att du kommer på STCS-träffar med denna pärla sen så man får se den i verkliga livet.

    MVH

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Citat Ursprungligen postat av Peter T16
    Oj! Den var lite matt i lacken ja Skulle nästan betala för att gå på med polermaskinen på den lacken, hehe. Och det var mycket förståndigt att montera tillbaks originalblinkersen, blev ju så mycket snyggare!

    Kul att bilen verkar ha hamnat i rätta händer nu, lycka till. Ska bli kul å följa detta!

    Mvh.Peter
    Den var ganskar så matt ja Jag behövde inte betala men gick mer än gärna på med polermaskin på denna pärla Jag är mer än nöjd sedan jag satte på original blinkers!

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Helrätt med orginalblinkers! Din lack påminner en hel del om hur min S såg ut vid inköp

    Krävdes 2-3 omgångar rubbing (Sonax) för att få upp en yta som var hyffsat fri från polerrosor/flammor. Men visst går det! Det har både du och jag bevis på

    Får hålla med om att bakluckan var i mindre fin, men det brukar det faktiskt gå att få tag på skroten om man letar lite, kan dock vara svårt och finna en i rätt färg men det löser en lackerare för några hundralappar.

    Hoppas att du kommer på STCS-träffar med denna pärla sen så man får se den i verkliga livet.

    MVH
    Kör Lahega supercut 17 som egentligen är en finare rubbing till finare lacker, får inte bort "rinningarna" men skall införskaffa skarpare rubbing. Lägger även på Lahega superwax 33. Var tvungen att få bort blekningen bara, kändes inte mer än rätt att gå på med det man endast hade hemma för tillfället.

    Självklart dyker jag upp på träffarna! Kommer att finnas närvarande på Mantorp park den 16e Augusti, både med 900an och 9-3an

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    God Kväll!

    Idag 30/7 har jag fortsatt polera, det tar sin lilla tid... Och det är i princip det enda jag hunnit med idag, så dagens update blir inte så intressant mer än att jag lägger upp lite bilder ifrån dagens putsning

    Kort taget rakt i dörren på förarsidan, enda sidan jag hann polera idag. Har andra sidan + taket kvar. Bakluckan är ingen idé att polera då jag skall få tag i en "ny".


    Lite vax


    God natt!

    Mvh Sebastian

  16. #16

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Härligt jobbat! Kul att se att du tar hand om den gamla 900:an
    Ännu roligare att du är ifrån borås trakten då kanske man ser den nån gång, alltid kul me lite saab folk i volvostaden borås
    Kör 9000 A50 och är nöjd
    T5R??
    Första bilen

  17. #17
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Härligt arbete Sebastian och grattis till en mycket charmig och trevlig bil!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Citat Ursprungligen postat av Freddie Got Saab Fever!
    Härligt jobbat! Kul att se att du tar hand om den gamla 900:an
    Ännu roligare att du är ifrån borås trakten då kanske man ser den nån gång, alltid kul me lite saab folk i volvostaden borås
    Tack! Vårdar den ömt Blinkar med helljuset när jag ser en silvrig 9000 hädanefter

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Härligt arbete Sebastian och grattis till en mycket charmig och trevlig bil!

    Mvh Michael
    Tack så mycket!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Idag 31/7 har jag polerat klart bilen (nästan). Har inte så mycket mer att tillägga än en bild. Kommer helbilder på bilen imorgon när det sista vaxet är bort polerat. Men laddar upp en "tjuvkiks" bild

    900an trotsar 9-3an!

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Saab og900 Aero Cherryröd ll -90

    Hej!

    Igår rullade jag ut bilen då jag nästan polerat allt (har lite lister osv kvar) och tog den på en långtur

    Idag skall jag fixa med stereon samt mätarna. Update kommer ikväll, men här kommer en bild från igår.

    Mvh Sebastian


Liknande ämnen

  1. Svar: 36
    Senaste inlägg: 2006-12-24, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •