Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

  1. #1

    Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Jag undrar om det är möjligt att montera högtalare bak i hatthyllan på min saab 9-5 aero sedan årsm-00 Finns det ingångar på stereon överhuvudtaget??? Måste jag dra kablar separat??''

    Och sista frågan stämmer det att saab kör sitt ljud i 2 ohm och var skaffar jag högtalare som passar i mina hål i hatthyllan

    Tacksam för svar //H

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Du hittar en massa info och tips på Göran Larssons site: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Har tittat en del och är rätt så släng på engelska men här fattar jag ingenting.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av håckepåcke
    Har tittat en del och är rätt så släng på engelska men här fattar jag ingenting.
    Börja med att ta reda på vilket audiosystem du har idag. AS1 eller AS2?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    jag har stereon med bandare i om det räcker.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av håckepåcke
    jag har stereon med bandare i om det räcker.
    Dvs du har AS2.

  7. #7

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Ja OKAY AS 2 Men sen då??

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av håckepåcke
    Ja OKAY AS 2 Men sen då??
    jag har monterat ett par 6.9 där bak in min 9+5 sedan och mitt tips är att skippa högtalare i hatthyllan helt. mina har varit urkopplade sedan jag satte in de för folk inte står ut med att ha ljud rakt in i öronen jag har provat sänka de på max så det blir behagligt att sitta där bak men då hör man de inte ens sen så förstör de ljudbilden. börja med högtalarna i dörrarna. bästa ljudet för pengarna blir om slänger alla högtalare man nu har i bilen och ersätter med delad framsystem 6.5 basar som man sätter framdörrarna tilhörande diskanter sätter man i panelen. samt några kraftigare 2vägshögtalare som man sätter bak i dörrarna och driver det med ett 4kanalsförstärkare kommer vara grymmmt ljud då
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  9. #9

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Jag har en samma bil som dig, och jag har bytt allt ljud i bilen, jag började med att sätta in 2 6.5" där framme med diskanter i. det blir sjukt bättre ljud i bilen då.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    135

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av håckepåcke
    Jag undrar om det är möjligt att montera högtalare bak i hatthyllan på min saab 9-5 aero sedan årsm-00 Finns det ingångar på stereon överhuvudtaget??? Måste jag dra kablar separat??''

    Och sista frågan stämmer det att saab kör sitt ljud i 2 ohm och var skaffar jag högtalare som passar i mina hål i hatthyllan

    Tacksam för svar //H

    jag tog högtalarna från en 9-5 sedan med as3 och sen tog jag steget och byte mit as2 steg + satte i högtalarna i hyllan och drog 4 nya kablar från steget till hatthyllan. bara att ta bort skyddslocket och sen skruva dit högtalarna sen var man klar.

    mycket bättre ljud en as2 och dom andra högtalarna funkar med as3 steget också har haft det så i 4månader brukar spela max hella tiden blir mycket bättre bas
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  11. #11

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    [quote=läppglans]
    Citat Ursprungligen postat av "håckepåcke":2tjvdmf0
    Ja OKAY AS 2 Men sen då??
    jag har monterat ett par 6.9 där bak in min 9+5 sedan och mitt tips är att skippa högtalare i hatthyllan helt. mina har varit urkopplade sedan jag satte in de för folk inte står ut med att ha ljud rakt in i öronen jag har provat sänka de på max så det blir behagligt att sitta där bak men då hör man de inte ens sen så förstör de ljudbilden. börja med högtalarna i dörrarna. bästa ljudet för pengarna blir om slänger alla högtalare man nu har i bilen och ersätter med delad framsystem 6.5 basar som man sätter framdörrarna tilhörande diskanter sätter man i panelen. samt några kraftigare 2vägshögtalare som man sätter bak i dörrarna och driver det med ett 4kanalsförstärkare kommer vara grymmmt ljud då[/quote:2tjvdmf0]
    Hmm, vilken panel? Instrumentpanelen? Då måste man ju dra kablarna från delningsfiltret dit. Jag har köpt DLS 6.5 med skrikor som jag tänkt montera i plastpanelen där du styr backspeglarna. tänkte först såga hål i dörrsidorna men fegar. Delningsfiltret kan man lägga i fördjupningen i dörrsidan och på så sätt behålla alla kablar i dörren. Kommentar?
    Mvh
    Peter

  12. #12

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Det går bra att göra så. jag la mina filtar i dörrsidorna, kolla bara så att inte rutan går i filterboxen när du vevar ner rutan.

  13. #13

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av Roobban91
    Det går bra att göra så. jag la mina filtar i dörrsidorna, kolla bara så att inte rutan går i filterboxen när du vevar ner rutan.
    Hmm, jag menade i själva dörrpanelen. där finns en rejäl urgröpning där filtret får plats. I själva dörren går det inte då filtret är för stort (DLS)

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av Mulle9-5
    Citat Ursprungligen postat av Roobban91
    Det går bra att göra så. jag la mina filtar i dörrsidorna, kolla bara så att inte rutan går i filterboxen när du vevar ner rutan.
    Hmm, jag menade i själva dörrpanelen. där finns en rejäl urgröpning där filtret får plats. I själva dörren går det inte då filtret är för stort (DLS)
    innan du klipper och gör hål ger jag tipset att inte göra ngt permanent klisstra med dubbelhäftande tejp och prova hur det låter i en vecka sen om du blir nöjd med ljudet fixar du till det snyggt. för jag tror du kan behöva flytta om diskanterna tills du hittar stället där det låter finast och behagligast. för jag tror att diskanterna i dörar inte kommer låta så bra. jag tror att högfrekventa ljudet måste studsa mot framrutan...
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    13

    Re: Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av Roobban91
    Jag har en samma bil som dig, och jag har bytt allt ljud i bilen, jag började med att sätta in 2 6.5" där framme med diskanter i. det blir sjukt bättre ljud i bilen då.
    Bytte du bara högtalarna rakt av eller fick du byta förstärkaren också?
    Har du kvar orginalstereon eller har du bytt den?
    9-5 2.0T -02

Liknande ämnen

  1. Bra billiga 6*9 högtalare i hatthyllan
    Av Thomas20160203 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 21:35
  2. Montera AS3 slutsteg och högtalare
    Av sammy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 15:17
  3. Vibrationsljud i högtalarna + högtalare i hatthyllan bak
    Av jcm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •