Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Airbag, styrningar stereon och tutan.

  1. #1

    Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Hej. Jag har haft problem med min airbag lampa tutan har inte funkat och snabbknapparna på ratten funkar inte. Har bytt stereo i den och kollade allt igår. Hittade en kabel (Som är dragen innanför stereon) som är av och har typ 13 kablar i den i alla färger som finns. Min fråga är någon som vet vart denna går? Har inget problem med något annat utan bara just de tre sakerna. Kan fixa bild på det!

  2. #2

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Den går alltså nerifrån någonstanns igenom mittenpanelen förbi stereon och uppåt troligtvis.. In i SID:en kanske? Någon som vet..?

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    En bild vore ju lämpligt att ha.. Du kan ladda upp den på http://www.geting.se och visa den för oss. Att säga "jag har hittat ett gäng med avklippta kablar" säger inte oss så mycket.

    Att tala om vilken bilmodell det gäller vore också en fördel.. Att det är en og9-3 eller en 9-5,a törs jag gissa på men ändå..

    Normalt sett när tutan och rattknapparna inte funkar samt att airbaglampan lyser så är det fel i kontaktstycket/kontaktrullen mellan ratten/styrstången och själva instrumentpanelen eller vad man ska säga..

    Men så länge vi inte vet vad gänget med avklippta kablar hör till så bör du vara försiktig.

    OM (nu är det ju troligtvis inte så) men OM någon av de avklippta kablarna skulle höra till b la rattknappar och airbag så ska man vara försiktig. Skulle man råka koppla + på airbag-kabeln så kan det bli så att airbagen löser ut (möjligtvis alla airbags + bältesspännarna). Nog för att det ska mycket till, men så länge vi inte vet vilka kablar det handlar om så...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Jag har någe liknade i en og 9-3, jag bytte ut min orginal radio för ett par måndader sedan. Självklart funkar inte knapparna i ratten men det var för ett par dagar sedan jag märkte att inte tutan eller tutsignalen vid låsning fungerar.

    Jag tog bort SIDen för några veckor sedan för att få den lagad och kör nu utan, och det slog mig att det kan vara orsaken till att den inte fungerar men jag har ingen aning, någon som vet?

  5. #5

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Oj haha har missat allting. En Saab 9-3 Aero 2001 med stora ljudpaketet alltså AS3.

    Här kommer länken med bilden.

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 731082.jpg

    För grejen är. Bilen har fungerat klockrent tills jag stoppade i min stereo. Men allt funkade i början sen hittade jag denna kabeln och allt slutade fungera. Det måste finnas ett samband.

  6. #6

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Till tutan kan du kolla säkringen för den har en egen, det vet jag för att jag kolla min egen nyligen Förardörren och på sidan av instumenpanelen, nr 10 har jag för mig att det var.

  7. #7

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Ingen som vet om tutan har en koppling till SIDen? Om man tar ur SIDen ska tutan funka då på en og 9-3?

  8. #8

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Hej igen! Den kabeln med 13 kablar i har jag hittat vart den gick till! Den gick till ett modem av något slag då det säkert suttit en stereo med telefon osv i den! Så allt detta urdraget. Så då ska jag kolla kontakten i ratten då detta måste vara felet!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Citat Ursprungligen postat av Lobocut
    Ingen som vet om tutan har en koppling till SIDen? Om man tar ur SIDen ska tutan funka då på en og 9-3?
    Kan inte svara för 9-3 men på 9-5 så fungerar inte tutan utan SID, borde ju vara likadant på 9-3.

    Blev påmind om detta senast idag då jag plockade ur SIDen och skulle ttl-låsa.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  10. #10

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Citat Ursprungligen postat av Lobocut
    Ingen som vet om tutan har en koppling till SIDen? Om man tar ur SIDen ska tutan funka då på en og 9-3?
    Kan inte svara för 9-3 men på 9-5 så fungerar inte tutan utan SID, borde ju vara likadant på 9-3.

    Blev påmind om detta senast idag då jag plockade ur SIDen och skulle ttl-låsa.
    Hornbryter og rattknapper går til SID som avkjenner hvilken knapp om er trykket. Deretter styrer SID ut hornreleet, eller sender kommando på can-bussen til stereoen.

  11. #11

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Ok tack för svaren

  12. #12

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Okej! Men hur vet jag VILKEN kabel som går in i SID:en? Då jag tror detta blev problem efter jag bytte stereo.. måste kommit åt den eller något liknande.. Någon som vet? Och en fråga till! Kan denna "kontaktenheten" alltså snurran mellan ratten och bilen gå sönder bara sådär? Jag undrar lixom om det kan varit stereobytet som krånglar..

    Mvh Hampus

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Citat Ursprungligen postat av reloops
    Kan denna "kontaktenheten" alltså snurran mellan ratten och bilen gå sönder bara sådär? Jag undrar lixom om det kan varit stereobytet som krånglar..
    Den kan, som det mesta annat, gå sönder bara sådär.

    Det kan väl också vara så att det har med stereobytet att göra om man då man bytte stereo också for och rev i en massa andra kablar, men även om rattknappar och tuta kan härledas till stereo/sid så kan inte airbagen härledas dit då det är ett helt eget system. Den enda gemensamma nämnaren för dessa 3 är just "rattsnurran" och kablarna till och från ratten/rattsnurran.

    Att airbaglampan lyser kan ju också ha att göra med kontaktdonet på passagerar-airbagen eller liknande och det kan ju också vara så att någon kontakt till airbagen varit urkopplad medan man vridit på nyckeln. Då sätts felkoden som får lampan att tändas och den släcks normalt sett inte utan att man nollar felkoden på verkstad först.

    Men eftersom du har problem med rattknapparna och tutan också så kan man ju misstänka "rattrullen".
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14

    Re: Airbag, styrningar stereon och tutan.

    Tackar grymt mycket för svaret. Skall ta och kolla rullen då detta verkar vara problemet. Tack åter igen!

Liknande ämnen

  1. Tutan o rattknapparna glappar. Ta bort ratt med airbag?
    Av ALDEN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 02:53
  2. Airbag lampa börja lysa + tutan slutade funka
    Av neonodia i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 14:24
  3. Byta styrningar i T8-topp?
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •