Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vad gäller när det gäller mjukvaran i T5 / T7 Copyright etc.

  1. #1

    Vad gäller när det gäller mjukvaran i T5 / T7 Copyright etc.

    Hej !

    Med anledning av att det blivit ganska enkelt att kopiera programvaror i våra T5 och T7 bilar kan man ju ställa sig frågan vem som äger programvarorna och vad som är tillåtet när det gäller kopiering.

    All programvara har ju sitt ursprung från SAAB och köper man en SAAB så äger man sin mjukvara var det inte så ?

    Om man ändrar i Saabs mjukvara och använder för eget bruk är det väl kanske ingen skada skett förutom att alla ev. garantier försvinner.

    Om man ändrar i Saabs mjukvara och sedan sprider den, vad gäller då ? I princip är det ju detta alla trimformor gör. Det är ju ingen som skiver helt ny kod till en T5 eller T7 låda.

    Om man har en modiferiad mjukvara från en trimfirma som man sprider vidare vad gäller då ? Kan en trimfirma ha Copyright på en i grunden "stulen" kod ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Vad gäller när det gäller mjukvaran i T5 / T7 Copyright etc.

    Kan man dra paralleller till mjukvara för datorer?

    Antag att du köper en dator med microsoft operativsystem, ändrar lite, testar lite för att sedan kopiera och sälja programvaran vidare. Vad tror ni skulle hända? Förmodligen skulle det inte dröja länge innan en hel hord med advokater med bister uppsyn skulle knacka på med buntvis av stämningsansökningar i sina portföljer.

    Skämt å sido så skulle det vara kul att veta vilka regler som gäller med programvara i bilar. Får man kopiera den hur som helst och sälja vidare?

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Vad gäller när det gäller mjukvaran i T5 / T7 Copyright etc.

    nu tror jag iofs att microcrap har lagt ner lite mer pengar på copyright än diverse trimfirmor gjort, och dom skapar ju sin mjukvara från grunden.
    Är väl nästan lika uselt att en firma tar ett 260hk program från tex en aero, ändrar på några ställen så den ger 270hk o kallar det för ett steg 1 och tar x antal tusen för det som att nån kopierar det o säljer... men det är upp till kunder att agöra om det är värt det eller ej ;-).. alla ska vi leva o tjäna pengar.
    Var och en får handla efter eget moraliskt samvete. personligen tycker jag väl inte det är rätt att sälja vidare mjukvara.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Vad gäller när det gäller mjukvaran i T5 / T7 Copyright etc.

    Det är väl samma upphovsrätt som annan mjukvara kan man tro.

    Att det alltså bör vara ok att manipulera det exemplar man fått med i sin bil eller hjälpa andra att göra ändringar i deras mjukvara i bilen. Men inte ok att distribuera saabs programvaror i originalform eller sånt (trimsteg t ex) som är baserat på dem.

    Den springande punkten är alltså om man distribuerar programvaran eller ändringen av den, min egen fundering.

    Finns säker såna som vet mer, våra tuners lever ju på det så de lär ju ha rett ut det gissar jag.

    Edit: Så om jag skapar en "servicepack" eller patch som man kan lägga på sin egen originalare borde det vara ok. Du får själv ladda ner originalet från din bil till din dator, patcha den med min servicepack och sen skriva tillbaks till bilen.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

Liknande ämnen

  1. Xenonlampa, vad gäller?
    Av Ralle76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 11:03
  2. Export av bil, vad gäller?
    Av _Ant0n i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 10:36
  3. Byta till MTF 0063 i äldre växellåda, vad gäller?
    Av Mr.P i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 17:31
  4. Regbesiktning, vad gäller!
    Av Rickard i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •