Har själv en del saker jag om inte retar mig på så tycker är onödigt att folk svänger sig med i svenska språket. Här kommer några exempel, några har jag nog påtalat tidigare:

1. Användningen av begreppet "Ett par" när det uppenbarligen handlar om fler än just ett par dvs TVÅ.
Ibland blir det ju direkt tokigt när någon påstår sig ha "bytt ett par tändstift" när menar att man bytt samtliga 4 i sin fyrcylidriga motor.

2. "Han spenderade 14 år i Nottingham Forest". Helt enkelt en anglifieriing av det engelska "He spent 14 years..". På svenska fungerar "tillbringade" mycket bättre då "spendera" antyder att man förbrukat eller till och med varit slösaktig med något.
"Han tillbringade 14 år i Nottingham Forest." låter mer svenskt.

3. Den alltför vanliga felskrivningen som förekommer frekvent här på forumet: "sterio" istället för "stereo". Att stava fel indikerar för mig att men inte begriper varifrån ordet kommer och vad det betyder.


Som sagt: Jag upprörs inte speciellt mycket av dessa saker men tycker att det är ett onödigt slarv som utarmar språket.

Det handlar inte heller om att peka finger till alla de som lider av någon form av dyslexi, jag själv stavar inte heller klockrent främst på grund av att jag slarvar.

Att ogenomtänkt blanda olika språk har jag också svårt för även om jag också gör det då vi talar om komponenter här på forumet.
Å andra sidan är inte LLK så mycket svårare att skriva än IC så i vissa fall är det bara en ful ovana.

Fyll gärna på med saker om det är någon annan som har lite av en språkpolis i sig.